Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 411 visningar
3 svar

Svamp bland jättegröe

Karin W

3 jul 2011 kl. 13:30

Den här svampen växte i en våtmark i ett hav av jättegröe. Den ser svår ut och jag tror inte att det är så lätt att säga vad det kan vara från en bild. Men kanske går det att komma en bit på väg (släkte)? Miljön är ju lite speciell och sporerna ganska stora.

Sporerna är ovala, släta, ca 11 x 6 my.

0 360 visningar
0 svar

Unga plattickor

Dieter Endom

3 jul 2011 kl. 22:06

Bild 1 = årets nya plattickor, den översta är stor som en tumnagel.

Bild 2 = är en treårig platticka.

0 596 visningar
0 svar

Svamputflykt i Halmstad

Kantarell

3 jul 2011 kl. 19:41

Om det är någon i Halmstad som vil gå svamputflykt så finns tips i denna länk.

http://www.medborgarskolan.se/Templates/Pages/Arrangement.aspx?aid=522037&mid=1380&sgid=14

0 507 visningar
13 svar

Kvällstur

Jan A, Uppsala

28 jun 2011 kl. 22:21

Den 23 juni kom det lika mycket regn hos som det gjort under hela våren och fs - 23 mm. Det grönskade och den falska midsommaraftonen plockade vi smultron på ett hygge och hittade unika grantroll i vårmusseskogen – och vårmussar.  Den 26 skulle vi kvällsextrarasta hunden sedan vi alla blivit ensamma och vi dessutom hunnit med rabattansning vid klubbgården (IF Thor), där det som vanligt blir kart- och svamputställning m.m., i år den 2 oktober.
Mer info kommer…
Före 18 hämtades hun…mer…

0 1205 visningar
2 svar

Gul veckskivling?

Maria Lyng

30 jun 2011 kl. 20:33

Hejsan!
Jag har just upptäck 2 stora gula svamper i en av mina krukor. Efter lite sökande på nätet tror jag att det är gul veckskivling.
Har 3 frågor:

1. Kan någon bekräfta att detta är gul veckskivling?

2. Om det är, hur kommer det se ut när jag kommer tillbaks till lägenheten efter 1,5 månads sommerlov? =)

3. Kan svampen sprida sig till mina andra krukor?

Tack!

0 326 visningar
2 svar

Padda

Lena M

1 jul 2011 kl. 20:12

En padda spatserade nyss över gården i småregnet, jag ut med kameran och då blåste den upp sig och stod på alla fyra för att skrämmas förmodar jag :)).
Kantarellerna börjar bli plockbara på sina ställen.

0 751 visningar
3 svar

Årets första sopp!

NadaL, Umeå

1 jul 2011 kl. 17:42

Ingen Karljohan men vacker,liten pepparsopp i alla fall. :)
Hittat små fina dvärgnavlingar också.

0 726 visningar
8 svar

kantareller och inga s k sommarkantareller

den danske svampe

25 jun 2011 kl. 08:11

årets førsta svamptur 24 juni 1 kg kantareller rensad vikt 2 lite før stora tegelrøda bjørksoppar och en flodt kremla. men det finns inga s k sommarkantareller det handlar om kantareller.

0 318 visningar
5 svar

2 Soppar, vilka?

Madde Småland

1 jul 2011 kl. 10:46

Igår under arbetstid fann jag 2 olika arter och undrar nu vilka det är.
Första serien växte på gräs med enbart en stor ek i närheten. Fanns visserligen en buske där med men den vet jag inte vad den heter.
Tyckte att den gulnade ngt i skador men hade inte tid att undersöka det ordentligt och kan ha sett fel.
Kan det vara en vanlig K-J som spruckit upp? Fanns flera som växte där och alla hattarna var spruckna.

0 428 visningar
6 svar

Toppig vargmjölk .

"JAS" Helsingborg

29 jun 2011 kl. 23:50

Lycogala conicum (Pers). Från idag.

0 566 visningar
12 svar

?? i hästhagen..

Madde Småland

30 jun 2011 kl. 08:46

Skulle kolla om kantarellerna kommit upp men hittade istället de här. Första bildserien är väl vit flugsvamp? Det som gör mig osäker är att det inte syns några spår alls av ringen. 3 ex växte på samma ställe och ingen hade ring.
Närmsta träd var björk, rönn, ask och gran. Det finns mkt hästgödsel på platsen där dessa växte. Mild lukt, kände mest doften av jord.

0 295 visningar
7 svar

I blandskogen

NadaL, Umeå

30 jun 2011 kl. 11:23

1. Aldrig förr sett tvåfärgstickan växa på kuddtickan.(bild 1 och 2).
Sympatisk eldticka med sina bebysar på låga av björk (bild 3).

0 341 visningar
4 svar

Juli regnig och varm

Lena Strömstad

30 jun 2011 kl. 19:03

Läser till min förtjusning att juli spås bli regnig och varm…. låter inte det som upptakten till ett riktigt bra Karl-Johan-år?

0 1165 visningar
6 svar

Svamp i asfaltkanten

Bo G Västerås

30 jun 2011 kl. 16:14

Har sedan 3-4 år tillbaka fått upp svampar i kanten av garageinfartens asfaltkant.Dom börjar bukta jorden i slutet av maj,växer sig fullstora och svartnar efter några veckor, men fortsätter fram i Juli att komma nya.Dom har hittills kommit enbart i kanten av asfalten, men nu börjar asfalten en bit in att skjuta i höjden.Jorden som gränsar till asfalten är ca.3m ut med Ginnalalönn och Mahonia.
Tacksam för tips vad jag kan göra för att bli av med svamparna.

0 1148 visningar
9 svar

Kantarelldebatt

Annika

25 jun 2011 kl. 09:51

Hittade lite info om kantareller, med tanke tidigare debatter om sommar/hassel kantareller.

http://www.janssonsfrestelse.com/charlie/skogmull/svampar/svampinf/kantarel/kantar.htm

Är det en blek kantarell som vi kallar för sommarkantarell?

Alla trevliga åsikter mottages tacksamt!

Trevlig sommar!

0 320 visningar
2 svar

Vad för svamp?

Marcus A.

30 jun 2011 kl. 13:48

Hittade en svamp växande vid basen av en myrstack för ett par veckor sedan. 12-15 cm i diameter, och fint luden. Platsen för fyndet är ett sandigt område(isälvsdelta), med företrädesvis tall. Är nybörjare inom svampområdet, någon som kan hjälpa till med artbestämning?

0 360 visningar
2 svar

Blåfotad mussling

Jan A, Uppsala

30 jun 2011 kl. 10:55

I söndags kväll hittade jag två stora musslingar på en lövstubbe. Ingen reagerade på bilden då (i ”Kvällstur”), så jag försöker igen.  Den övre på första bilden var c 17 cm bred.
I morse gick jag förbi där igen, i slemsvampsvalpärende. Den övre var då gl och ful, men jag skördade den undre, mindre, och tog med den hem.
Hittar inget som riktigt stämmer…  Någon som vet?

0 322 visningar
5 svar

Varför??

Kerstin, Lindome

27 jun 2011 kl. 21:58

Varje år vid denna tid gör jag samma misstag.
Först bokar jag en heldag för skogen, sedan tar jag med en liten papperspåse och svampkniv, (finns ju ändå så lite nu), och ger mig ut på alla kända och okända små skogsvägar.
Vid första stoppet - dvs vid pyttesmå gula Kantarellknappar - beslutar jag att det nog behövs gallras lite. Alltså fyller jag påsens bottenlager med mini-mini-kantareller.
Sådär håller jag sedan på mest hela dagen. Dessutom hittar jag olika strävsoppar s…mer…

0 512 visningar
17 svar

blomma inte svamp

Bo E

7 jun 2011 kl. 16:16

mitt favoritmyggmedel blommade för fullt härom veckan - riktigt vackra o väldoftande!

0 386 visningar
5 svar

Ingen aning

Karin W

29 jun 2011 kl. 22:02

Hoppas någon vet vad detta är. Tacksam även för hjälp till släkte. Den har mörka sporer, ca 10 x 5, med groddpor. Kanske någon Psathyrella? Den växte på marken i gran/asp-skog.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone