Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 304 visningar
1 svar

Minisvamp på rönnlåga

Lena M

30 jun 2011 kl. 07:42

I går såg jag gula små svampar på en rönnlåga och undrar om någon vet vad det är för art. Den största var ca 5 - 6 mm ?

0 351 visningar
4 svar

spindling

Lena M

29 jun 2011 kl. 08:05

Såg ett par spindlingar i går i granskog, de var klibbiga , foten hade en skiftning i blålila , nyfiken på namn så om någon vet.

0 325 visningar
3 svar

gifttråding

Tony S

28 jun 2011 kl. 14:56

Besökte igår en kalkrik hasselskog som visade sig ha mängder av gifttråding. Detta var på väg ut till ett rikkärr med alla sina fina orkidéer.

0 1123 visningar
8 svar

konstgödsel

Frida T

25 jun 2011 kl. 09:49

Har lite funderingar angående konstgödsel och ängssvampar. Överallt läser man att de är extremt känsliga för konstgödsel… t.o.m att en enda näve konstgödsel skulle kunna slå ut svampfloran för all framtid. Min fundering är då hur länge den negativa effekten av konstgödsel sitter i? Tänker om en bonde på 40-50-talen konstgödslade några år…. är det fortfarande “dött” på dessa marker? Kan svamparna komma tillbaka om markerna börjar skötas på så kallat traditionellt ...mer…

0 1000 visningar
3 svar

Broking? Dålig jord?

Anja Morell

28 jun 2011 kl. 15:16

Jag undrar vad det är för typ av svamp vi har fått i vår gräsmatta, vi har nog hundratals på drygt 300 km2. Gräsmattan är nyanlagd av den entreprenör som vi köpt vårt nya hus av (i Lund), och vi börjar undra över jordens kvalitet. Vi har haft snömögel och gräsmattan växer oerhört ojämt i kvalitet. Kan svampens närvaro säga något om jordens kvalitet?

0 447 visningar
11 svar

Sämsk- eller ekmusseron

SvenD

26 jun 2011 kl. 21:51

En fråga: I Funga Nordica står att Tricholoma lascivum (sämskmusseron) framför allt växer under bok (sällan med ek) medan SvampGuidens inf säger att den växer med ek och kallar den för ekmusseron. Kan någon reda ut begreppen?

0 439 visningar
8 svar

Kolla champinjonerna

Lena M

28 jun 2011 kl. 10:41

Det hade poppat upp mängder med champinjoner på gräsmatta , Hofors och alla hade skivor från ljusrosa till brunrosa.
Men kolla de till hö. visst ser de annorlunad ut ? Uppefrån var de lika men jag tycker dessa två ser mystiska ut, vad säger ni ?

0 1020 visningar
2 svar

Sommerkantarell?

Wenn

28 jun 2011 kl. 15:38

Er sommarkantarell det samme som vanlig kantarell - Catharellus cibarius? På førehand takk.

0 338 visningar
4 svar

Kantarellfråga

Oskar

28 jun 2011 kl. 10:41

Hej,

Som många andra är jag förstås sugen på årets första kantarellmacka.

Men är det så att de generellt är vanligare i lövskog och på ängar vid denna tid på året?

0 387 visningar
6 svar

Ingen svamp

"JAS" Helsingborg

27 jun 2011 kl. 23:22

bara ett stort träd och en för mig okänd fjäril på dålig bild, den vill jag ha hjälp med om det går utifrån den dåliga bilden.
Trädet i fråga är “Kvilleeken” kanske mer känd som Rumskullaeken, den är ca 1000år gammal och mäter ca 13m i brösthöjd. Jag känner både respekt och vördnad inför en sådan varelse. Den mänskliga varelsen i trädet är min dotter hon fyller 15 år på fredag och känner att hon börjar bli gammal!!!!

0 612 visningar
3 svar

Svampkurs

Närking

17 jun 2011 kl. 13:14

Någon som vill få chansen att hitta goliatmusseron eller violgubbe?

0 487 visningar
2 svar

Citronticka?

Ann-Britt

27 jun 2011 kl. 18:53

Om inte detta är en citronticka vad är det då? Växer på grannens äppelträd.

0 181 visningar
4 svar

Ticka ?

Lena M

27 jun 2011 kl. 09:10

I går såg jag dessa tickor på  vad jag tror björkstubbe, försökte ta loss en men de satt som berget, någon som kan se vad det är utefrån bilderna ?

0 268 visningar
2 svar

trångbodda

guza

25 jun 2011 kl. 16:06

men finns det hjärterum etc….

0 241 visningar
2 svar

Vårmusseron igen

Ragnhild

26 jun 2011 kl. 16:40

Nu är vårmusseronerna inne på andra varvet här i västra Stockholm.

0 301 visningar
3 svar

Frågesvamp

Barbro F

27 jun 2011 kl. 07:54

Dessa färgstarka, lingonstora svampar växte på en gammal stubbe.
Vet någon?

0 386 visningar
14 svar

Första matsvamp på Hållnäs

Dieter Endom

23 jun 2011 kl. 15:50

Ett fint exemplar av björksopp och några babykantareller från igår.

Ammi räddade igår en vilsekommen fladdermus. Den landade i en hink halvfylld med vatten.

Det finns även otroliga mängder av olika orkidéer just nu. Bilder på Nästrot, Skogsnycklar, Jungfru Marie Nycklar och Skogsnattviol.

0 271 visningar
8 svar

Nya "odjur" på kanelrosen

anithau

26 jun 2011 kl. 15:54

Vila är de här då?

Vet någon?

0 369 visningar
7 svar

Fjällig tofsskivling

Lena M

26 jun 2011 kl. 07:35

För något annat kan det väl inte vara ? Det som förbryllar mig är att de växte i mittsträngen på en skogsbilväg, i vanliga fall ser jag dem på och kring stubbar. Kan tilläggas att ett stort område är kalhugget strax bredvid, kan det ligga vedrester dolda i vägen ?

0 329 visningar
1 svar

vad är detta?

bjärven

27 jun 2011 kl. 00:33

hittade två “skålar”, den största ungefär 10cm i diameter.
jag hittar ingenting som stämmer!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone