Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Som det låter, en grupp rimskivlingar växte i en betad hage med ek och hassel, några meter från svarta trumpeter och kruskantareller.
Är det verkligen vanligt? Jag hittar den annars bara i blåbärsris i tallskog.
De första kantarellerna är äntligen här. I Kristianstadstrakten. Känns härligt. Blev ca 1.5 liter.
igår fick min chef en samling fina småknoppar med sig hem
idag tog jag reda på ett tjugotal felfria exemplar i varierande storlek
Örebro Centralstation har ju min arbetsplats Kulturstation som närmaste granne och nu har det även blivit en svamp-station!
nu börjar det komma upp nejlikbroskskivling i de mycket tydliga häxringarna under en stor ask i parkmiljö
i samma ringar har tidigare år växt vårmusseron
hur hänger det ihop?
har nejlikbroskskivlingen slagit ut musseronen eller kan de samexistera i samma häxringar
????????
Hej!
Ska åka till calella lite norr om barcelona på onsdag morgon o funderar lite på om det finns några svampmarker där omkring? om det gör det vad kan jag bäst leta efter? Resan kommer mest gå i maten, drycken, och solens tecken men nån liten avstickare vill jag göra. Nån som vet?
Glad midsommar på er alla!
Hej allihopa! Första gången jag tittar in i år. Ser att här är full aktivitet. Trevligt!
Skönt att vara ledig, men nu har man ju ingen ursäkt längre att inte städa i gammalt undanstoppat skrot. Fördelar är dock att det dyker upp gamla saker som man glömt bort. Hittade torkade svampar som jag sparat från svampkursen i Skövde förra året. Bl.a. Biskopsmössa som vi inte var helt säker på.
Har försökt mikroskopiera den för att försöka bestämma om det är vanlig Biskopsmössa ...mer…
Hej!
Finns boletus aereus i Sverige och var kan man i sa fall forvanta sig att hitta den? Nagon dar ute som hittat den nagon gang?
Har kommer wikipedialank for er som inte vet vilken svamp det ar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boletus_aereus
Glad sommar!
har googlat mig fram till att det bör vara den
men vissa exemplar hade lixom en liten navelsträng eller bula i naveln
är det vanligt eller är det en annan art i samma släkte
nån som vet?
växte på mycket murken granstubbe i sank blandskog nära mossmark
Hej!
Strosade runt i en parkmiljö i lördags och fann en enda svamp och det var den här soppen. Jag har nu läst allt jag hittat och kommer fram till att det nog är en Bolétus junquilleus (gul blodsopp). Den växte under bok men det finns gott om ek och lind men även andra träd i parken. Jag vill gärna ha tips och råd från er innan jag lägger in den på artportalen! Har kollat dina bilder här på svampguiden, Micke:) och tycker det stämmer bra!
Passar på att fråga iom att det fortfarande verkar vara rätt så lugnt på svampfronten. Vet att det finns många som är duktiga även på fåglar så kanske ni kan ge ett svar trots lite information?
Har de senaste dagarna lagt märke till en liten fÃ¥gel här hemma. Den är rätt skygg sÃ¥ det har inte blivit ngt kort eller möjlighet att kolla efter fler kännetecken än de tydligaste. Har iaf lyckats klura ut att den bör tillhöra rödstjärtarna, troligen en hane, men kan inte komma pÃ...mer…
Jag kan inte hitta den här skålsvampen i någon av mina fungor. Russulan var svår att nyckla tyckte jag, kan någon hjälpa mig?
Skålen växer i en kalkrik rasbrant vid ett platåberg (Billingen), på ungefär samma ställe har jag tidigare hittat Sarcoscypha coccinea.
Russulan hittade jag på gränsen mellan en torräng och en granskog. Det fanns dock även björk, ek och al intill.
Bildserie 1: Skålen