0 191 visningar

5 svar

Champinjon?

Pelle

17 sep 2004 kl. 22:27

Vad är detta för svamp? Tror det är en champinjon.
Rodnar ej vid snitt, har ihålig stam, mörka fjäll, ingen skarp lukt (enligt min nos) Växte i gräs utmed grusväg i Sthlmstrakten. Skivorna är gråa, ljusare på de mindre exemplaren.

Har en ring.

Enligt böckerna verkar det vara pärlhönschampinjon, men den har som sagt ingen skarp eller oangenäm doft.

Champinjon?

0

Michael Krikorev

18 sep 2004 kl. 08:53

Hej!

Pärlhönschampinjonen är mer grå i färgen och gulnar kraftigt vid skrapning.

Det är en kungschampinjon du har hittat. En av våra allra godaste champinjoner! På den i mitten liggande frkrp. i bild 2 kan man tydligt se de gulnande partierna längs hattkanten. Det är en ganska bra karaktär eftersom de flesta övriga brunfjälliga champinjoner hör till gruppen som rodnar i köttet. Du känner ingen doft, men den brukar dofta ganska starkt och gott påminnande om mandel. Detta är min absoluta favoritsvamp, mycket god, men kan innehålla något höga halter av tungmetallen kadmium.

Läs mer:
http://svampguiden.com/art/visa/agaricus_augustus
http://svampguiden.com/champinjoner.asp

0

Pelle

18 sep 2004 kl. 11:11

Hej Michael!

Tack för ditt svar som verkar alldeles korrekt.

Det är ingen skarp doft, men jag tänkte på hostmedicin och det är ju så klart anisdoften. Jag tänkte även på de fjällskivlingar jag hittade samtidigt och det var säkert mandel/nöt doften.:)

Jag noterade inte det gula längs hattkanten och dubbelkollade så att det inte enbart var på bilden det framgick. Det är små partier som du lärt mig kolla efter.

Du skriver att det är din absoluta favorit, då lär du ha plockat flertalet sådana och känner väl igen den så jag litar på ditt svar. :) Dom växte bara 20 meter från 8 stolt fjällskivlingar så det var visst en riktig liten guldsträcka ;)

Tack än en gång för ditt svar, nu skall jag ut i skogen och leta fler :)

//Pelle

0

Michael Krikorev

18 sep 2004 kl. 19:27

Ja, det är ingen tvekan om att det är kungschampinjoner på bilden, men det finns flera snarlika brunfjälliga champinjoner som är svåra att skilja från varandra. En av de viktigaste karaktärerna att notera är just doften. De brunfjälliga champinjoner som gulnar vid beröring och doftar illa påminnande om karbol eller “bläck” (även beskriven såsom trycksvärta el.kopieringsapparat) är giftiga. De innehåller inga cellskadande gifter, men kan ha en mag-tarmretande effekt som kan vara nog så obehaglig.

Meddela gärna hur du tillagar kungschampinjonerna och hur du tycker de smakar. Enligt mitt tycke en av de absolut godaste matsvamparna. Stek i smör, tillsätt matlagningsgrädde, salt och lite peppar och du har en delikat pastasås. Smaksätt gärna med någon god ost, men med försiktighet då den lätt kan överrösta den läckra svampsmaken.

Ett generellt tips för champinjoner är att man är extra uppmärksam på doften då man steker dem. Den obehagliga doften av karbol uppges bli kraftigare och tydligare vid upphettning om du skulle råka få med någon ur giftchampinjongruppen.

0

Pelle

19 sep 2004 kl. 23:18

Lite plats för skratt: Jag själv tycker inte alls om att äta svamp men precis som min sambo är jag mycket intresserad, letar, plockar och rensar gärna. Min sambo som älskar svamp tycker av någon underlig anledning att arrangemanget är alldeles utmärkt. *skratt*

Vidarebefordrar därför svar och betyg på svampen från henne:
Tusen tack för tips och allt som du så generöst delar med dig av. Kan rapportera att det blev en uuunderbar pastasås! Svampen rensades (den tydliga anisdoften var klart märkbar) och stektes sedan i smör, äkta smör såklart. Gahhhh, doftade underbart och ett smakprov norpades hastigt från pannan innan resten sedan fick puttra upp i grädde. Till sist tillsattes lite mild riven ost som fick smälta ner och en gnutta gräsklöksklipp. Vojla´! Det blev en smaksensation som inte gick av för hackor vill jag lova! Det var nog bland det godaste.. Mmmmm… Njutbart var enda tugga helt enkelt! Nu kan jag lova att svampsiktet är inställt och finjusterat för att genast få syn på dessa om de lurar i gräset, under någon gran intill grusvägen igen. Kan verkligen förstå att det är en av dina favoriter! Tror att den och den stolta fjällskivlingen (som vi hittade 8 st i helgen!) nog är svamparnas Rolls Roys! Än en gång tack för att du delade med dig av dina kunskaper och recept. Det uppskattades mycket! Återgäldar lite genom att så här cyberledes bjuda på en tallrik med pasta och kungschampinjon.
Vassego´: http://www.persilja.nu/bilder/TN_kungspasta.JPG
/Vanilli

0

Tommy K

20 sep 2004 kl. 14:35

Kan bara bekräfta det här med giftchampinjon. Någon gång på 70-talet hittade jag den 1 november massor med champinjoner i en park. Eftersom det var min födelsedag så blev jag överlycklig, plockade och lagade till. Det luktade lite skumt när jag stekte dem, men det förträngde jag. Champinjoner kände jag ju till men däremot inte giftdito. Sambon vägrade äta, men det gjorde jag. “Dumheter” tyckte jag när hon ifrågasatte mina mykologiska kunskaper.
På natten insjuknade jag i påtagliga magbesvär.
Frisknade snabbt till och konsulterade svampböcker.
Det var så dags då...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone