Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 271 visningar
4 svar

Hjälp mig!

Marion

31 aug 2010 kl. 09:18

Jag hittade en (för mig) ovanlig svamp och nu kryper det i hjärnan på mig för att jag inte orkade ta reda på vad det var.

Min kamera har strulat så jag fick ingen bild på den, men jag ska försöka förklara hur den ser ut.

Hatten var lite oregelbundet brun och torr. Foten vit med inslag av rödaktiga trådar. Skivorna väldigt hårda, och lite urnupna. (aldrig känt hårdare skivor, men dom var ändå spröda) Hårdare skivor än hos kremlan

Den luktar milt och av mandel.

Den bli…mer…

0 168 visningar
0 svar

Någon nejlikbroskkunnig i Vendelsö?

Kjell Rilbe

31 aug 2010 kl. 11:57

Eftersom jag väldigt gärna skulle vilja lära mig nejlikbroskskivlingen av någon som kan visa och bekräfta på riktigt så undrar jag om det finns någon här som kan nejlikbroskingen säkert, och kan tänka sig att lära mig på plats?

Jag bor i Lötkärr i Vendelsö, Haninge. Jobbar några dagar i veckan i Bromma/Ulvsunda nära Lillsjön & väderkvarnen.

0 381 visningar
6 svar

Karljohan eller en fuling..

Sabina E

30 aug 2010 kl. 21:19

Hittade massor av soppar idag..bland annat denna stora.
Läser man i svamboken jag har samt även tittar på bilder i IPhonen från Svampguiden så kan det vara allt från Karl-Johan, till gallsopp till flera andra olika soppar..
Denna var iaf inte besk i smaken, inte larv/maskangripen och helt vit i köttet och rören.

0 498 visningar
6 svar

Blodriska men ej skivling??

Jenny

29 aug 2010 kl. 19:48

Hej!

Jag har idag plockat fina blodriskor. Tillsammans med blodriskorna har jag hittat en svamp, som ser likadan ut från ovan, som har samma kött och morotsfärgade saft, men som inte är en skivling under. Undersidan på hatten är slät och vit. Vad är detta? Är det fortfarande en blodriska?

0 560 visningar
18 svar

Svamkosulenter och annat

Lena M

29 aug 2010 kl. 17:51

kunnigt folk, varför svarar ni inte på frågorna som alla nybörjare ställer ?

Minns själv alla möjliga och omöjliga frågor jag ställde för ett antal år sedan och fick för det mesta svar som resulterade i kunskap.

Visa vad ni lärt er på svamputbildnigen, bjussa på era kunskaper om ni vill att det skall leva vidare.

Jag är ju själlärd och har mkt. frågor själv men jag tycker att det gått pretige i det hela, ingen vill visa okunskaper, ingen vill säga,” jag kan inte “, var ...mer…

0 917 visningar
1 svar

Gul skålsvamp

Kjell Rilbe

31 aug 2010 kl. 10:03

Hittade dessa nära ena husknuten där det legat en stor hög med halvmultnat ris och annat trädgårdsskräp.

De är på sin höjd en cm i diameter.

Någon som vet vad det är eller har nå‘t annat kul att säga om dem?

0 247 visningar
3 svar

Ramaria

Jan A, Uppsala

30 aug 2010 kl. 22:28

Hittade idag två olika fingersvampar, en ensam i gransluttning med enstaka tall, den andra flera stora, tätgreniga ex inom ett lite fuktigare område, också i granskog med ngn tall. Hög bonitet, mängder av rödlistade, kalkgynnade arter.
Bitar av båda ligger på tork. Något förslag?

0 1942 visningar
15 svar

talltuvskivling nu då?

bjärven

29 aug 2010 kl. 11:38

fann den bredvid goliat på tallhed

0 266 visningar
2 svar

Torkningshastighet

ES

29 aug 2010 kl. 23:42

Upplever att svampen får mer smak vid en långsam torkning. Varmluftsugn 50°C ger mindre smak än torkning i rumstemperatur. Bäst smak har svampen fått vid riktigt långsam torkning där jag fått kasta endel pga larver och förruttnelse. Kan det vara så att svampen behöver tid för att utveckla vissa smaker? precis som en långsam torkning av tex tobak ger mer arom? Vad har ni för erfarenheter?

Det är främst vid torkning av soppar som stensopp och sandsopp jag märkt detta.

0 314 visningar
0 svar

aldrig sett så många kj

den danske svampe

30 aug 2010 kl. 23:14

sannerligen ett rekordår før karl johan hær i jylland i år. 40 kg rensad vikt på 2 dagar !!! og det mesta 1 a sortering !!!
og det har inte kommit på låna væga så mycket regn hær som i sverige, så dær måste ligga någon periodicitet bakom karl johans fortplantingsintresse…eller ?? senast det var k j år hær var i 2004-06 og sedan dess i stort sett tomt på k j men som alltid massor med kantareller. pris till restaurang hær, 300-200 dkr beroende på avrækningsform.

0 1296 visningar
9 svar

Honungsspindling eller något annat?

Irene A

28 aug 2010 kl. 23:04

Rätt färg, men med den breda hatten, ca 12 cm, och relativt korta foten känner jag inte igen den som den vanliga honungsspindlingen, och jag kunde inte känna någon honungslukt på den heller.
Miljön är gammal granskog med inslag av tall, björk och asp.
Finns det några alternativ..?

0 570 visningar
13 svar

Jättemurkla?

svampstaff

30 aug 2010 kl. 18:06

Hittade två ex idag ca.15cm höga i örtrik granskog vid tåkern?
Ny lokal för brandtagg, svart tagg och sista bilden kanske gul tagg?

0 353 visningar
4 svar

Vad har jag hittat?

Anna Knöppel

30 aug 2010 kl. 08:24

Vad kan nu detta vara?
Hittade igår i Håga, Uppsala

0 758 visningar
6 svar

Lövtrattskivling?

Alicia

29 aug 2010 kl. 17:11

Hej!

Idag hittade jag detta svamp?
Luktar sött och fruktig.
Tack för hjälpen

0 279 visningar
3 svar

Vad har vi hittat?

Monika & John

30 aug 2010 kl. 16:01

Vi hittade på dessa fingersvampar, de var väldigt stora, kanske som en fotboll ungefär. De växte vid tall. Vi hittade fyra stora exemplar. Är det fingersvamp? Vad för sort?

0 352 visningar
5 svar

Trattisar el trumpet?

Gröngölingen

30 aug 2010 kl. 15:07

Är detta trattisar el rödgul trumpet?

0 883 visningar
10 svar

Champinjon?

David Olofsson

30 aug 2010 kl. 11:58

Denna svamp hittade jag på Järvafältet i lö. Den väger 674 gram och ser både ut och luktar som en champinjon men kan det verkligen vara det? Vad är viktrekordet för en champinjon? En tennisboll i naturlig storlek ligger bredvid. Tacksam för svar.

Mvh David Olofsson

0 1139 visningar
3 svar

Torka foten?

Anita

30 aug 2010 kl. 14:28

Kan man torka fötterna på t ex stensopp och karl-johan? Jag har just hittat några riktigt stora soppar (är faktiskt inte helt säker på vilken det är, men jag tror stensoppar)
Foten är ju grov och porös i mitten. Kan jag ändå torka den, eller är de inte goda och ska slängas?

0 290 visningar
2 svar

ATL-artikel idag!

Ewa lilliesköld

30 aug 2010 kl. 10:24

0 354 visningar
3 svar

KJ?

Andreas

29 aug 2010 kl. 21:27

Karl Johan? m m

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone