Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 411 visningar
3 svar

Svamp i Luleås skogar..

Christer

31 aug 2010 kl. 19:21

......är något som jag längtar efter just nu - att plocka.
Innan längre resa fann vi i augusti Fårtickor, Karl-Johan.
Men nu c.a 4 veckor senare vad kan man finna för bra svamp i skogarna kring Luleå?

0 614 visningar
4 svar

Pris på torkad svamp!

Helena i Lund

31 aug 2010 kl. 21:24

Var på Trädgårdsfesten på Sofiero i söndags och hittade detta. Jag vet att det varit på tal i Forum, och jag vet inte om detta var ett rimligt pris. Jag vet dock att jag bör sätta in säkerhetsgrind och skaffa tjyvlarm, för hyllorna i köket rymmer en förmögenhet! ;)

0 485 visningar
14 svar

Bläckfiskssvamp mm

Tony S

29 aug 2010 kl. 21:50

Heldag i skånsk rik bokskog.

1a.Bläckfiskssvamp
1b.Blek fingersvamp? osäker
1c. Blodsopp (barrskog just där denna stod)

0 1638 visningar
12 svar

Goliat - Inte så gott..!

Andreas

30 aug 2010 kl. 15:49

Jag har nu hittat goliatmusseron, som alla skriver ska vara så god..

Provade att steka, med salt givetvis. Den smakar mycket… Och precis som den luktar.. Lite sött sådär, men samtidigt med en lite unken ton.  visst finns det något tilltalande i smaken men det äckliga tar ändå över ju.

Varför tycker folk så mycket om denna svamp??

Eller finns det bättre sätt att tillreda den på?

Annars får den definitivt inte någon plats i mitt kök igen, det är då säkert!

0 416 visningar
11 svar

ramaria,kremlevaxling mm.

Fritjof Gbg

30 aug 2010 kl. 19:02

Alla är från samma blandskog.Ek,björk,hassel,gran,bok mm.Det kryllar av stora fingersvampar där.Dom flesta är gula saker jag haft med här i en tidigare tråd(om nu alla är samma).
Bild ett.Ca 20 cm hög.Mild smak och lukt.
Bild 2.Mitt första fynd av druvfingersvamp om jag inte tar fel:)
Bild tre gissar jag rödskivig kanelspindling.
Några förslag eller rättningar?

0 275 visningar
5 svar

Rökslöjskivling?

greger

31 aug 2010 kl. 15:41

Hej!

Hittade mina första Rökslöjskivlingar
idag. Eller gjorde jag det?
Var rätt vanlig i fjol höstas och lovade mig själv att ev provsmaka.

0 270 visningar
2 svar

Karl Johan

Berit

31 aug 2010 kl. 19:04

Vilket är bäst, att plocka mindre exemplar än större? Lite svårt att
hitta helt oskadade, är det lämpligt att skära bort det som är skadat eller ska man enbart försöka få tag på oskadade? 

0 418 visningar
3 svar

En teori som ...

Jan A, Uppsala

31 aug 2010 kl. 21:13

Innan jag hittade de 57 fyrflikiga jordstjärnorna under en gran, så ropade jag till hustrun att här kan det nog finnas bombmurklor - vi måste kolla i vår.
Idag gick jag förbi den senaste lokalen med nyfynd av bombmurkla. Gissa vad som fanns under samma gran, 1,5 m söderut?
Jo, 18 fyrflikiga!

Bilder på en del av familjen – och en + ett ben!

0 449 visningar
1 svar

Apropå vinterfågelmatningsföljder

Jan A, Uppsala

31 aug 2010 kl. 10:46

Under försommaren såg jag några för mig helt okända plantor i det tunna gräset utanför kökstrappan.
Växten fanns med i min Lid (Norsk og Svensk flora) och även i Den nordiska floran, givetvis också i den nya..
Här finns en del att läsa om den:
http://www.naturochtradgard.se/smattogott_malortsambrosia.html
Mina plantor har försvunnit, kanske drabbade av såväl gräsklippning som följande, långvarig ökentorka.
Alla svampmycel tycks ha överlevt!;)

0 863 visningar
7 svar

En doft av svamp...

Helena i Lund

28 aug 2010 kl. 18:02

Har plockat massor med jätteröksvamp de senaste veckorna, och har börjat fundera lite… Min far sa alltid att det luktade kissiga lakan när man förvällde den, och det stämmer ju. Men, när jag nu tillagat skördar från flera olika ställen, (har aldrig hittat på så olika växtplatser tidigare)upptäcker jag att vissa svampar luktar extremt mycket, medans andra bara osar litegrann. Detta trots att de är i ungefär samma kondition, fasta och fina, från tennisboll upp till fotboll. Vet…mer…

0 333 visningar
9 svar

Oljig sak.

Andreas J

30 aug 2010 kl. 20:43

Ja jag var ute i skogen o hittade den här, nyfiken på vad det kan vara. Gissar på att det är en riska av nåt slag. Nån som har någon ide?

0 386 visningar
4 svar

Svampkonsulent,vart läser man

Mickeleh

31 aug 2010 kl. 10:42

Har bara börjat utveckla mitt svampintresse, men i framtiden kanske suget kommer , att läsa lite mer om just svamp etc etc.Så min fråga är var läser man och på vilket sätt bedrivs undervisningen,distans/intensiv/längd(poäng) och framförallt kan man utnyttja utbildningen till någon form av anställning, förutom plocka svamp-). Lite nyfiken,ska googla lite om det men tänkte se om jag kunde ta en genväg här..

0 354 visningar
8 svar

Parkmattsvamp?

Tony S

30 aug 2010 kl. 21:56

Vill tro att detta är parkmattsvamp, Pterula subulata.
Vill dock höra andras åsikter om det.
Den enda hyfsade bilden på arten jag sett är den på Klas Jaederfeldts hemsida.
http://www.jaederfeldt.com/~klas.jaederfeldt/svampar/?Plugin=Block&OpenItemURL=S000B3946

Den växte i gräsmatta runt grov lind på en kyrkogård. Fanns tre fruktkroppar växande i båge.
Blivit osäker i efterhand och tog tyvärr inget belägg.

0 334 visningar
2 svar

Toppigt frågetecken

Frida T

31 aug 2010 kl. 12:55

Någon som vet vad denna snygging kan vara för något?

0 574 visningar
10 svar

Jättesvampar

Annika

25 aug 2010 kl. 18:29

Jag sprungit på den här svampen några gånger nu. Den verkar kunna bli enormt stor.

Någon som vet vad det är?

Detta ex är cirka 20 cm i diametern och ca 5 cm hög.Men sett betydligt större i skogen. Känns lite lurvig, luktar inget och har inte vågat smaka.

0 1487 visningar
6 svar

fårticka??

färtickan

30 aug 2010 kl. 20:36

har plockat vad jag tror är fårticka.. Började steka lite sen smakade jag en bit men det smakade pyton. hade visserligen bara stekt dom ca 5 min. Undrar om jag kan förväxla fårticka med någon annan konstig svamp?? Om någon vet hur jag ska tillaga den så vore jag jätte glad :)

1 311 visningar
4 svar

Vad är detta för svamp?

MatsH

31 aug 2010 kl. 10:32

Någon som vet vad denna svamp heter.

0 431 visningar
3 svar

Soppar

Per

30 aug 2010 kl. 21:39

Har sprungit runt lite i de skånska skogarna i två dagar. Främmande marker för mig. Har funnit mest olika soppar i skogen. Är dålig på svamp, men jag vet hur en sopp ser ut. Om man smakar på dem och de inte smakar bittert, kan man äta dem då? Vet att gallsopp smakar illa, men finns det fler sorter som smakar illa eller till och med är giftiga?

0 357 visningar
3 svar

Vad är detta?

ES

30 aug 2010 kl. 22:39

Som håller på att födas ur jorden? kanske inte en svamp? Kan det vara någon rot? ca 30-40 cm i diameter. Ser ut som bleka kottar, ganske hård i konsistensen.

0 1663 visningar
2 svar

tinad svamp

Sushi

31 aug 2010 kl. 11:52

Hej alla!
Har en fråga som jag hoppas att någon har ett svar på :)

Skickade förvällda frysta kantareller med dottern igår, hade packat in påsarna i tidningspapper och frys-folie, men de har färdats många mil med tåg, och nu när hon kommit hem så är dom upptinade men fortfarande kalla, en del något frysta. Frågan är: Går dom att äte om hon fryser in dom igen, vad kan hända om hon äter av dom?
Tacksam för svar, MVH / Sushi

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone