Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej! Jag har precis varit ute i skogen och plockat svamp. För första gången i mitt liv. Fick b la med mig 2 svampar som jag tror är tegelsopp hem och undrar nu om jag tryggt vågar äta dem? Jag menar, jag har ju ingen erfarenhet, men de ser ut som tegelsopp (tittat i svampbok) och då är den väl inte förväxlingsbar med ngn giftig svamp av vad jag har förstått?
Kan någon ge mig ett tips på vad detta kan vara? Kan inte ens hitta något lämpligt släkte!
Växer i grupp i gräs under ek, hatt 4-6 cm med tydligt räfflad kant. Hatt beige med mörkare gulbrun mitt. Lameller fria till vidväxta. Fot ganska kort. Lukt obetydlig men smak efterhand mycket skarp. Sporpulver vitt.
Hej!
Hittade svampar som jag är hyfsat säker på är svart trumpetsvamp.
Då jag inte plockat svart trumpetsvamp tidigare skulle det var skönt att få det bekräftat från annat håll :)
http://h23.se/svamp01.jpg
http://h23.se/svamp02.jpg
http://h23.se/svamp03.jpg
Hej!
Jag trodde att det var min dator som var seg men nu pratade jag med kompisen som sa att det var så tråkigt att gå in på guiden för det händer inget utan bara står och tuggar.Jag har ledsnat på att lägga in bilder för det tar sådan tid eller så får jag meddelande att det är fel,trots att jag har förminskat dem till storlek som tidigare.
Ingen annan stans där jag är inne på olika webbplatser är det så här!
Vad är problemet???????
på årets första tomtbesök i går.
Guldkremlan har vi haft då och då vid björk och gran de senaste åren (av 36), tack snälla sniglarna som sprider sporer!
Den andra brukar vi ha många av - ungefär när sommaräpplena mognar. Liksom vår knug har den sydländsk bakgrund men är född här. Och båda har samma grad!;)
Det som drar hit de sexbenta är odlingen av ”fjärilsväxter”, bl.a. ”busken” detta ex besöker.
Tänkte inviga säsongen med att skryta lite om min nya “trädgård”! ;)
Hittills har jag plockat kantareller och Karl-Johan runt huset, och i somras växte det ögonskål på min ved!
Så har jag hittat lite snygga rödgula vaxingar också!
Hade varit kul att höra om här finns fler som plockar svamp på tomten!
Var ute med min dotter på 16 månader i skogen och plockade blåbär, då jag vände ryggen till i ett par sekunder fick hon tag på en svamp som hon åt en bit av, ringde giftcentralen men deras enda tips var att åka hem och googla, hjälpsamt. Hatten är något slemmig och gyllenbrun utan fläckar form och storlek på hatten ungefär som en Polly-godis, vita räfflor på insidan. Foten hittade jag dock inte. Tacksam för svar om vad det kan vara för någon sort. / Orolig mamma
I år igen…. :-(
Sopp = svamp på svenska
Jag hittade den här svampen under en promenad igår. Det fanns på en plats där vildsvinen nyligen bökat runt, och liknar tryffel, till viss del. Är det någon som har några intressanta förslag på vad det kan vara?
Den hade ganska hård yta, och luktade kryddigt som någon blandning av lök + något mer. Lyckas inte ladda upp bilder, men läckar till två st bilder i ett blogginlägg här: http://elisabeth-linnea.blogspot.com/2010/08/svampfynd.html
Har med säkerhet konstaterat att jag plockat 4 små gallsoppar. Har smakat på såväl fot som hatt och rör. Inte ett dugg bittert. Är det så att gallsoppen får sin äckliga smag vid tillagningen? Någon som vet?
Hej och hå!
Träffade några svampingar i skogen som luktade lavendel. Helt klart dofttaggsvamp. Dum fråga kanske men trivs dom i någon anrättning av något slag?
Hej Charlotte.
Skriver här så du ser:) Skulla vara jättekul med en runda i helgen. Maila mig så kan vi byta tel nr och bestämma ngn dag och tid. Om du inte har ngn mail kan vi bestämma närmre här i detta inlägg och byta nr sen i helgen. Min mail är madde@mail.com
Kram Madde
För den som inte är insnöad på stora klumpiga systemkameror, utan vill ha en liten smidig systemkamera med proffsprestanda och otrolig närgräns utan dyra macroobjektiv, lanserar RICHO en värstig i fickformat.
Bara nåt att fundera på för den fotointresserade svampnörden:)