Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 304 visningar
2 svar

Lite smått

greger

31 jul 2010 kl. 14:33

Precis kommit hem från en liten tur.
Hade kommit upp en hel del. massor med kantkremla och en del kantareller.

Hittade två nya svampar för mig. dels en liten brunorange svamp, som jag tror är en navling. Kan det stämma? Omphalina?

serie 2 borde vara en nagelskivling (hoppas jag) ocior?

0 247 visningar
1 svar

Är det här en lav?

Caspar

31 jul 2010 kl. 17:51

Känner någon igen den här, jag tror att det är en omphalina?

0 353 visningar
2 svar

Äntligen

Robban O-hamn

24 jul 2010 kl. 10:01

Nu har det regnat i ett dygn till och från här i syd östra sverige, kanske det är lönt om en vecka att gå till skogs.

0 324 visningar
4 svar

Seg svamp

Karin W

31 jul 2010 kl. 11:43

Den här behöver jag hjälp med. Den känns på något sätt bekant, men jag hittar ingenting som stämmer. Svampen växte på en granstubbe och är väldigt seg. Den luktar speciellt, men jag kan inte riktigt säga vad - dock inte illa.

0 273 visningar
1 svar

Gyttrad taggsvamp?

gunhild Nordås

31 jul 2010 kl. 09:32

Fått en bild per mail från Tommy B.
Han undrar vad detta är som växer på björk.
Gyttrad taggsvamp?

0 349 visningar
0 svar

Seg svamp

Karin W

31 jul 2010 kl. 11:37

Den här behöver jag hjälp med. På något sätt känns den bekant men jag hittar ingenting som stämmer. Svampen växte på en granstubbe och är väldigt seg. Lukten är speciell, men jag kan inte riktigt säga vad den luktar dock inte illa.

0 364 visningar
6 svar

Två Spindlingar

greger

27 jul 2010 kl. 19:43

Hej!
just hemkommen från urskogen,det fanns lite av varje. mest spindlingar
förstås. Här kommer två arter av de jag hittade. Vore jättekul om någon kunde hjälpa mig med art eller så(om möjligt). Misstänker att det kan vara telamonier.

Serie 1. Liten svamp ca max 5 cm i hattdiameter. Täcks av filtartad hinna som ung vilken blir kvar på foten hos vuxna ex. Köttfärg blåviolett. Hatten hos vuxna ex lätt småfjällig.

0 2166 visningar
14 svar

Vita tickor på gran

Caspar

29 jul 2010 kl. 22:07

Skulle gärna ta emot kommentarer på följande.. alla kommer från en granskog vid sjön Tisnaren i Ög.

1. Antrodiella parasitica eller pallasii - har inte mikroskoperat just den här men två andra med samma utseende och växtsätt (på gamla violtickor) och de stämde in på beskrivningen av A. parasitica, men vissa hävdar att den inte ska finnas i Norden utan att alla är A. pallasii? Båda är tydligen VU på rödlistan och ska bara finnas i norra Sverige, vilket jag tycker är konstigt ...mer…

0 643 visningar
8 svar

Stiftsvamp

Alf Pallin

28 jul 2010 kl. 21:15

Gissar på stemonites fusca, växer på murken tallåga. Sporer 7,5-9µ

0 324 visningar
6 svar

En helt vanlig fredag!

Ewa lilliesköld

30 jul 2010 kl. 22:11

Trotsade regnet och kom hem med följande arter:
1:1 Sommarsopp
1:2 Eldsopp
1:3 Eldsopp

0 1448 visningar
5 svar

Farligt att röra panterflugsvamp?

Clay

30 jul 2010 kl. 17:38

Undrar om det är farligt att undersöka en giftsvamp med händerna, t.ex en panterflugsvamp.

Jag drog av en bit på hatten för att se om den rodnade vilket den inte gjorde, tvättade händerna efter ca 5 min (var ute med hunden) men tycker mig känna av som små stickningar/domning i de fingrarna jag tog på svampen.
Därför undrar jag om jag inbillar mig för att jag vet att den är giftig eller om det är så att små mängder gift kan ha gått in i fingret på nåt sätt… (?)

Äh, jag ...mer…

0 226 visningar
0 svar

Underlig stubbsvamp.

greger

30 jul 2010 kl. 21:40

Hej.

Vid en tallstubbe växte denna rätt stora stubbsvamp. hatten nära 10 cm i diameter. foten mycket lång.
Doften var söt och aromatisk.
Är det något mindre släkte?

0 314 visningar
5 svar

Kremlor är svåra

gunhild Nordås

29 jul 2010 kl. 19:21

Dom här växte på samma ställe som granblodriska och kamskivling. Ganska skarp smak.

0 207 visningar
0 svar

Kul fynd idag

Lena M

30 jul 2010 kl. 19:44

Många fruktkroppar av kötticka på garnlåga, dålig bildkvalitet p.g.a regn.
Så ett par spindlingar som jag återkommer med senare och hoppas på att få hjälp.

0 722 visningar
3 svar

När kommer svampen?

Paul

28 jul 2010 kl. 16:25

Som vi vet hade vi ett regnoväder över hela Sverige förra veckan. Som jag förstår det så ska svampen komma när det blir varmt. Jag tycker vi har haft några varma dagar här i Blekinge men ingen svamp. Så min fråga är vad krävs för att svampen skall komma?

0 535 visningar
2 svar

ÄR DET SOMMARMUSSERON?

Bo E

29 jul 2010 kl. 17:08

växte i halv häxring på gravfält

kompakt och ganska tung svamp med relativt spenslig fot som liknar vad jag sett på bild av sommarmusseronen.

ingen speciellt framträdande doft , lite svamparom - inte alls någon gurkarom som hos vårmusseronen

glansig hatt med antydan till puckel

vad tror ni?

0 304 visningar
1 svar

Dator-fråga

Värmdöbo

30 jul 2010 kl. 13:48

Jag kör Win7 och IE8 och får ofta problem med att när jag klickar på ett inlägg eller vill byta avdelning i menyn så händer ingenting. Detta problem hade jag inte med WinXP och IE7. Någon annan som har detta problem?

0 456 visningar
3 svar

Kremla

greger

29 jul 2010 kl. 02:14

hejsan

Hittade denna kremla på tallhed ungefär på samma platser man hittar
kantkremla.  hatten max 6-7 cm i diameter. Färgen varierar ganska mycket(se bild). trots de dova färgerna är smaken rel kort och kärv (skarp). Kittlade på tungan en bra stund. Foten ihålig.

Finns det nån ytterligare indelning av Kremlor? Går det att säga något om section, släktskap med andra arter?

0 484 visningar
4 svar

Åtgärdsprogram/fjälltaggsvampar-Violgubbe

Elisabeth Jansson

29 jul 2010 kl. 23:34

Nu har jag läst igenom båda programmena igen på nätet,då det tillkommit ny information sedan det skapades.

Vart skickar jag listorna på fynden som jag hittat?

Finns det någon på svampguiden som känner någon person på länsstyrelsen eller skogsstyrelsen som arbetar med åtgärdsprogrammen här i Västra Götaland.
De kontakter som jag har haft har varit totalt ointresserade och ändå har man lagt ner massor med pengar för att ta reda på växtplatser m.m. men det verkar som Upplan…mer…

0 318 visningar
3 svar

Grentaggsvamp?

Caspar

29 jul 2010 kl. 21:09

Vågar någon identifiera den här katastrofen på en gammal lönn?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone