Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 411 visningar
1 svar

Pluteus ephebeus?

Karin W

1 aug 2010 kl. 23:14

Har försökt bestämma denna svamp mha Funga Nordica. Jag hamnar då på Pluteus ephebeus, sprickskölding. Det känns inte helt fel men heller inte helt rätt. Kan den vara så här ljus? Finns något bättre förslag? Den växte på en lövlåga (troligen ädellöv) i en ädellövskog.

0 419 visningar
3 svar

Vilken sort ?

Maria

1 aug 2010 kl. 20:38

Hittade en rund ljusbrun svamp idag som är svart inuti. Form o stl som en medelchampinjon man köper i affären. Ingen fot, inga skivor, bara svart rakt igenom. Hittar den inte på Svampguiden, är det nån som vet?

0 335 visningar
4 svar

Ingen svamp, en Drake.

"JAS" Helsingborg

1 aug 2010 kl. 22:37

För några veckor sedan hittade jag en larv som visade sig vara den ovanliga Ljungfjädertofsspinnarens larv och igår kom det något krypande på min arm på Råå vallar camping i HBG och vad skådar då mitt norra öga, o m inte denne lille gynnaren. Tyvärr så är bilderna tagna med mobilen men de duger nog ändå.

0 262 visningar
4 svar

Trots värmen så tog det sig..

Jenny

1 aug 2010 kl. 18:12

6½kg kantareller är inte fy skam..

Trots en fin sommar så verkar det som svampen tog sig ändå. :)

0 656 visningar
7 svar

Stor klubbsvamp?

Frida T

1 aug 2010 kl. 10:32

Hej,

Fann dessa i kanten av ett rikt , blött ställe i skogen. Al och gran som närmaste träd. Är det ej färdigutvecklade ex av stor klubbsvamp? eller har någon ett bättre förslag?

0 265 visningar
1 svar

hans

klas jaederfeldt

1 aug 2010 kl. 22:23

jag hittade på bokgren i dag Bertia moriformis, konstigt med den svampen, den är omnämd i Dennis, och PdSv, men inte i nordic macromycetes 1, trodde att den kanske bytt namn men i Index of fungi och i Dyntaxa finns svampen under detta namn

0 405 visningar
6 svar

tickboken

klas jaederfeldt

9 jan 2009 kl. 22:42

hörde just att den är slutsåld överallt, så ni som har den, håll i era ex, eller sälj dem dyrt.

jag kan fortfarande erbjuda en cd med det sista korrekturet från tryckeriet för 100: + frakt

0 2616 visningar
10 svar

fråga om röksvamp och karljohan

Helena S.

14 sep 2008 kl. 22:49

Hej allihopa! Jag har legat lågt här på forumet i ett par år. Jag är så rädd att ställa dumma frågor. Men nu känner jag mig redo att träda fram, och jag har två frågor som säkert är dumma, men jag tänker ställa dom ändå!
Fråga nr. 1: Hur vet man om en karljohan är övermogen? jag har hittat ett par som är helt fria från angrepp, men dom är kanske en anings mjuka i köttet. när jag skär dom i tunna skivor trycker skivorna ihop sig väldigt mycket. det blir mer korvar ä...mer…

0 379 visningar
4 svar

JJag vet ej - vet någon???

anithau

1 aug 2010 kl. 14:59

Växer intill barrstubbe i mossan i blåbärsskogen.

Den har något gråare ton i verkligheten. Mjuk, ingen speciell doft.

Tacksam för tips.

0 227 visningar
0 svar

Lite udda fason...

Gunilla

1 aug 2010 kl. 15:55

Vad är detta för en konstig svamp?

0 238 visningar
2 svar

fingersvamp?

bjärven

1 aug 2010 kl. 01:37

hittade den här på min gräsmatta
är det en fingersvamp?

0 1417 visningar
4 svar

bästa svampboken?

bibi

31 jul 2010 kl. 18:48

Vilken svampbok ska man satsa på när man kan litegrand om svamp men vill lära mera?

0 517 visningar
17 svar

Eldsopp/blodsopp?

svampstaff

29 jul 2010 kl. 21:40

Blir fundersam på dom där sopparna.
Idag vid höje omberg hittade jag 18 eldsoppar, men vid ombergsliden i ren granskog hade dom inget vidare nät på foten, fanns säkert 30-40st.
Bild 1 är iaf. från höje.

0 233 visningar
0 svar

fingersvamp?

bjärven

1 aug 2010 kl. 01:25

fann denna i min gräsmatta.
är det en fingersvamp?

0 744 visningar
4 svar

Gullregn, svamp, hjälp

Alf Pallin

31 jul 2010 kl. 16:23

Den här svampen (pyrenomycet?)har angripit och dödat buskar av gullregn i en grannes trädgård. Tips var jag kan leta efter bilder och mikrokaraktärer. Ove E. Eriksson tar upp en pyrenomycet på gullregn cucurbitaria laburni, vad tror ni? Har någon adress till Ove ifall han vill titta på svampen.

0 313 visningar
4 svar

Agrocybe?

svampstaff

30 jul 2010 kl. 23:55

Dåliga bilder i ösregnet, men kan det vara gul åkerskivling eller närstående?
Växte på betesmark med tall/löv.

0 254 visningar
0 svar

Är detta en svamp? Hittar inget liknande

Johan

31 jul 2010 kl. 20:53

Hej.

Såg detta idag, har inte sett något liknande innan och jag hittar inget som liknar detta när jag tittat igenom de bilder som finns.

Länk: http://img97.imageshack.us/img97/7072/imag0081c.jpg

0 296 visningar
1 svar

Inocybe?

Lill, Skellefteå

30 jul 2010 kl. 20:24

Hittade en svamp i gräsmattan i dag som jag är ganska säker på är en trådskivling, men jag får det inte att stämma på några av trådskivlingarna i min bok.
Har försökt fota det som är kvar av svampen efter att jag kört över den med gräsklipparen och rivit lite i den, men min kamera vill inte ge mig någon bra bild.
Har även försökt fota sporer och cystider. Hoppas det finns någon Inocybe expert där ute som kan hjälpa mig!

0 650 visningar
13 svar

Regnar det hos Er?

Elisabeth Jansson

29 jul 2010 kl. 21:36

Södra Råda vid sjön Skagern och nära Vänern.
Idag har det regnat hela dagen först lätt duggregn för att de sista timmarna övergå till skyfall som har hållt på i flera timmar. Över 50 mm har vi fått och det regnar fortfarande.

Undrar hur länge det dröjer innan K-J dyker upp förutsättningarna är de bästa på flera år.

0 395 visningar
7 svar

Kvällens?

svampstaff

30 jul 2010 kl. 20:39

Jag tittar alltid till min fina park på jobbet, och det har inte hänt så mkt. i år, men nu verkar det komma med språng.Eldsopp, finluden stensopp och champinjoner bl.a
Bild1 växte en hel del, men vad?Luktade väldigt kryddigt.
Bild2 en champinjon som var lite annorlunda tyckte jag?
Bild3 finluden stenis.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone