Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hittade en rund ljusbrun svamp idag som är svart inuti. Form o stl som en medelchampinjon man köper i affären. Ingen fot, inga skivor, bara svart rakt igenom. Hittar den inte på Svampguiden, är det nån som vet?
För några veckor sedan hittade jag en larv som visade sig vara den ovanliga Ljungfjädertofsspinnarens larv och igår kom det något krypande på min arm på Råå vallar camping i HBG och vad skådar då mitt norra öga, o m inte denne lille gynnaren. Tyvärr så är bilderna tagna med mobilen men de duger nog ändå.
jag hittade på bokgren i dag Bertia moriformis, konstigt med den svampen, den är omnämd i Dennis, och PdSv, men inte i nordic macromycetes 1, trodde att den kanske bytt namn men i Index of fungi och i Dyntaxa finns svampen under detta namn
Hej allihopa! Jag har legat lågt här på forumet i ett par år. Jag är så rädd att ställa dumma frågor. Men nu känner jag mig redo att träda fram, och jag har två frågor som säkert är dumma, men jag tänker ställa dom ändå!
Fråga nr. 1: Hur vet man om en karljohan är övermogen? jag har hittat ett par som är helt fria från angrepp, men dom är kanske en anings mjuka i köttet. när jag skär dom i tunna skivor trycker skivorna ihop sig väldigt mycket. det blir mer korvar ä...mer…
Vad är detta för en konstig svamp?
Vilken svampbok ska man satsa på när man kan litegrand om svamp men vill lära mera?
fann denna i min gräsmatta.
är det en fingersvamp?
Hej.
Såg detta idag, har inte sett något liknande innan och jag hittar inget som liknar detta när jag tittat igenom de bilder som finns.
Hittade en svamp i gräsmattan i dag som jag är ganska säker på är en trådskivling, men jag får det inte att stämma på några av trådskivlingarna i min bok.
Har försökt fota det som är kvar av svampen efter att jag kört över den med gräsklipparen och rivit lite i den, men min kamera vill inte ge mig någon bra bild.
Har även försökt fota sporer och cystider. Hoppas det finns någon Inocybe expert där ute som kan hjälpa mig!
Södra Råda vid sjön Skagern och nära Vänern.
Idag har det regnat hela dagen först lätt duggregn för att de sista timmarna övergå till skyfall som har hållt på i flera timmar. Över 50 mm har vi fått och det regnar fortfarande.
Undrar hur länge det dröjer innan K-J dyker upp förutsättningarna är de bästa på flera år.
Jag tittar alltid till min fina park på jobbet, och det har inte hänt så mkt. i år, men nu verkar det komma med språng.Eldsopp, finluden stensopp och champinjoner bl.a
Bild1 växte en hel del, men vad?Luktade väldigt kryddigt.
Bild2 en champinjon som var lite annorlunda tyckte jag?
Bild3 finluden stenis.