Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 555 visningar
2 svar

Inte svamp utan snigel(snäcka)

Madde Småland

30 jul 2010 kl. 10:45

Vet att många här är duktiga på lite allt möjligt så kanske ni kan ge namnförslag på vilken snigel-snäcka jag såg igår. Ska försöka beskriva så gott jag kan tills jag hittat min usb kabel och kan lägga upp bild om det behövs.

På en villagata inne i Växjö såg jag en snäcka med rött runt skal. Mellan skallagren, om man kan kalla det så, går en ljus rand. Skalet var ca 2-2,5cm i diameter. Den mjuka kroppen var ljust brun på översidan och antenner och undersidan var ljusgr…mer…

0 3234 visningar
20 svar

Recepthjälp inlagd svamp

Brenko

11 okt 2008 kl. 17:37

Är det nån som har ett vettigt och enkelt recept på inlagd svamp? Jag tänkte ta taggsvamp. Inget sliskigt, utan mer en normal inläggning. Hittar inget tilltalande på receptdelen.

0 361 visningar
9 svar

Frågetecken vid bäcken

gunhild Nordås

29 jul 2010 kl. 17:05

Bar ut saltstenar och sökte hjortron, hittade en del svamp,vet ej vad den gul är för nån. Rimskivling och gulkremla känner jag igen.

0 512 visningar
4 svar

Två hättor?

Karin W

28 jul 2010 kl. 23:55

Jag vet att hättor inte är lätta att bestämma från foton, men det skulle vara kul att höra om det finns några förslag på dessa, som känns rätt typiska. Jag är inte säker på att det är hättor, men gissar på det.

Serie 1: Växte på en granstubbe i en kärrkant. Luktar nitröst.

0 302 visningar
4 svar

Vackert

Lena M

29 jul 2010 kl. 13:16

eller hur ?

Jag hann en liten sväng emellan regnskurarna och såg de gyttrade taggsvamparna på en björkstubbe.

Så har det kommit mycket vargmjölk och det gul vet jag inte alls vad det är.

Kantarellerna börjar växa på sig men inga katljohan, tre gallsopp hitentills och det gör ju ingen glad.

0 411 visningar
2 svar

Brännagelskivling?

svampstaff

28 jul 2010 kl. 21:06

Borde det vara?
I en i övrigt misslyckad tur, men varmt var det..

0 472 visningar
26 svar

Åsså klickas det för dåligt

"JAS" Helsingborg

20 jun 2010 kl. 08:58

Det är hemskt att se att klicket är nere på 3000nivån:((((. Fotboll och Prinsar kan inte vara viktigare än skogen!:)

0 1299 visningar
15 svar

Taggsvamp

Lena M

19 jul 2010 kl. 13:18

En taggsvamp som vi hade svårigheter att artbestämma förra säsongen har kommit igen och kanske att det går bättre att se på unga ex.
Hatten vitbeige, de 2 - 3 mm långa taggarna beiga , köttet vitt och rotförlängd fot.Den doftar skog, har ej smakat på den. Växer under gammal gran i gallrad granskog.

Syllsvamp på granstubbe och 1 kantarell hittade jag :) , glest med blåbären och de är små. Inget regn verkar det bli i veckan heller, man kan undra.

0 359 visningar
7 svar

Syllsvamp Lentínus lepídeus 2010-07-18

"JAS" Helsingborg

18 jul 2010 kl. 20:21

Så får man då lägga ännu en svamp till samlingen :) Och det är väl så här den skall ses!

0 242 visningar
4 svar

Vad gör man när det är torrt...

Egon

28 jul 2010 kl. 19:19

i markerna, jo man ber sin kompis som har släp till sin bil, att man tar en stege med sig och klättrar 4m upp i en bok, för att titta på denna ticka.Vad kan det bli av denna? Vi får väl se längre fram.

0 252 visningar
1 svar

Skulle detta bli en svavelticka?

Egon

28 jul 2010 kl. 19:37

eller vad,växer 2m upp en gammal ek, ganska torr, med skarp kant.
Frän lukt. Porerna små och gula

0 385 visningar
5 svar

Violettfotad?

greger

27 jul 2010 kl. 23:46

Hej
kan detta vara Violettfotad Spindling?
Hatt slemmig, mellanbrun
med strieringar ut mot kanten.
Fot med mucös ljusviolett hinna upp till 3/4 av foten, Därefter torr.
Doftar bara svagt.

Tacksam för svar

0 258 visningar
3 svar

Vilken sopp?

Soffipropp

28 jul 2010 kl. 01:01

Hej!

Är nybörjare när det gäller svamp. Hittade denna ensamma sopp vid skogsstigens kant. Den är lite “kopparröd” uppe på hatten och jag funderar därfär om det är en tegelsopp?

0 372 visningar
3 svar

Dropp+okänd

greger

28 jul 2010 kl. 09:09

Hej
Här 2 bilder till fr urskogen.
Först en slags taggsvamp (dropp?).
Stark otrevling lukt av våta skosulor, hade ej droppar.

bild 2. okänd gulgrön lätt slemmig svamp som liknar lite en slemskivling. Men det är det väl inte.?

Tacksam för svar!

0 244 visningar
1 svar

Svamp på svamp?

svampstaff

28 jul 2010 kl. 00:21

Tycker det är ovanligt många såna här hemma i ädellövskogen, är det torkan som gör det?
Och vad heter svampen under fenomenet(skämt).

0 423 visningar
12 svar

Dagens?

svampstaff

27 jul 2010 kl. 20:10

Bild1. Gör inte som jag, och stoppa in halva svampen i munnen, ja lovar pirri-pirri är inget mot smaken av luden vitriska!
Bild2. Nån skölding på ek?
Bild3. bredvid tall?

0 217 visningar
0 svar

Vilken sopp?

Soffipropp

28 jul 2010 kl. 00:55

Hej!

Är nybörjare när det gäller svamp. Hittade denna ensamma sopp vid skogsstigens kant. Den är lite “kopparröd” uppe på hatten och jag funderar därfär om det är en tegelsopp?

0 391 visningar
3 svar

vacker svamp-ätlig?

lena blondel

26 jul 2010 kl. 11:50

plockade dessa vackra svampar igår. Den stora svampen jag lämnade kvar under granen i diket var ca 2 dm i diameter. Skogschampinjon? STeker och fryser tills jag fått den identifierad.

0 220 visningar
0 svar

Svamp på svamp?

svampstaff

28 jul 2010 kl. 00:20

Såg flera såna här idag, är det torkan eller nåt annat som gör att dom blir så angripna, och vad heter svampen (skämt).

0 440 visningar
8 svar

Vilken svamp?

Peter Carlsson

27 jul 2010 kl. 15:32

Var ute och plockade svamp härom dagen när jag snubblade över dessa konstiga svampar. Dom såg lite ut som slemmiga gullvivor. Nån som har en aning om vad det är?
Mvh: Peter

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone