Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 229 visningar
1 svar

Svampdag i Kolarbyn

Tina Nordberg

27 jul 2010 kl. 20:52

Det var flera som efterlyste information om Svampdagen och det är ganska mycket att skriva.
Enklast är att om de som vill veta mera mejlar mig så skickar jag inbjudan.

0 285 visningar
8 svar

Anropar Tina i Kolsva

Daniel

23 jul 2010 kl. 18:14

Hej Tina.
Jag undrar om det finns nå kantareller i kolsva skogarna?

MVH Daniel

0 341 visningar
4 svar

ingen svamp vatten

klas jaederfeldt

26 jul 2010 kl. 22:21

i dag har hela Vingåker varit torrlagt, skitjobbigt att köa vid tankbil efter vatten

0 291 visningar
3 svar

En viktig fråga.....

anithau

27 jul 2010 kl. 14:38

Har fått förfrågan om vad 2,5 liter förkokta kantareller kan motsvara i färsk vara/vikt.

Jag kan inte avgöra, kan ni?
Tacksam för svar snarast.

0 224 visningar
5 svar

Inte trodde jag...

Totte Gbg

26 jul 2010 kl. 20:37

....att jag skulle plocka mig 3kg finfina kantareller idag, men det har jag gjort!
Det finns även mycket blåbär och hallon så jag ska ut igen!
Vilken kanonstart på semester va ?!!!

0 393 visningar
6 svar

Svampfråga inocybe??

Alf Pallin

17 jul 2010 kl. 22:07

Nåra svampar i örtrik lite fuktig granskog. Hatten 2 till 4 cm diameter, först klocklik med puckel / vårta, sedan utbredd vågig, grönskimrande med svarta fläckar. Skivor urnupna först rosaskimrande sedan rödbruna, fot 2-4 mm tjock 10-13 cm lång rotlik förlängd djupt i marken, mycket seg och trådig. Sporer mandelformiga ca 9-10 X 4-5µ.
Något förslag på släkte, art.

0 227 visningar
0 svar

Vad är detta

Viveca Wettergren

27 jul 2010 kl. 18:48

Hej!

Jag undrar vad detta är. Svampen har jag hittat på min tomt, bredvid en gammal tallfurustock. Tomten är belägen i Norrbottens inland, på en sandig tallhed.

0 232 visningar
0 svar

Vad är detta?

Viveca Wettergren

27 jul 2010 kl. 18:42

Denna svamp fanns på min tomt, intill en gammal trästock. Tomten ligger i Norrbottens inland. Sandig tallmo.

0 393 visningar
4 svar

Blomster

Jan A, Uppsala

4 jun 2010 kl. 18:14

På hyggena finns lovande lingontuvor, hemma sitter massor av glupska mandshuriskor, färdiga att fånga vindspritt pollen. Visst ser de väl ut att vara riktigt på hugget?!

0 2384 visningar
8 svar

Alternativ till korg att plocka i.

Nils

25 jul 2010 kl. 22:19

Jag är en ivrig nybörjare som så ofta jag har möjlighet finkammar skogarna i närområdet efter kantareller, taggsvamp och andra lättigenkänliga svampar. Jag tycker om att kunna röra mig obehindrat och att gå runt med en korg känns ofta osmidigt. Jag har därför vanligtvis plockat svamp i tupperware-burkar som jag har i ryggsäcken. Problemet är att svamparna ofta går sönder när de skumpar omkring i burkarna. Har någon ett tips om vad jag kan plocka i, något som går att förvara…mer…

0 1239 visningar
5 svar

Vit blåklocka???

anithau

27 jul 2010 kl. 11:58

Finns det vita blåklockor?

En bekant till mig har hitta dessa, bredvid växte det normalblåa klockor.

Jag har sett bilden av dem i mobilen, så jag vet att det inte är fejk.

Tacksam för svar.

0 258 visningar
5 svar

VIlken/vilka svampar??

kl

9 sep 2008 kl. 13:40

Hejsan!

Har hittat dessa svampar hos en kompis och undrar nu ifall han håller på med droger??
Är detta en drog-svamp??

Snälla svara!

0 262 visningar
3 svar

kungschampinion?

Rickard

26 jul 2010 kl. 09:18

Hittade en svamp som påminner om en champinion, men den har vita skivor och var ca 30 cm i diameter med fjäll på den kritvita hatten.Hatten var lite fjällig och den växte på en murken stubbe.
Vad kan det vara för svamp?

0 266 visningar
1 svar

ostronmussling?

Troy Bruhjell

26 jul 2010 kl. 20:19

Jag hittade dessa på ett fallen död björk circa Delsjön i Göteborg . inte säker på om de är o.k. att äta. kan någon i.d. dessa?

0 367 visningar
8 svar

Svår sopp?

svampstaff

26 jul 2010 kl. 19:07

Hittade fem ex. vid tåkern, som ser ut som grynsopp ovanifrån, slemmig rosaaktig hatt, men när jag vände på dom var dom mörkt blodröda och smalnade av mot hatten, blånade i köttet?

0 388 visningar
12 svar

54!!

svampstaff

26 jul 2010 kl. 19:09

Eldsoppar fanns det oxå vid tåkern aldrig sett dess make?!

0 189 visningar
0 svar

God doft

greger

26 jul 2010 kl. 19:34

Hej
Hittade denna svamp på en tilltrampad
stig i tallskog. med ring och slöja som sedan försvinner. grynig fot bredast mot hattsidan till. foten blir brun efterhand. Doft syrlig och god, rätt mild i smaken.
Är det honungsskivling? Kanske cystoderma?

0 308 visningar
0 svar

Kantareller

Ulla Hemmingsson

26 jul 2010 kl. 17:08

Hej!
Vill någon köpa nyplockade kantareller eller finns någon uppköpare i närheten?
De finns i Väse,Värmland
Mvh /Ulla H

0 579 visningar
7 svar

Konstig svamp?

svampstaff

24 jul 2010 kl. 18:19

Växte på bar sandmark intill tall, inga rötter växte platt på marken? Brunköttig sak?
Nån klubbsvamp tro?

0 1393 visningar
31 svar

Regn hur mycket har ni fått?

Elisabeth J

6 jul 2009 kl. 19:28

Hej!
Skulle vara roligt att få lite regn rapporter från olika delar av landet.

Här i Södra Råda mellan Kristinehamn och Mariestad har det regnat hela dagen idag.

Sedan värmen försvann så har vi fått 35 mm och så har det sagts att värmen kommer tillbaka nästa vecka. Det bådar gott för svampen.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone