Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 257 visningar
14 svar

ETT MIRAKEL!!!

Lill, Skellefteå

20 maj 2010 kl. 09:20

Jag är i extas!!!
Det är helt fantastiskt. Jag har hittat toppmurkla i min trädgård.
Ni anar inte hur glad jag är.
Än så länge bara två stycken, men åtminstonde ett bevis på att de finns här uppe.
Hoppas nu att de får stå kvar å växa till sig för mina katter var på väg å tugga på dem.

0 575 visningar
6 svar

Inte svamp - maskrosvin

Lilla My

22 maj 2010 kl. 11:01

Ska ge mig till att göra eget maskrosvin i år, och undrar om någon annan här på forumet har lite tips att komma med?

0 382 visningar
2 svar

Murkla?

Eva Öland

22 maj 2010 kl. 20:03

Här är en svamp jag hittat på öland, visst är det en murkla av nått slag?Den är 10 cm hög.
Kan nån säga vilken sort?

0 353 visningar
3 svar

I brända skogen

Lena M

22 maj 2010 kl. 20:12

fanns många mörka navlingar och en grubb av den ljusa skivlingen,  lite stybbskål men bara 10 st. toppmurklor.

Förmodar att det är för tidigt för det ligger högt, förra årets foto är från 10 juni. Nytt försök om ca en vecka !
Vad är det för navling och ljusa skivlingar undrar jag ?

0 215 visningar
0 svar

Gyromitra longipes/splendida?

gunhild Nordås

22 maj 2010 kl. 19:28

Nu har dom växt på sig lite. Jag undrar hur länge jag ska vänta för att hoppas på sporer för mikroskopering?

0 255 visningar
4 svar

Kolflamskivling

Lena M

21 maj 2010 kl. 19:21

tror jag att det är, stämmer det ?
Den bruna skivlingen vågar jag inte gissa på, vad är det ?

Båda växte på flis tillsammans med tre sorters murklor.

0 464 visningar
8 svar

Svårt, svårt..

svampstaff

20 maj 2010 kl. 19:26

Det här med rödskivlingar och noppingar mm.
Dom här är från en fårhage, och bild1 känns inte som en rödskivlig, möjligtvis stornopping?
Bild2-3 däremot är rödsporig.

0 667 visningar
15 svar

Blek pokalmurkla!

svampstaff

21 maj 2010 kl. 17:38

Känns det som det är?
Växte i symbios med en rund toppmurkla.

0 435 visningar
17 svar

Börjar gro nu.

svampstaff

17 maj 2010 kl. 14:30

Tog en sväng till tåkern, hånger för att kolla kronskål, men det tar nog ett par tre veckor till misstänker jag.
Lite annat fanns ju, som bläcksvamp jag inte riktigt känner igen, den ena växte intill bränd björkstubbe på betesmark?

0 528 visningar
7 svar

Ny murkla

Tina Nordberg

20 maj 2010 kl. 12:56

för mig, som jag tycker ser ut som klockmurkla.Hittad vid en stenig dikeskant vid en parkering i skogen.
Stämmer klockmurkla?

0 291 visningar
2 svar

Kvällspromenaden mot NW

Jan A, Uppsala

21 maj 2010 kl. 22:34

- till en violgubbelokal - gav en del rätt annorlunda fynd. Nej, det fanns givetvis inga gubbar- och vildsvinen verkar ha råkat illa ut!;)
De två mycket olika granarna på bild 1 är ett bra vägmärke, till höger och hitom dem ligger en snart barkfallen, riktigt grov asplåga . På den växer två något omaka kompisar, borstticka och vedmussling.
Ja, borsttickan passar väl bra, men vedmusslingen är inte så helt vanlig på asp…

0 944 visningar
1 svar

Veckad bläcksvamp

Lena M

21 maj 2010 kl. 07:05

tycker jag att det ser ut som, eller ? Växer i mossmatta och är ca: 1 cm över hatten.

0 300 visningar
2 svar

Gränsticka

Kjell :)

20 maj 2010 kl. 18:01

Kan detta vara gränsticka, har tyvärr ingen koll på tickor..

0 603 visningar
13 svar

Varför gå över ån ???

"JAS" Helsingborg

14 maj 2010 kl. 16:41

efter svamp när man kan skörda i trädgården:) Vad är det med dessa syrener, hur utrett är det om ens undersökt det här med svamp vid och i syrenhäckar? Det har ju varit många rapporter här på forumet om just svamp i syrenhäckar eller vid syrener, nu har jag toppmurklor i min syrenhäck och jag vet en i närheten som har vårmusseroner i sin syrenhäck där är det kalkfattigt!?? Är det någon som har en aning om vad det är för fenomen detta syrenfenomen?

0 331 visningar
2 svar

Vad är detta?

Alex

21 maj 2010 kl. 14:55

Hej, hittade mängder av dessa svampar i en gräsmatta. De har som man ser på bilderna en svag men tydlig ring och konsistensen är åt champinjonhållet. Någon som kan hjälpa till med identifiering?

0 224 visningar
7 svar

fråga om judasøra

den danske svampe

18 maj 2010 kl. 19:55

någon som har synpunkter eller info om judasøra ! hur vanlig ær den, var væxer den och vad tycker ni om den som matsvamp alt delikatess ?

bakgrunden til min fråga får ni nær jag sett ett antal svar.

0 312 visningar
7 svar

DAGENS 100515

Bo E

17 maj 2010 kl. 12:07

Lite bilder från helgens vackraste dag. Sommarlördan 15 maj!

Är det ovanligt med violetta vitsippor?
Vill minnas att man sett dem nångång i barndomen, men inte är de väl vanliga?
I övrigt studier runt ett ödetorp

0 374 visningar
10 svar

Datakunnig

Lena M

20 maj 2010 kl. 07:11

Fortfarande kan jag inte lägga in bilder på artportalen och senaste rådet jag fick från ” ansvarig ” var att prova med att stänga av brandvägg och virusskydd, men är det verkligen tillrådligt ???
Om, går man då in på kontrollpanelen ?Tack sam för tips !

Hur kan systemet bara sluta fungera , ja datorn lever sitt liv helt oberoende av min vilja :)

0 198 visningar
10 svar

Bara vackert!!

Ewa lilliesköld

19 maj 2010 kl. 23:09

Var på jakt efter rund toppmurkla idag, kul när man hittar lite. Dessutom massor av vårmusseroner…...mums!!!!
:-)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone