Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 161 visningar
0 svar

EGON!

"JAS" Helsingborg

12 maj 2010 kl. 19:16

Hej Egon, tyvärr förhinder idag och så har jag sumpat ditt tel.nr. Du får gärna höra av dig igen.

0 592 visningar
5 svar

Skivling?

Enelie, Linköping

11 maj 2010 kl. 11:59

Jag trodde först att det var en musseron men då är jag kanske ute och cyklar?
Hatt: 7,5 cm
Fot: 9x1 cm
Doft: inlagd gurka

0 278 visningar
1 svar

Hätta eller skivling?

Lill, Skellefteå

11 maj 2010 kl. 19:54

Hittade dessa på ett hygge.
Är det Grankotteskivling eller kottehätta?

0 209 visningar
1 svar

Lätt att förstå...

gunhild i Kåddis

11 maj 2010 kl. 21:37

varför dom kallas älglegeskålar.
Snön har precis smält och skålarna lyser så fint bland gammalt löv och gräs.

0 397 visningar
2 svar

Hyfmatta?

Enelie, Linköping

11 maj 2010 kl. 12:04

Jag har hittat rådjursspillning som ser ut som det har en tunn, vit, heltäckande hinna.
När man tittar på det i mikroskop så är ‘hinnan’ små vita knortar.
Ser hyfmattor ut så eller är det någon sorts svamp/mögel?
(Tyvärr för litet att fota för mig.)

0 341 visningar
8 svar

brun svamp som växer i hästgössel

paul jakobsson

9 maj 2010 kl. 10:25

en fråga om svamp som växer i häst gössel vid den här tiden brunaktig med svarta skivor tack sam för svar

0 331 visningar
3 svar

Trodde att

Birgitta D

11 maj 2010 kl. 13:29

vi skulle kunna vila från svamp ett tag efter vedlevandekursen i skövde. undvek skogen igår men på väg till affären hittade vi sprängticka på björk och lindskinn på lind. I förmiddags hittade vi så denna toppmurkla några meter från ytterdörren. Hallå skogen här kommer vi på jakt efter fler.

0 338 visningar
2 svar

En förlorad art av musseron

Marie G

8 maj 2010 kl. 07:55

Tittade runt här på guidens länkar och hittade då en text som berättar att två arter av musseron tydligen kan ses som en och samma art. Jag klistrar in denna länk:

http://goliatmusseron.blogspot.com/2010/05/kragmusseron-och-tegelrod-kragmusseron.html

0 1446 visningar
16 svar

toppmurklor

Lennart S

7 maj 2010 kl. 18:59

För omkring 10 år sedan fanns det massor av murklor i närheten av alm. Nu har almsjukan här i Skåne nästan dödat alla almträd, åtminstone i Helsingborgstrakten. Följden av detta har blivit att toppmurklorna i stort sett har försvunnit. Märkligt, jag vet inte säkert hur det är med mykorrhiza när det gäller murklor. Hoppas att någon annan vet!

0 240 visningar
5 svar

Det här har jag aldrig sett...??

anithau

10 maj 2010 kl. 10:25

Vad kan detta vara?
På grankotte, ca 1 mm “stor”.
Är det en snigel, el något vedlevande?
Svårt att få bra bilder.
Tacksam för tips.

0 663 visningar
11 svar

En småutflyckt i går :)

"JAS" Helsingborg

10 maj 2010 kl. 19:17

Associerar lite till Jan A. Jag hade oxå med mig de små ut i skogen på en kort utflykt till Christinelund och där är det sumpig, fuktig ädellövskog och där hittade vi oxå Ormbär, Paris quadrifolia men då i lite mer “normal” miljö. Däremot så hittade jag faktiskt om än dock gamla så ändå, Ostronmusslingar på inte så “normalt” substrat, mina första på Ask!?

0 234 visningar
1 svar

Jan A

klas jaederfeldt

10 maj 2010 kl. 22:40

hej du,nu är jag bofast i Vingåker,du lovade att berätta dina lokaler i östra vingåker.sänd mej gärna dem klas@jaederfeldt.com

0 412 visningar
11 svar

Två småutflykter i går.

Jan A, Uppsala

10 maj 2010 kl. 17:42

Den första gick till Trollträsket där vattentillgången var riklig och helt omöjliggjorde trolljakt.  En ensam trana spatserade där på jakt och en underårig prins räddade sig upp i granskogen.
Nära badstället hittade den yngsta i gänget – och mest jordnära - något bland mossorna på en levande granrot som bör kunna vara brunskål.

0 188 visningar
3 svar

Första vårmusseronen

Egon

10 maj 2010 kl. 14:45

I min trädgård idag, brukar komma en hel del om åren. N.V skåne

0 224 visningar
1 svar

Toppmurklor

Annika

10 maj 2010 kl. 16:32

Har för första gången hittat toppmurklor. Fanns i en syrenberså 3 mil väster om Karlstad. Ägarna till bersån bedyrade att det aldrig växt några toppmurklor där förut.
Är det någon som vet om det är vanligt med toppmurklor i södra Värmland????

0 320 visningar
4 svar

Faan tro´t - Stenmurkla

anithau

10 maj 2010 kl. 10:22

Säsongens första stenmurklor har dykt upp - trodde inte mina ögon.
Bredvid ligger skarsnön - sanslöst.

0 235 visningar
6 svar

INTE över än..

svampstaff

10 maj 2010 kl. 13:40

Trodde faktiskt stenmurklorna gett sig här, men hittade en hel del vid övralid idag.

0 766 visningar
3 svar

Murklor Västerbotten?

Beatrice S

8 maj 2010 kl. 19:18

Hej några frågor från en nybörjare…

Jag undrar när det börjar dyka upp murklor i Västerbotten?
Finns det andra matsvampar att plocka i vår?
Har ni några tips på var man kan hitta murklor, finns dom på kalhyggen av tall? 

Mvh

0 231 visningar
2 svar

frågetecken

FridaT

10 maj 2010 kl. 13:37

Hej, dessa fann jag i granskog i går. Fanns även bla asp (och mycket blåsippor) i närheten. Hatten ca 2cm bred, ingen direkt lukt. Några förslag?

0 290 visningar
6 svar

Rund toppmurkla

Tony S

9 maj 2010 kl. 16:17

Hittade idag 16 fruktkroppar av rund toppmurkla, Morchella esculenta, i en slottspark norr om Kristianstad. Så nu är de på gång. Hade tyvärr bara min mobil som ger usla bilder.
För att anknyta till Lennarts tråd; de flesta växte intill gamla grova almstubbar.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone