Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 692 visningar
3 svar

Murklor i Skåne?

Magnus L

13 maj 2010 kl. 16:58

Har nu i flera år varit på murkeljakt i Skåne men utan resultat. Finns det överhuvud taget murklor i Skåne och i vilken del/sorts natur skall man leta? Skulle bli glad för lite vägledning. Vi bor mitt i Skåne.

0 761 visningar
3 svar

Röd blomma på myr

Johannes Glännman

14 maj 2010 kl. 16:03

Hejsan..

Jag vet att detta är ett svampforum men här finns ju folk som är mycket kunniga i mer än svampar och jag provar med en fråga angående en växt…

Jag var ute på en myr idag och hittade en liten liten växt med en liten röd knopp på. Det var ganska många och knoppen var väl ca en halv cm stor men jag är enormt dålig på ögonmåttet och jag hade inget att mäta med mig.. Men jag tog en bild och undrar om ni kan hjälpa mig med vad det är…

mvh // Johannes Glännman

0 369 visningar
2 svar

Snygging på rönn

Jan A, Uppsala

14 maj 2010 kl. 19:49

I närområdet hittade vi idag den här ”taggiga” som växte 7-8 m upp i en död rönn som hängt sig på sin återväg till jorden. Vi drog ner liket och kom riktigt nära.
Tacksam för besked eller förslag!

0 503 visningar
5 svar

vita svampar..:)

oskarlisa

14 maj 2010 kl. 17:37

Vita svampar ca 5 meter från en väg…väldigt lite trafikerad..
Vårmusseron??  Skulle ni plockat dem eller är det för nära vägen?
Måste väl vara vårmusseron?!

0 323 visningar
6 svar

vårhätting.

svampstaff

14 maj 2010 kl. 00:10

Är det bara vårrödhätting nu på våren?
Hittade en del olika varianter idag bl.a den här som har ganska kraftig vårta, är Entoloma papillatum bara en höstsvamp?
Och denna vanlig vårrödhätting tro?

0 315 visningar
2 svar

Oligoporus?

Jan A, Uppsala

13 maj 2010 kl. 23:12

Hundpromenaden i tisdags gav en del välkänt och så dessa, drygt cm-stora tickor på två olika, klena tallågor vid stig, snarast röjningsavfall.
Är också dessa Oligoporus leucomallelus?  Också därför att Klas för mins ngt år sen mikroskoperade ett mycket likt fynd på grov tallåga som låg i Trollträsket.  Bilderna från två olika lågor.

0 317 visningar
2 svar

lönnticka på sälg?

Frida T

14 maj 2010 kl. 11:26

Skulle detta kunna vara lönnticka? Annars vet jag inte….? Växte vid basen av en sälg.

0 293 visningar
6 svar

Vad ska det bli av den här??

anithau

14 maj 2010 kl. 08:25

På grankotte - är det en liten grankotteskivling???

Tyvärr - en dålig bild.

Tacksam för ev respons.

0 799 visningar
2 svar

Stor, ljusbrun skivling

Lena M

14 maj 2010 kl. 08:09

som växte i flis tillsammans med stenmurklor, öronmurklor, vad kan det vara. Doft / smak inte oangenäm.

0 248 visningar
2 svar

Viol-tick-tagg-muss????

anithau

14 maj 2010 kl. 09:25

Vet någon?
Tallåga.

Tack på förhand.

0 347 visningar
3 svar

långbent murkla

gunhild Nordås

13 maj 2010 kl. 19:18

Till min stora glädje så kommer dom också i år. Dom har precis stuckit upp ur mossan och är så små. Kan tyvärr inte lägga in korten från kameran här i stugan. USB uttagen är få och redam upptagna.

0 2250 visningar
4 svar

Myggstenen

Jan A, Uppsala

13 maj 2010 kl. 23:41

Nykterhetsdagen firades bl.a. med ett besök vid en sten. Så här står det i Uppsala kommuns beskrivning av den:” Myggstenen ligger en knapp km ostnordost om Fastarbo, längs den skogsväg som går från Hedbo till skogen norr om Enbärsmossarna. Myggstenen är ett mycket stort flyttblock med en vikt på ca 3000 ton, ett av de största i landet.
Det har tidigare legat i uppvuxen skog, men numera ligger stenen helt öppet på ett hygge. Myggstenen är dock intakt. Upp till stenens topp komme…mer…

0 236 visningar
19 svar

Varg

Lill, Skellefteå

30 apr 2010 kl. 06:58

Vet att det här är ett svampforum, men svamparna växer ju i skogen och där finns ju även vargen.
Läste i aftonbladet att varghatare härjar i hela landet.
Tänker som så att en sann naturmänniska tycker om hela naturen inte bara de delar av naturen som är bekväma.
Vandrar miltals i skogen varje höst och har aldrig råkat på något rovdjur. Självklart är man ju lite rädd ibland, men inte vill jag utrota rovdjuren för det.
Är det bara jag som tycker att rovdjuren också ska få f…mer…

0 448 visningar
9 svar

Gissa den då?

svampstaff

12 maj 2010 kl. 19:20

Det tog en bra stund innan jag förstod att det rörde sig om svamp(gamla kroppar).
Trodde först att nån slängt papaya i slagghålet pga. deras storlek, den största var större än en tennisboll!?
Växtplatsen är en gammal slaggbacke hemma som slutade användas 1961.
När jag snokat vidare visar det sig att fynd gjorts i omgivningarna bl.a 1986.
Vad heter svampen jag tror det är?

0 377 visningar
23 svar

Skapligt ställe!!

svampstaff

11 maj 2010 kl. 16:54

Det blev bingo!
Bland kapade almar med skott, men trodde väl aldrig att det skulle finnas så många?
Svåra att se i det höga gräset, växte bl.a bland kirskål och gullvivor, fick ihop 79st.

0 310 visningar
5 svar

röksling?

svampstaff

12 maj 2010 kl. 11:16

Kan det vara röksling? intill en granstubbe häromdan, tyvärr överexponerad bild.

0 1218 visningar
9 svar

Knappsvamp?

Frida T

12 maj 2010 kl. 08:47

Eller jag vet inte säkert… Växte flera knappsvampar på en gammal träbro och så några som såg ut så här!? Ser ut att ha flera “huvuden” på samma fot. Är detta också knappsvamp?

0 757 visningar
1 svar

hund käkade denna svamp, vad är det?

linus

13 maj 2010 kl. 15:17

Hej!

Min hund käkade en hatt av denna svamp. Jag misstänker att det är en variant av grå bläcksvamp, och det bordet vara ok eftersom hundar inte intar alkohol.

Tänkte bara fråga i fall jag har rätt.

Bifogar bild på svamparna

0 396 visningar
2 svar

Hädangången!

Jan A, Uppsala

12 maj 2010 kl. 21:16

Den här stackaren lade jag 2008-01-14 16:55:22 in text om och bilder på i tråden http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=85383&fnr=1&sok=naturväsen&Start=0&Offset=50&123 , den första fråden om/med ”Naturväsen”. JAS satte där namn på honom. (Det blev sen flera naturväsentrådar!)

Nu är hans liv slut - i förtid. I samband med avverkningsplanering blev han nämligen rått uppsliten ur sin tillvaro - men hade sån tur att jag hittade honom.
Småningom ska han få en f…mer…

0 216 visningar
1 svar

Tack till Nada, Birgitta D

Lena M

12 maj 2010 kl. 18:53

och Anithau som gett mig material till att testa svampfärgning efter flera års uppehåll. Så här blev resultatet :)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone