Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 225 visningar
4 svar

En

NadaL, Umeå

21 apr 2010 kl. 09:59

fynd från förra året som jag undrar över.
Skålarna växte under barken på en murken rönn-gren,bilden tagen i mitten av maj månad.
Tacksam för era förslag.

0 260 visningar
2 svar

Blågrön kotte

Karin W

20 apr 2010 kl. 19:42

Är det någon som vet vilken svamp det är som färgat grankotten blågrön?

0 332 visningar
8 svar

murklorna har kommit 100416

Bo E

19 apr 2010 kl. 12:49

I fredags drog vi ut på murkelsökning och fann till slut vad vi sökte.
Blött och en del snöfläckar kvar på ett sankt hygge, men i steniga partier av stigen växte de.

Bild 1 o 2 platticka och lite sunkiga musslingar på torr alm.

0 283 visningar
6 svar

kompostskål

Lena M

20 apr 2010 kl. 14:58

kan det vara den tro ? Växer där mitt potatis- och grönsaksland tidigare varit.

0 658 visningar
20 svar

Lätt snöfall i Skåne:)

"JAS" Helsingborg

18 apr 2010 kl. 10:24

Nej ingen snö men fnösktickorna har börjat snöa i alla fall.

0 549 visningar
6 svar

Vad är detta?

Klas Almqvist

18 apr 2010 kl. 22:06

Vad för svamp är detta?

0 161 visningar
0 svar

Okänd ticka?

svampstaff

19 apr 2010 kl. 21:56

På ask, får jag det till.
Sitter stenhårt på undersidan, väldigt oregelbundna porer, lite luden kant?
Sen sitter det visst argusögon tror jag uppe till vänster?

0 342 visningar
8 svar

Varning

Lena M

19 apr 2010 kl. 14:51

till alla som ogillar kräldjur, bild 3.

Nyfikenheten drev mig till andra sidan berget, parkerade i Wikmanshyttan och gick ett par km. på gammal snöig skogsväg.

Och visst hade de kommit, scharlakansvårskålarna men de flesta inte så stora ännu.

Stannade till i byn och gick efter åkanten där vattnet forsade vilt, såg flera vårskålar där också och en slö huggorm , hur den nu kunde trivas där.

0 155 visningar
1 svar

Inget förslag på

"JAS" Helsingborg

19 apr 2010 kl. 11:30

0 183 visningar
1 svar

De är på G

Lena M

18 apr 2010 kl. 15:36

11 små murklor såg jag på ett fall, den största ca: 3 cm, om ett par veckor kanske.

0 412 visningar
29 svar

Vårtecken

Jan A, Uppsala

19 mar 2010 kl. 17:02

Idag hade vi en ny fågelbordsart bland alla de vanliga; två ringduvor plockade bland solrosfrön m.m. på marken. Sommartid ”sjunger” de för oss från äppelträden, men det brukar vara barmark innan de kommer.
Några som vanligen inte är beroende av barmark är våra ”hemmyrstranpar”. De brukar komma i februari och då klara sig på häckningsmyrarna, men i år har de sökt sig till civiliserade trakter vid gårdarna.
I onsdags fm stod minst en trana på en åker mellan Åkerby och ...mer…

0 523 visningar
8 svar

kameleontskål?

svampstaff

18 apr 2010 kl. 19:14

Eller?
Inget jag hittat förut, men idag på en kalkrik moränrygg växte minst 50-60 såna här.

0 253 visningar
2 svar

Blek stenmurkla?

svampstaff

18 apr 2010 kl. 19:19

Borde det väl vara?
Med den fria kanten, hittade ett tiotal fina faktiskt:)

0 354 visningar
3 svar

Sarcoscypha

Karin W

18 apr 2010 kl. 12:40

Idag samlade jag en bit av någon av de scharlakasröda skålarna. Dessa arter har diskuterats i flera trådar och jag har för mig att Irene har rett ut begreppen någonstans, men den tråden hittar jag inte. Vad ska jag titta på för att kolla vilken art det är. Håren i kanten har varit uppe på tapeten, där austriaca ska ha krulliga hår. Hur krulliga ska de vara och är de krulliga i vått eller torrt tillstånd eller både och? Har coccinea raka hår? Finns inga andra skiljekaraktärer?...mer…

0 187 visningar
4 svar

Jaha då hakar jag på med mina första:)

"JAS" Helsingborg

17 apr 2010 kl. 19:18

Var borta på Balseberget/Kristianstad igår 100416 och hittade en hel massa vårskålar stora som små:) Mina har inga hår.

0 740 visningar
2 svar

Scharlakansvårskål??

anithau

18 apr 2010 kl. 08:34

Vad ska man tro?

0 291 visningar
6 svar

Skålar eller nån lav?

gunhild i Kåddis

17 apr 2010 kl. 18:27

Vad växer på björkkvisten vid min kompost?

0 192 visningar
4 svar

Brandticka eller nåt annat?

Gula

15 apr 2010 kl. 22:38

Hittade den här starkt oranga svampen på en stubbe av gran eller tall. Den var hård, torr och skogen är blandskog (gammalt hygge) med björk, hassel, tall och lärkträd. Två ex., det ena växte innanför barken, sista bilden.
Storlek c. 10-12 cm.

0 383 visningar
2 svar

Trollhandshässlet i går

Jan A, Uppsala

17 apr 2010 kl. 20:01

Mellanpasset gick till Hässlet och Gammeltrollmor.
Första bilden visar henne med öron, lite ledsen i mitten - men hon strävar på!
Sen ett par små som inte mår så bra då de förlorat öronen – genom min försorg.  De mådde bättre med öron
Till sist arvtagerskan - med öronen i behåll.

Och här finns de första bilderna från 2008.
http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=91946&fnr=1&sok=Jan

0 295 visningar
1 svar

Lena M. Svalört?

"JAS" Helsingborg

17 apr 2010 kl. 19:32

Hej Lena, om du har svalört så var rädd om den. Detta är ett utdrag från den virtuella floran.

Utbredning. Svalört är vanlig i södra Sverige, upp till Uppland, norrut är den sällsynt. Den växer oftast på mullrik jord, i parker och lundar.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone