Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 730 visningar
11 svar

Slemsvamp, skinn och en liten

Karin W

12 dec 2009 kl. 19:03

Serie 1: Slemsvamp som växte på en allåga i strandkanten av Ekoln (Mälaren). Ser ut som bilder på plasmodium av Leocarpus fragilis, men finns det andra slemsvampar som kan se ut så här?

0 360 visningar
0 svar

stoft el. rosenskinn?

svampstaff

20 dec 2009 kl. 05:05

På asp, då det ser lite imperfekt ut kanske det är stoftskinn?
Eller nåt helt annat?

0 284 visningar
1 svar

Vilken svamp?

Hans Nilsson

19 dec 2009 kl. 19:36

Gömmer sig bakom björkbarken?

0 280 visningar
7 svar

Ingen svamp, vinterbilder

"JAS" Helsingborg

19 dec 2009 kl. 17:21

Från Kullabygden idag 091219.
Bild 1 Från Höganäs med Öresund och Kronborgs slott i fjärran. Bild 2 Möllan i Hittarp, bild 3 vy från Strandbaden i förgrunden och Mölle med Kullen i bakgrunden.

0 252 visningar
2 svar

Svårt att minnas det man glömt?

svampstaff

19 dec 2009 kl. 03:34

Som sagt, har 5oo oklara bilder, men ska visa ett par som jag undrar över.
Bild1 fick jag förslag på nån Galerina som jag inte anser vara troligt, då hattarna är omkring 5cm breda, växte i spridda skurar bland komoja under tall, därför har jag funderat på tallnagelskivling?
Nån som känner till den svampen?

Bild2 är en vaxing från min ädellövskog som jag heller inte kommer överens med riktigt, var inne på lundvaxing men den här verkar för gul?

0 538 visningar
8 svar

Myxomyceter?

Frida T

17 dec 2009 kl. 14:04

Eller vad det nu är… :) Växte i fuktig lövdominerad mark. Jag tror det var al de växte på. Några förslag?

0 207 visningar
7 svar

Ett par dagar sedan på ek!

Ewa lilliesköld

18 dec 2009 kl. 19:09

Tog en tur till ekhagen och upptäckte ett tiotal koralltickor till som jag missat tidigare, då såg jag även det här (serie 2 och 3). De är ju lite gamla men går det att   säga något om vad det är?
Serie 1: 1-3 Snöprydda Koralltickor!

0 573 visningar
14 svar

Väderrapport

"JAS" Helsingborg

16 dec 2009 kl. 18:57

Ja så var vintern här oxå och då har vi nog vinter i hela landet, ingen svampplockning på flera veckor antagligen och jag har redan abstinens, stackars er som bor i norr hur överlever ni?

0 581 visningar
7 svar

Oväntad snösvamp

Karl S

15 dec 2009 kl. 15:28

Hittade dom här små i ett knippe växande 1 m upp på ett äppelträd hemma i träggårn. Minusar ute och insnöade.

Sporer hyalina, ej amyloida, subglobosa. Det enda jag kan tänka mig är strecknagling, men ovanligt små i så fall. Sporer och sterilceller stämmer utom att sporerna ser småknottriga ut, kanske beroende på ett grynigt innehåll. Någon annan idé?

0 200 visningar
4 svar

Hälsning från skåne

Egon

18 dec 2009 kl. 18:32

Ostronmussling i vinterskrud.

0 183 visningar
2 svar

15 minus

Lena M

18 dec 2009 kl. 17:34

men en vacker dag med blå himmel och sol ! Torsåker i Gästrikland.

0 257 visningar
15 svar

Två höftskott!

svampstaff

14 dec 2009 kl. 22:32

Rengjorde kameran i knät, och sköt två bilder utan att titta:)
Vad jag menar är att fota mera folk, var inte blyga om det blir suddigt, bättre med en suddig bild en ingen bild alls, det är tragiskt att svampfolk ända in på 2000-talet presenterar unika fynd på data utan bild, fullständigt oförklarligt och förbryllande för mig!

0 464 visningar
12 svar

problemticka?

Marianne

15 dec 2009 kl. 19:34

Hej!
Undrar över denna, som ser ut som rävticka men växer på klen högstubbe av björk?

0 415 visningar
6 svar

Är det här också Fuligo leviderma???

anithau

1 nov 2009 kl. 15:46

Det är lärorikt att kolla in på forumet.
Idag när jag var ute på inventeringsrunda, hittade jag dessa.
Skulle knappast ha reagerat om jag inte hade läst Frida´s inlägg.

Är det här samma som Frida´s fynd.
Substrat: Asp. Hittades på två olika ställen.

Tacksam för bekräftelse/dementi.

0 513 visningar
4 svar

Ticka på ek.

svampstaff

16 dec 2009 kl. 01:13

På en meterhög ekhögstubbe slingrar sig en delvis resupinat vit ticka?
Nån som har en gissning?
Ormticka eller glasticka, givetvis bara vilda gissningar.

0 225 visningar
6 svar

Gula

"JAS" Helsingborg

15 dec 2009 kl. 15:44

Hej Gula! Såg i vädertråden att du frågade om en “flissvamp”. Jag tror att du har hittat, toffelskräling (Tubaria furfuracea).

0 659 visningar
1 svar

Vitt på gran!

Ewa lilliesköld

16 dec 2009 kl. 11:09

Hittade detta i går, kan någon säga vad det är!!
Tacksam för Er hjälp!
:-)

0 437 visningar
12 svar

Några vadå?

"JAS" Helsingborg

9 dec 2009 kl. 11:12

Serie 1. Vilken geléskål kan detta vara, för det är väl en geléskål?

0 528 visningar
13 svar

Blek taggsvamp

NadaL, Umeå

13 dec 2009 kl. 17:46

eller rödgul taggsvamp?
Det var den första av taggsvamparna jag sett i år i mitten av augusti. Den har alla kännetecken som blek taggsvamp och växte där jag vanligen hittar de,men den orange färgen förvirrar lite.
Tacksam för era förslag?

0 393 visningar
3 svar

svamp på tall?

Marianne

15 dec 2009 kl. 20:31

Känner inte riktigt igen dom på första bilden på en vippad tall?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone