Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Någon som vet var/vad det finns att köpa?
Clas Olsson hade en avancerad för 700,- lite dyrt tyckte jag…
Har någon provat den ,jag har sett många av dom i år
I dag var jag i en för mig ny skog och hamnade i ett område med massor av döda rönnar. Jag hittade en ansenlig mängd med lystickor. Mörkret kom, så jag hann inte inventera hela området.
Det blir något att se fram emot.
Jag hittade ostronmussling för första gången förra veckan:).
Nu har det varit kallt i veckan,så jag undrar om dom fortsätter växa när dom tinar eller om det är dax att plocka av dom små med?
Började förra året att använda svampguidens beskrivningar över mat respektive giftsvampar ute i skogen. En mobiltelefon med bra skärm samt ett abonnemang med fri Internettrafik och täckning i området sedan funkar det kanonbra. Att kunna surfa in på denna sida direkt ute i skogen med svampen framför sig var helt suveränt. Hade nu både svampbok, GPS/karta och telefon med mig ut i en enhet. Problemet är bara att täckningen på abonnemangen kan vara lite si så där ute i skogen.
Är…mer…
Hej, är det någon som kan tipsa om intressanta platser nära Malmö. Ska åka dit på måndag, det blir yxkastning och vedhuggning på stortorget tis o onsd.Förmiddagarna har jag ledigt och vill se mig omkring.
Jag ska bo i Hyby, Klågerup.
Hej!
Vad kalls en svamp vars hatt inte vecklat ut sig ännu?
Knopp?
/Roman
Tänkte ställa en lite “nygammal” fråga då.... jag vill absolut ha med något av min fina svampskörd på julbordet i år. Till nyår är det självklart med Trattkantarellsoppa, nybakat bröd och en liten stänkare, men hur smuggla in kantareller bland allt annat gott på julbordet utan att familjen protesterar? Mula in dem som stoppning i köttbullesmeten? Svampstuvning passar inte riktigt till julskinkan tycker jag, så alla tips mottages tacksamt.
Nu går jag nog lite i ide vad det gäller svampar. Men visst kan vi hitta intressanta saker nu även i vintertid.
Tack i alla fall för alla svar och synpunkter ni som har svarat och varit aktiva under den gångna säsongen!
Tror ni att det försvunna paret var ute för att plocka svamp? Hoppas att man snabbt hittar dom.
http://mvt.se/nyheter/motala/1.662639-polisen-fortsatter-soka-efter-forsvunna-paret