Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Dagens runda resulterade i en del frågetecken
Önskar få vägledning.
Tack på förhand.
Serie 1, bild 1 och 2
såg ett skinn, som var mer i grå ton än vad bilden visar. Vad kan det vara?
Sedan upptäckte jag hättorna?? - Vad heter de.
När jag körde ut bilderna på datorn då såg jag mer detaljer.
Vad kan det där gula som är längst ned på skinnet vara för något?
Bild 2, den lila “ploppen” som sitter lite högre upp, vad kan det vara?
Hittade de här i en trave björkved i Limmared.Mitt i sommaren i juli och det hade regnat lite.
...i Norrköping, utanför fönstret på mitt jobb….
och jag bara jublar!! Guuud så vackert! Nu blir det lite ljusare, om det bara får ligga kvar en stund :)
Hur ser det ut hos er andra?
För den intresserade kan jag meddela att den ovanliga Sumpjordtungan har återfunnits på sin Värmlänska lokal! Jag blev iallafall glad över den nyheten! :))
Så en liten exkursion med Puggehatten runt Skanör. Långt från alla fick namn under utfärden så jag hoppas Joachim tittar in och att han har haft tid att kolla fynden. Serie 1 lite interiörbilder så ni får en aning om vad vi rör oss i för marker här i Skåne, det saknas en bild på talldungen men en talldunge vet väl de flesta hur den ser ut, här växer den på nästan ren sand (gammal havsbotten) Det kommer mer om en stund, det är dags att läsa saga.
Hej! Hittar man några ätliga svampar i skogarna i dagsläget?
(som är lätta att känna igen) Ska vara ledig i slutet av veckan…
Hej! Var ute i Vikbolandsskogarna igår och hittade ngt som jag tolkar som murklor eller skålsvamp, men hittar inte ngn bra bildöverensstämmelse ngnstans. Jag kan tyvärr inte bifoga ngn bild, men skall försöka beskriva dem: ca 12 cm höga med grovt veckade, ihåliga hattar (som stenmurkla men grövre,större veck),diameter ca 10 cm, den ena med skålliknande veck som rullat sig till en oregelbunden lite ihålig form. Mörkt bruna hattar som är lite ljusare inuti. Stammen har samma färg ...mer…