Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 251 visningar
1 svar

Streckmusseron

Christoffer

22 okt 2009 kl. 22:29

Är det någon som vet var man kan köpa torkade streckmusseroner?

0 317 visningar
10 svar

Stinkspindelskivling?

HIK

22 okt 2009 kl. 18:09

Tycker den ser ut som en stinkspindelskivling, men ska hatten vara klibbig? bilden är överexponerad foten är ljusviolett och hatten är mera gråaktig jag känner ingen motbjudande doft men litar inte riktigt på mitt luktsinne.

0 1809 visningar
18 svar

eldticka på sälg?

Frida T

22 okt 2009 kl. 06:56

Hej
Dessa växte på gammal hamlad sälg.
Vill ha denna till phellinus igniarius var. trivialis. Är det ens en art? Den fanns inte med på artportalen , men det kanske inte säger så mycket ? :)

0 1276 visningar
3 svar

Bajs-svampar

Lars Ekqvist

23 okt 2009 kl. 06:44

Jag ser åtminstone tre arter, bl.a. en gul skålsvamp.
Vilka kan det vara?

0 417 visningar
11 svar

Frågetecken från i går

Frida T

23 okt 2009 kl. 08:01

Här kommer lite saker jag är osäker på från igår. Någon som vet?

Första bilden växte på gammal sälgstock. Skulle det kunna vara gullkrös eller är det något helt annat?

Andra bilden växte på gammal granstock. Skulle det kunna vara dvärggullhorn?

0 203 visningar
0 svar

Till Norma Vång berget

Dorota

23 okt 2009 kl. 09:47

Hej Norma !
Läste du mitt svar?
Känner du trakterna vid Furestaden. Tror du vi hittar någon svamp där eller ?

0 327 visningar
11 svar

Vad åt jag i Tallin?

Karin Hedén

17 okt 2009 kl. 02:08

Häromdagen, på en rysk restaurang i Tallin, serverades jag några små delikata svampar (skivlingar) i såsen. Jag kunde inte lista ut vilka svampar det var och dumt nog frågade jag inte köket. De var mindre än nejlikbroskskivling och ibland pytte-pytte små. Hatten slät, välvd och nötbrun. Foten var blekare. De små söta svamparna hade behållit sin form och konsistens, (något åt vaxskivlinhållet) genom tillagningen.
Någon som vet?

0 563 visningar
7 svar

Mycena/hättor på ved.

Lars Ekqvist

22 okt 2009 kl. 19:11

Dessa funna i Bredsjönäs några km väst om Kalkbro.
Jag kan inte bestämma dem och behöver hjälp.

0 286 visningar
2 svar

Vilken flegg?

HIK

22 okt 2009 kl. 16:49

Bredd 10cm, höjd7cm, hatten är brunviolett mer violett i kanterna den äldre är mer brun och endast svagt violett, skivorna gråvioletta i kanten annars mer gulgrå, mörkbruna på den äldre, foten klubblik bruna fläckar vid tumning något rotlikt förlängd, köttet vitt, lukt svagt jordaktig,
lutreaktion ger mörkbrun nästan svart reaktion på hatten o foten, svagt gul i köttet, björk hassel,
ek, boksly och tall fanns nära.

0 390 visningar
9 svar

Kalkbro igen

Lars Ekqvist

21 okt 2009 kl. 18:09

Denna gången en spindling
Namn?

0 1434 visningar
7 svar

Vittsjö eller Ivö, Vångaberget???

Dorota

21 okt 2009 kl. 22:47

Hoppas Ni kan hjälpa.
Det är nog sista helgen i år som jag kan lätta på svampplockhunger.
Efter m. dedektivt arbete har jag hittat två stugor. Den ena vid norra sidan av Vittsjö och den andra i Furestaden norra sidan av Ivö, vid Vångberget. Enligt rapporterna och andra källor så är största chanser att kamma hem några liter mitt i mellan dessa två lägen, är vid Kroksjön, Sibbhult, Östra Göinge. Kanske ligger Sibbhult något lägre än andra platser? kanske är det mer granskog…mer…

0 485 visningar
23 svar

Några från Bökenäset 17/10

"JAS" Helsingborg

20 okt 2009 kl. 23:29

i Lördags hade vi en träff vid Oppmannasjön, Bökenäset närmare bestämt och vi, vi var några stycken från Puggehatten.
Serie 1 blir då så klart Puggehattens stolta “logga” Rutbläcksvamp Coprinius picaceus

0 387 visningar
9 svar

tre tickor

SvenD

22 okt 2009 kl. 00:12

Skulle vilja lära mig lite mer om tickor, t ex vilka dessa tre är. Bilderna är från tidigare i höstas och dumt nog antecknade jag inte trädslagen, men jag kommer ihåg att den tredje växte på gran.

0 597 visningar
12 svar

På lövpinne?

Alf Pallin

19 okt 2009 kl. 20:00

Växer på lövpinne troligen sälg. Gissar på violett geleskål,ascocoryne sarcoides. Vad tror ni?

0 501 visningar
25 svar

Överraskning....

Kerstin, Lindome

17 okt 2009 kl. 17:15

Efter upprepade frostnätter, snöblandat regn och allmänt vinterväder tågade jag ut i skogen idag igen, men med Trattis-förbud….
(Det finns gränser för hur mycket torkade Trattkantareller man behöver).
Förhoppningen var Svart eller Röd-gul Trumpet, men tröttnade och en Kantarell lockade in mig i barrskogen.
Till min förvåning fann jag en hel hop felfria, friska ex av Smörsopp och 2 st jättefina Karl-Johan.
Den blev en finfin mix av kantarell, Taggsvamp och Smörsopp och KJ.
(Pl…mer…

0 475 visningar
2 svar

Apelticka??

Frida T

22 okt 2009 kl. 10:28

Friskt vågat hälften vunnet… Skulle detta kunna vara apelticka?

Ingen aning om det finns andra vita tickor som kan växa på gammala äppelträd?

0 292 visningar
5 svar

Navlingar?

Bo E

19 okt 2009 kl. 17:11

Är detta navlingar?

Först en med “rotad” fot.

Sen en annan spensligare, men ungefär samma storlek.
3-5 cm hattdiameter.
Tallskog eller snarare tallhed, med mycket ljung och lingonris.
En del björksly oxå.

0 423 visningar
7 svar

Kremla,hjälp

Egon

21 okt 2009 kl. 16:14

Hattbredd70mm, ganska köttig, med nedsänkt mitt.Färgen lite brunare än bilderna.Foten70mm hög och 25mmbred.Fårad och något tapplik,grånar vid tryck.Skivorna vita,ej naggade.
Mild smak och lukt.
Växer i mager lövskog med ek.
Några förslag

0 236 visningar
7 svar

Stort, mindre och små vackra.

Madde Småland

19 okt 2009 kl. 18:18

Hej igen allihop:)

Nu är jag tillbaka igen med fler bilder.

Börjar med den stora som växer på ett körsbärsträd. Lukten påminner om jäst men då det är ett exemplar som passerat bäst före kanske det inte hjälper?

Serie 1

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone