Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 321 visningar
7 svar

Luddticka.

svampstaff

9 okt 2009 kl. 17:33

Mitt förra fynd var ju lite diffust, så jag hittade nya vid “storpissan” idag, ca.30kroppar!

0 302 visningar
6 svar

Pudrad tratt?

Ewa lilliesköld

7 okt 2009 kl. 23:14

Är det vad jag hittat???
:-)

0 226 visningar
2 svar

jättevanlig spindling

greger

9 okt 2009 kl. 21:37

hejsan
sett denna svamp i miljoner! i mina hemtrakter(tall)
till slut var jag tvungen att ta en bild.
någon som vet vad den heter?

0 287 visningar
6 svar

Åkerskivling?

HIK

9 okt 2009 kl. 19:59

Någon åkerskivling?

0 268 visningar
1 svar

vaxskivling?

Gergils

9 okt 2009 kl. 20:35

Kan någon säga vad detta är? Ganska karaktäristisk vaxskivling (?) med sprickande översida på hatten. Några till och med spretande som fingrar. Men det ser inte ut så i mina böcker….

0 283 visningar
2 svar

telamonia? - med bilder!

greger

8 okt 2009 kl. 20:34

hejsan
undrar om denna tillhör telamoniagruppen. växte i mossig barrblandskog

0 330 visningar
7 svar

På Lind ?

Frida T

9 okt 2009 kl. 08:49

Dessa vackert oranga Tickor? fann jag på en omkullfallen Lind som ligger i skogskanten mot våran betesmark. Har inte den blekaste vad det är… Någon som har något förslag?

0 751 visningar
11 svar

Less på Artportalen

Tony S

8 okt 2009 kl. 19:37

Artportalen har denna höst fungerat sämre än någonsin.
Jag har nu gett upp och slutar rapportera dit.
Jag har aldrig tidigare sett så ostabil och dålig programvara som de har.
Varje gång man har matat in sina fynd, är det som att singla slant när man trycker på Spara-knappen.
Hälften av gångerna funkar det, den andra hälften returnerar ett Error, och man blir bara så trött på det. Antingen börjar man då tålmodigt om från början, eller så struntar man i att rapportera sina ...mer…

0 899 visningar
7 svar

Äntligen på Järavallen

Kristina i Lund

7 okt 2009 kl. 14:16

Tänkte att regnet kanske hade givit utdelning. Jodå! Nu fanns det en hel del stolta fjällskivlingar i kohagen på Järavallen! Några fick gå i soppåsen, för trots att de var knoppar så hade de invånare. :(

0 645 visningar
4 svar

Svamprätter!

Ewa lilliesköld

8 okt 2009 kl. 22:12

Har i kväll provsmakat för mig, flera nya arter. Mandelriska - inget för mig!
Blåmussseron - God!
Oxtungsvamp (recepet enl Klas Jaederfeld´s danska recept) - inte så dum!
Svavelticka- som att äta pappkartong! Kanske ngt gammal fruktkropp!
Korallticka - Mycket god!

0 669 visningar
3 svar

Barr- och bittermusseron

Jan A, Uppsala

9 okt 2009 kl. 18:56

Så här års är det läge att söka blåmusseroner i granskogarna och då kan man ibland hitta dessa två arter.

Den 10 sept skulle jag kolla om det fanns några vårmussar i vårmussegranskogen. Det gjorde det inte, men som vanligt växte barrmusseroner i samma, homogena barrmatta som vårmussarna tidigare växt i. Flera mycel fanns i området, men jag klarade då inte av att fota på plats, utan några frk fick följa med hem.
Förra året ”pratades” det om barrmussar i en tråd som Gu…mer…

0 284 visningar
2 svar

stryktåliga

greger

9 okt 2009 kl. 14:51

hejsan
här har det varit natt frost ca 1
vecka men det finns ändå lite nytt i skogarna
hittade dessa i morse i tallskog

bild 1 finns i mängder just nu

bild 2,3 hjälmlik vit skivling

någon som vet släkte?

0 556 visningar
5 svar

Grå trattskivling???

Ewa lilliesköld

9 okt 2009 kl. 00:03

Jag kan inte lista ut vad detta är, mkt tacksam för hjälp!!!

0 249 visningar
2 svar

Men vad är detta

Lena M

9 okt 2009 kl. 13:59

för svamp ? Växte i skogskanten i stora mängder, mest gran enstaka rönnar.
Och så denna i en lång rad i kohagen, nån musseron ? Kände ingen doft eller smak på någon dera.

Dessutom 3 torkade stolta fjällskivlingar i hagen och 2 djupfrysta champinjoner, blåmusseroner och fina bleka taggsvampar.

0 766 visningar
4 svar

got för Hans v E kanske

Lena M

8 okt 2009 kl. 19:08

Skålar idag, den första på skogsbilväg och grus, den andra på stig i tallskog.
Kan bara säga brunskål, kan inget annat men får väl snart veta , kanske?

0 303 visningar
3 svar

Kremlor = Huvudbry...

Dieter Endom

9 okt 2009 kl. 11:02

att det är så förbaskat svårt och lära sig känna igen dom olika kremlorna! Hjälp mig ni som kan.
Bild 1 ?
Bild 2 ?

Bild 3 = kan det vara Saffransfingersvamp eller Gullhorn?

0 447 visningar
1 svar

becerell?

Bengt Johansson

9 okt 2009 kl. 12:49

Är det någon becerell i trattkantareller i Hudiksvallstrakten? Någon som vet?

0 311 visningar
5 svar

Vilka vaxingar?

SvenD

9 okt 2009 kl. 01:23

Nu är det vaxingarnas tid - och då blir det knepigt!
Här kommer tre som jag gärna tar emot förslag på. Den gula tror jag ev. kan vara Hygrocybe chlorophana var. aurantiaca.

0 629 visningar
14 svar

Hur ser man skillnad

Lena M

7 okt 2009 kl. 19:39

på svampklubbor och jordtungor ? Har inte fått kläm på det ännu, är det här en smal svampklubba som jag såg idag på sidan om en gångväg genom barrskog, mest gran och liten bäck i närheten.

0 212 visningar
7 svar

Hjälp med diverse arter!

Ewa lilliesköld

9 okt 2009 kl. 00:07

Nu ger jag upp och ber om hjälp!!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone