Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!
Jag har letat efter en bra lupp en längre tid men hittar ingen.
Jag vill ha en förstoring på ungefär 7 gånger och ett rostfritt skal omkring förstoringen samt ett hål så jag kan hänga den kring halsen!
Var hittar jag en sådan?
Har letat i Skövde hos optiker,urmakare m.m. utan resultat och på nätet hittade jag inte vad jag sökte!
Ett bra pris skulle vara bra också!
Kanske någon på guiden som har en extra att sälja till mig!
Började bra på Etelhems kyrkänge, med bl.a. grönkantad spindling (cortinarius prasinus), bild 1. Efter några sämre lokaler så hamnade vi på Sjaustre, ett mycket trevligt område, tyvärr så var det regn och kraftig blåst, annars hade vi nog undersökt området mer än vad vi gjorde. Ett par exempel därifrån är liten jordstjärna (geastrum minimum), bild 2 och rosabrun nopping (entoloma catalaunicum), bild 3.
De här vackra svamparna kan man hitta under lärk; lärksopp och hålsopp.Det växte massor av båda sorterna under lärkträdet.
Intressant att Bruno Cetto, en gammal svampguru under 1970-talet, skriver att hålsoppen är mycket vanlig i barrskog! I modern svamplitt. anses den som sällsynt och bunden till lärk.
Gubben o jag hade vår första dejt
2/10-1975. Vi hade en härlig picknic i ett naturreservat. Det var 18-20 grader varmt och luften var full av fjärilar.Jeans och t-shirt svettdes vi i.
I dag är det dax igen samma reservat, samma matkorg. Men sen blir det långkallingar , kängor och vantar.
Fjärilar i luften? Sällan snarare flingor.
Ett fynd av en märklig svamp som till ganska stor del liknar räfflad nagelskivling.
Foten är långt rotlikt förlängd, svart nedåt rödbrun längre upp, vit i toppen, kraftigt räfflad.
Hatten är vit, med gulbruna fläckar i skador, klibbig och fet i ytan. Hattkanten är lite hyalin.
Skivorna är vita, gula-gulbruna i skador. Doftar blommigt-fruktigt, behagligt.
Hela svampen är rejält broskig.
Den växte tuvad vid basen av en ung ask, vilket bara det är förbryllande.
NÃ¥gon som har en ...mer…
den heter Hypocrea leucopus , i Nylen och i Ryman/holmåsen hittas den som Podostroma alutacea. svenska namnet är klubbdyna, släktet har nyss (flera år sedan) gått igenom en revition och arterna har blivit omstuvade,
svampen på bilden är ganska liten växer i granskog söder ut, i lappland hittade jag en större svamp som då hette Podostroma alutacea också, den är namnändrad till Hypocrea Nybergiana.
svampen är jättekul att hitta och den hör inte till svampklubbor, och liknande slÃ...mer…