Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 341 visningar
6 svar

Spindlingar

HIK

28 sep 2009 kl. 20:40

Här är lite spindlingar, dom flesta växer i bokskog, är nog svåra att få namn på men vackra är dom.

0 540 visningar
5 svar

Rödgul Trumpetsvamp

Katrin Tyinge

27 sep 2009 kl. 22:58

Var växer den? En lärare säger att den växer i tallskog här nere i Skåne och i mina svampböcker ( 1:a svampboken med Bo Nylèn) o (Pelle Holmbergs bok om Svampar) står det att dom växer i kärrkanter,kalkrik barrskog invid gran.

0 314 visningar
2 svar

Ärggrön.

AmandaF

28 sep 2009 kl. 19:08

Här är bilder på en
ärggrön kragskivling.

0 308 visningar
2 svar

Vilken röksvamp?

Gustaf

29 sep 2009 kl. 10:39

Hej!

Jag tror jag hittat en röksvamp, men vet inte vilken. Den liknar inte riktigt någon röksvamp jag sett bild på.
Den är gulaktig och sträv på ytan, helt vit innuti utan anlag för hatt, fot eller skivor. Växte i en gräsmatta tillsammans med en 10 likadana som var utspridda, inte gyttrade.
Kan jag njuta av en svampmacka ikväll tro?
(bilder kommer senare)

0 429 visningar
4 svar

I avverkad barrskog

Lena M

29 sep 2009 kl. 07:58

såg jag de här två.

Kan det första vara barrklubbsvamp som var så vackert gul ?
Och skålen var klart orange, tror inte på brandskål, vad kan det vara för svamp ?

0 350 visningar
6 svar

Vaxing?

Frida T

27 sep 2009 kl. 18:15

Hej har kikat efter bilder på knoppvaxing (Hygrocybe subpapillata), men utbudet är inte så jätte stort. Skulle detta kunna vara det?

0 251 visningar
7 svar

Kraftigt mönstad sopp?

Ewa lilliesköld

23 sep 2009 kl. 11:27

Denna sopp växte under lind, på gräsmark i flera ex. men jag kan inte komma fram till vad det är. Behöver lite hjälp igen!!!
:-)

0 245 visningar
1 svar

Vad är det för svamp?

AmandaF

28 sep 2009 kl. 19:19

Jag har inte luktat eller smakat på den. Den hade vacker lila färg som syns inte på bilden.

0 262 visningar
5 svar

Mkt. tagg.

svampstaff

28 sep 2009 kl. 19:20

Lite dåliga iofs.
Först en slät med lång fot(gran/tallskog)
Sen dropptaggsvamp.
Sista är jag osäker på om det är zontagg?

0 1278 visningar
11 svar

Mörk nagelskivling?

Mikael, Västergötland

28 sep 2009 kl. 10:10

Är detta mörk nagelskivling?

0 409 visningar
2 svar

Gulkremla eller gul äggkremla eller...

AmandaF

28 sep 2009 kl. 19:03

Hej!
Igår har jag vandrat i skogen och sett en massa sådana kremlor. Jag har smakat lite, smakade gott. Men vågade inte plocka dem ändå. Men vill gärna veta om det är ätliga kremlor, kanske ska våga plocka dem i framtiden. Färgen i värkligheten är mera gul än på bildena. Det var många tallar och granar i skogen.

0 342 visningar
1 svar

Klibbticka?

Boman

28 sep 2009 kl. 20:14

Kan den här gråtande tickan vara en Klibbticka tro?

0 296 visningar
2 svar

Tickfråga

SvenD

28 sep 2009 kl. 09:17

Tickan växte på lövträdsstubbe. Luktar “svamp”. Ingen spec. smak. Ovansidan vitgul sämskskinnartad, mörknar något vid tryck (höger på bilden!). Undersidan: mycket små porer. gråsvart yta (vänster på bilden!). Storlek 5 - 10 cm - “taktegel”-lagda. Säkert en vanlig ticka,men jag är dålig på tickor!

0 3165 visningar
6 svar

svamp nyckel på nätet?

Per

28 sep 2009 kl. 17:52

Hejsan
Jag satt och letade efter en nykel för att artbestämma svamp. Hittade en på svampguiden som var toppen , men den var bara för våra bästa matsvampar .
Vet någon om det finns en mer övergripande någonstans på nätet?

Det jag har hittat är en ganska fast svamp, som finns i mängder , men som jag vill veta vad det är . Den är vit , kommer vit vätska då jag bryter den , Den har skivor under.
Är det någon som vet vad det kan vara så vore det kul att veta .

0 1053 visningar
4 svar

Vilka tickor på gran?

gunhild i Kåddis

27 sep 2009 kl. 19:58

Har mina aningar om den som lyser lite i blått men den andra….

0 873 visningar
5 svar

Svart trumpetsvamp på samma plats?

Naomi

27 sep 2009 kl. 19:08

Förra året hittade vi stor mängd av svart trampetsvamp. Vi har varit där flera gånger men kan inte hitta en enda svart trampetsvamp!
Brukar de inte växa på samma platser varje år?

0 344 visningar
2 svar

Vem ville ha vita........

Blücker

28 sep 2009 kl. 18:31

Har bestämt för mej att någon efterlyste vita tuvskivlingar för ett tag sedan. De finns några tuvor i min frys nu så om någon kan hjälpa mej med kontakten till vederbörande är jag tacksam.

0 1939 visningar
8 svar

gyttrad röksvamp eller något annat?

Hampus L

26 sep 2009 kl. 17:38

Hittade de här små gynnarna i parken härom dagen. Gyttrad röksvamp är det som liknar mest tycker jag, men jag kan ju ha fel.

0 382 visningar
3 svar

skarpa mandelkremlor

greger

28 sep 2009 kl. 13:33

hej alla
hittade dessa kremlor tidigare i aug. lysande röd hatt, gräddgula skivor fot ofta avsmalnande mot basen (som kantkremla).
smak skarp som utvecklas till ganska aromatisk.
fick de artade till mandel på en svampträff (har anastomoser).
jag undrar om de går att använda i köket? Finns det andra kremlor som liknar mandel (integriformis?)
undrar greger

0 596 visningar
5 svar

torkade kantareller-vad är fel

susanne

28 sep 2009 kl. 09:17

Hej,

när jag torkar kantareller, händer det ibland att dem börjar bli bruna eller röda på kanterna..Även när jag hade tagit fina svamp från början att torka. Har nån av er liknande erfarenhet och vet kanske vad det kan bero på?

Tack!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone