Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 410 visningar
10 svar

Kära svampdagbok...

Eva K

16 sep 2008 kl. 08:44

I fredags fick jag en fin present av en fin vän, som jag snart kanske får kalla pojkvän om jag har tur. Jag fick en kokbok. Svamp kokboken. I den hade han ritat en fin bild :)

I lördags kände jag mig förkyld så det blev inga skogsturer.

På morgonpromenaden på söndag, med hund, syster och “pojkvän” hittade vi kantareller, sotvaxing, fina KJ och tegelsopp. Det blev fina goda mackor.

Nu är jag hemkommen från den dagliga morgonpromenaden med hund. Snorig och ont i halsen - men jag ha…mer…

0 529 visningar
1 svar

Gulbrämad flugsvamp?

svampstaff

3 aug 2009 kl. 16:32

Kan det vara det? Eller ovanligt blek röd?
Tycker strumpan stämmer.

0 266 visningar
2 svar

Vad kan detta vara?

Speedo

3 aug 2009 kl. 14:52

Hej!

Hittade idag ett flertal stora (de största var lika stora som min handflata) svampar som jag inte känner till. Finns det någon här som kan hjälpa mig? Se bifogade bilder.

Svamparna har brun, “vågig” hatt med ljusa skivor på undersidan och mörkbrun fot.

0 458 visningar
7 svar

Smygbild

Tina Nordberg

2 aug 2009 kl. 22:40

taget i skymmningen. Hoppas att de inte blev störda.

0 256 visningar
2 svar

gårdagens fynd. Ett ?

Pita

3 aug 2009 kl. 14:25

Idag regnar det i Skövde, men igår var det bra svampväder.
här är ett par av gårdagens fynd.
1. storkremla
2. citrongul slemskivling
3. Bittersopp

0 1128 visningar
6 svar

Att provsmaka svamp

MariaW

3 aug 2009 kl. 08:57

Hur kommer det sig att man läser titt som tätt att svamp provsmakas innan det konstaterats vad det är för sorts svamp?

Så vitt jag lärt mig är det endast kremlor man skall göra tuggprov av i rått tillstånd och då som ett sista led i identifiering.

Vad händer om någon råkar göra ett tuggprov på en svamp som bär ett eller två kors?

0 5348 visningar
2 svar

Svampställen runt Kristianstad?

oskarlisa

2 aug 2009 kl. 12:47

Snälla, behöver tips om var man kan hitta kantareller runt Kristianstad, får gäster som gärna vill ut o leta..Vilka områden kan man leta på? Känner till balsberget men inte så mycket mer…

0 483 visningar
10 svar

Champinjon eller döden?

Glenn

31 jul 2009 kl. 22:52

Hittade en samling champinjoner i en trädgård idag. Är rätt säker på att det är vanlig champinjon alt. snöboll. Men jag vill ha ett OK från er experter/vana champinjon-plockare innan jag äter. Om inte annat, så för att jag lovat min flickvän att höra med er innan jag äter. Bifogar lite bilder.

0 437 visningar
3 svar

Vad är detta?

Sanna

2 aug 2009 kl. 13:59

Hej!

Hittade svampar av denna typ i oktober förra året. Blandskog i Stockholm tillsammans med trattkantarell.

Det syns inte så tydligt på bilden men svamparna har helt vita åsar (heter det väl?).

0 646 visningar
8 svar

Identifiering: Lilabrun kantarellsort?

Ingela och Evelina

2 aug 2009 kl. 13:48

Plockade idag en svamp som inte går att artbestämma.
Den såg ut enligt följande:
Ca 6-7 cm hög (de större svamparna), “grenad” undersida utan skivor men i stället med “ådror” (påminde mycket om en brunlila kantarell), vågig och lilafärgad kant, brungrå översida (torr) med en del flikiga utskott mitt på översidan, sprött och vitt fruktkött (ganska fast i konsistensen); inga gula färginslag alls. Om utsidan på svampen skadades (t ex av tryck från fingrar) blev det efter ett tag…mer…

0 453 visningar
3 svar

Mörkt violett svamp med skivor

PeterS

2 aug 2009 kl. 19:20

Nyss när jag var ute i skogen hittade jag en mörkt violett svamp med glesa skivor utan förgreningar och med utbredd hatt.

Foten är rak hos vissa enstaka exemplar men hos de flesta snedställd i nästan 45 graders vinkel.

Någon här som har någon idé om vad det kan vara?

0 213 visningar
0 svar

radio

klas jaederfeldt

3 aug 2009 kl. 10:40

just nu 10.40
micke på radio sthlm P4

0 289 visningar
2 svar

serie

klas jaederfeldt

3 aug 2009 kl. 09:13

Stig & Grieg

0 675 visningar
2 svar

Svamp med mycket kraftig snedställd fot

PeterS

2 aug 2009 kl. 17:55

När jag var ute och gick i en av hagarna med löv och barrskog hittade jag en stor trumpetliknande svamp med mycket kraftig något snedställd fot (ca 5 cm i diameter längst upp).

Svampen har stora gräddvita skivor med förgreningar under hatten som är gråaktig på ovansidan. Även foten har gråaktiga inslag.

Tyvärr har jag ingen kamera längre så att jag kan ta en bild på den. :-(

Jag hittade även vad jag tror är ett yngre exemplar av svampen, även denna med kort och kraftig fot ...mer…

0 223 visningar
4 svar

Vad är detta för svamp?

Nils

2 aug 2009 kl. 15:45

Jag hittade en hel hög med sådana här när jag letade kantareller. Vad är det? Är den ätlig? Den såg liksom trevlig ut.

0 218 visningar
3 svar

På hatten på en hätta.

Alf Pallin

2 aug 2009 kl. 22:36

Bara en bild.

0 238 visningar
2 svar

Klubbtrattskivling?

Alf Pallin

2 aug 2009 kl. 22:34

Vad tror ni, klubbtrattskivling?

0 362 visningar
8 svar

Tre soppar.

svampstaff

2 aug 2009 kl. 21:04

Från ek/hasselskog.
Först är väl rutsopp?
Men den sista lite magra stackarn är jag osäker på?

0 413 visningar
3 svar

Rödsopp?

Fritjof Gbg

2 aug 2009 kl. 18:29

Eller nån röd form av Sammetsopp?
Ett litet ex. på bilderna ca.3cm bred 8 hög.dom stora var ca 8cmbreda och förutom färgen lik Sammetsopp.Mild lukt och smak,gult kött som blånar lätt.

0 259 visningar
3 svar

Lite av varje!

Robban O-hamn

2 aug 2009 kl. 19:15

Var i väg en sväng för att kolla
om K-J har börjat komma. Inte många sånna inte! Knappt någon sopp alls. 5 Liter Kantareller blev det och några andra roliga saker.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone