Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 223 visningar
1 svar

vad är dessa

sonja

4 aug 2009 kl. 08:33

Hittade dessa i skogen. Är det äggsvamp och taggis?

0 383 visningar
13 svar

På lövträdlåga

Lena J

29 jul 2009 kl. 00:02

Några bilder från igår kväll.
Hoppades hitta några nyuppkomna karljohan eller andra soppar,men det är tydligen för tidigt för dem här hos mig.
Kollade istället på en lövträdslåga
(tror att det är rönn men vet inte säkert)
Dagens fynd:
serie 1:någonting taggigt och en skalbagge!

0 282 visningar
6 svar

Tre frågetecken

Lena M

3 aug 2009 kl. 08:35

från igår !

Den första med ljust beige hatt och orange mitt, vattrad fot, vad är det ? Den ser grå ut på bilden ser jag, doftar svagt av ? och en bitter smak och växte i barrskog.

Och en liten ljus skivling med bucklig hatt som doftar och smakar milt och gott tycker jag.

Och den sista gråa svampen ( såg mörkare ut på växtplatsen )som växte i gräs gränsade till barrskog i en 3 - 4 m lång rad.Ljusa skivor, trådig fot, doft som jag inte kan ta igen och mild smak. Någon musseron…mer…

0 303 visningar
2 svar

Mandelkremla, lätt att se?

Henrik Ögren

3 aug 2009 kl. 08:25

Jag undrar om det finns nått “Ja det där är en mandelkremla, för att ....” för just mandelkremlor?
Jag plockade ett par i går och då med hjälp av mina böcker upptäckte jag att dom är röd/rosa på hatten, längst ner.
Kan det vara ett sånt enkelt trick eller finns det andra man kan förvilla med då?

0 1195 visningar
3 svar

blödande svamp

Stefan Carlquist

3 aug 2009 kl. 08:40

Hej,

hittade dessa små filurer när jag var på min dagliga svamprunda. Har inte sett något liknande tidigare.

Är det någon som kan säga vad det är?

Dessa växte på mossa i granskog på ön Slandön i Mälaren.

0 379 visningar
23 svar

besviken!

guza

30 jul 2009 kl. 20:04

lyckades inte nå mitt mål på 100 kg kantareller i juli- det blev bara 99…

0 615 visningar
8 svar

Mat värde - en undran???

anithau

3 aug 2009 kl. 22:12

Jag undrar om björksopp, tallsopp och gransopp har ungefär samma matvärde? Om inte, vilken ligger i topp?

Diskussioner pågår.

0 271 visningar
1 svar

Svamp på svamp?

Lena J

3 aug 2009 kl. 23:33

Hittade dessa i helgen!
Växtplats: gammal gräsmatta där barrskog och enstaka lövträd börjat ta över.
Små,de flesta mindre än en knappnål.
Tycker substratet ser ut som någon fjolårssvamp som inte helt förmultnat.
Vad är det?

0 970 visningar
8 svar

Pepparriska

Alicia

3 aug 2009 kl. 18:30

Hej!

Det är första gång att jag plockar pepparriskor, men är lite tveksam, har läst på forumet att de är ätliga efter avkokning, men andra webbsidor säger att de är oätliga. Om jag fattade bra, man kokar dem för smaksskulls, de är inte giftiga, eller hur?
Ngt receptstip är välkommen!
Tack för hjälpen!
Alicia

0 262 visningar
5 svar

var e svampen

jkpg tjej

3 aug 2009 kl. 09:22

hej ennu en dag o jag hittar ingen svamp.hur kommer det sig att jag har sån otur,bara stöter på ormar i skogen lite läskigt faktist o då hadde jag inte stövlar på mig eller mobil.men hoppas att turen vänder snart.

0 286 visningar
1 svar

Någon som vet ?

Norma

3 aug 2009 kl. 17:03

Hittade något idag som jag inte sett förut.Kanske någon här på forumet som vet?
Hittade även 10 st fina KJ :)

0 245 visningar
3 svar

I bokskog

E.G

3 aug 2009 kl. 19:46

Liten grönaktig svamp luktar vidbränd potatis?Skulle gärna veta vad det är

0 544 visningar
12 svar

På ödetomt

Lena J

3 aug 2009 kl. 10:48

Fynd på ödetomt där det brunnit för ca 10 år sedan.Trädet är rönn och det har vissa (värme?)skador.
Serie 1:  mussling på stammen och bläcksvampar(?) på marken under rönnen.

Serie 2:på nedfallna rönnkvistar,
kan det vara skivticka?

0 834 visningar
2 svar

Brun trattskivling??

Lars L

2 aug 2009 kl. 21:30

Jag var ute och plockade svamp idag i en bokskog i Norra Skåne. Hittade kolonier av bruna svampar med svart fot. De växte nära stigen och ofta intill en gammal stubbe. Foten är 6-7 cm hög och hatten diameter 6-10 cm. Köttet är gulaktigt vitt och smakar gott. Lukten är behaglig. Foten är inte spröd. Kan det vara en matsvamp?

0 305 visningar
9 svar

Champinjon

Kapten Hammock

3 aug 2009 kl. 10:03

Någon som vet vad detta är för champinjon? Kraftig, kompakt fot, ca 35 mm tjock. Ingen märkbar färgförändring vid snitt eller skrapning, vare sig i hatt eller fot. Inte mycket lukt, ungefär som “butikschampinjoner”. Äldre exemplar som växte intill hade en hattdiameter på ca 20 cm.
Tyvärr blev färgerna helknas, den är inte det minsta gul i verkligheten. Pappret som den ligger på är i verkligheten lika blått som svenska flaggan, vilket kanske ger en uppfattning om hur offside fär…mer…

0 402 visningar
8 svar

Svamptorken -räddaren i nöden....

Lena J

2 aug 2009 kl. 22:11

Hej allihopa!
Man borde kanske inte berätta offentligt om sin klantighet men i fredags så hände det som jag aldrig trodde skulle hända mig…
Jag fastnade med foten när jag skulle gå i land från båten och föll handlöst ner i älven!
Jag slog mig inte, vattnet höll nog närmare 20 grader,kepsen flöt iväg och det såg tydligen väldigt roligt ut- men jag kunde hålla mig för skratt då jag insåg att jag hade både systemkameran med 55-200 mm objektivet och den kompakta digitalkamer…mer…

0 276 visningar
2 svar

Kantkremla med förhinder

Jan A, Uppsala

3 aug 2009 kl. 22:02

I går blev det långpromenad för att plocka svamp. DET gick mycket bra!
Jag besökte bl.a. ett pålitligt kantkremleställe för att få några bilder. Det gick så där; någon hade trampat på några och ytterligare ”någon” hade gjort så att det blev helt andra bilder än de tänkta. Grönsnyltingen, Peckiella luteovirens,  hade slagit till!

0 338 visningar
11 svar

Inte svamp, ny kompis

Robban O-hamn

2 aug 2009 kl. 21:47

Kan inte låta bli men har fått en ny vän!

0 254 visningar
7 svar

Vad heter kremlorna?

Lis

2 aug 2009 kl. 21:06

Den röda är 5,5cm hög, hatten 6cm dia.
Den grågröna är 6,5cm hög, hattens dia 8cm.
Den bruna är 8cm hög, hattens dia
10cm, den luktar lite illa.
Alla tre är milda i smaken.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone