Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 417 visningar
3 svar

Brödspindling i Dalarna

Karl Soop

24 jul 2009 kl. 14:43

Vacker kollekt av Cortinarius crassus (brödspindling), inte så vanlig så bild bifogas.

0 440 visningar
2 svar

Sienakremla?

Mikael

24 jul 2009 kl. 22:32

Hittade massor av dessa (bild 1 och 2) idag i blandskog i sydöstra Västergötland. Kan det vara sienakremla?
Väldigt klibbig på hatten. (Det regnade mycket här igår).
Sprött vitt kött, på gränsen till ihålig fot. Lite svagt gulaktiga skivor. Tyckte också att den var svagt gul på foten här och var. Nästan ingen lukt och mild smak.

Bild 3 ser ut som en blandning av gammal stenmurkla, biskopsmössa och “troll”. Växte i gamla hjulspår från i höstas då de gallrade i granskogen. ...mer…

0 211 visningar
1 svar

Till Gunhild

Alf Pallin

21 jul 2009 kl. 22:47

Önskar också en bra sommar med fina svampfynd till dig. Du får bild på fnöskticka.

0 254 visningar
1 svar

Eldsopp

Jan A, Uppsala

24 jul 2009 kl. 21:07

Tyvärr, BorisP, kunde jag inte betitta dina Uppsala-soppar igår.
Känner dock för att visa några hemifrån tomten.
Den större av de små jag visade här för två dagar sedan: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=149377&fnr=1&sok=&Start=50&Offset=50&4
ser ikväll ut så här (1, 2), med vackra ätspår på hatten. Och marodören (3) var dumdristig nog att sitta kvar på foten. Såg den först på datorskärmen, som vanligt… Den satt kvar när jag kollade!

0 544 visningar
3 svar

Att identifiera svamp

Robert

24 jul 2009 kl. 13:57

Finns det någon “svampnyckel”?
Som det finns för vissa floror.

0 421 visningar
23 svar

Avundsjuk

Lilla My

23 jul 2009 kl. 16:21

Läser flera gånger per dag om alla fynden som görs. 62 l kantareller, låter som en dröm för en ångermanländska… Var ute på mitt svampställe för en vecka sedan, men det lär dröja 2-3 veckor till innan det ploppar upp, bara små kantareller som lillfingernaglar gick att se. Alla söder ut kan skatta sig lyckliga, ni har en mycket längre svampsäsong. Men man får ju skylla sig själv som bor så långt norrut, när man har detta stora svampintresse.

0 221 visningar
3 svar

I komposthögen

Lill

24 jul 2009 kl. 14:33

Försökte fota en svamp som växer i min komposthög, men jag får inte till kameran. Får ingen skärpa i centrum, men i bakgrunden. Grrrr.
Någon kanske ändå kan se vad det är?

0 324 visningar
1 svar

Tillfällighet?

Madde Småland

24 jul 2009 kl. 20:20

Har precis kommit in från en skogsrunda som gett mig en fundering. Har varit och kollat in några av kantarell ställena som jag har och såg att på nästan vartenda ställe växte det även brun kamskivling.

Har precis lärt mig kamskivlingen så därför vet jag inte om den brukar växa på mina ställen eller om det bara är tillfälligt.

Är det ngn mer som tänkt på det?
Kanske de bara trivs på samma marker men på 8 av 10 ställen?

Skulle vara kul att höra ifall det bara är til…mer…

0 204 visningar
2 svar

105 mm på fyra dar

gunhild Nordås

24 jul 2009 kl. 18:53

Hur ska detta inverka på svamparna? Dom drunknar väl?

0 1791 visningar
8 svar

Ovanlig ??

Rasmus

23 jul 2009 kl. 11:13

Hej, jag såg några svampar av denna sort, & blev mest nyfiken på vad det är för svamp, Namn, ätlig eller giftig? Jag har aldrig sett en liknande svamp tidigare i sverige.

0 324 visningar
7 svar

En del av dagens fynd skapade ???

anithau

23 jul 2009 kl. 19:05

Kan någon hjälpa mig med att räta ut mina ??.

Serie 1- kan inte lista ut vad det är, färgerna stämmer.

Serie 2 - känns nästan löjligt att fråga om denna,den skapar huvudbry. Först tänkte jag slemhorn el likn, men den satt upp en bit på stammen, ingen låga. Lövträd.

Hoppas någon vet.

0 364 visningar
2 svar

Kantarell & blåbär

Christer

24 jul 2009 kl. 00:25

Är det någon som hört något pris från uppköpare på Gulingar och blåbär?

0 249 visningar
2 svar

ätliga

sonja

23 jul 2009 kl. 20:26

hittade dessa i skogen. Vad för svamp är dessa. Det fanns även större.

0 208 visningar
0 svar

dagens lilla

Thomas

24 jul 2009 kl. 00:13

Dagens skörd. skaplig iaf med tanke på att det var en ny del av landet för mig och under 3timmar.

0 738 visningar
1 svar

Gul svamp i krukan

Novisen

23 jul 2009 kl. 21:29

Den här svampen dök upp i en blomkruka där det växer en palm. Det brukar tydligen röra sig om gul veckskivling när man får ovälkomna gäster i krukorna, men ser den verkligen ut såhär? Den är skarpt gul, citrongul, i färgen.

0 273 visningar
2 svar

hjortron.

svampstaff

23 jul 2009 kl. 20:26

Hittade iaf. en hjortronmyr hemmavid(östergötland).
Och två ickekantareller.

0 494 visningar
6 svar

Engelsk ticka

Tanja i Gagnef

22 jul 2009 kl. 21:36

Hej!
Denna ticka fotade jag på en död ek i Sherwoodskogen i England. Jag vet att det är ett dåligt kort, men det var inhägnat och jag kunde inte gå närmare. Det skulle ändå vara kul om någon kunde ge förslag på vad det kan vara. I en information vid naturområdet stod att man kunde hitta Oxtungssvamp på ekarna, men är de så här gula? Den här var verkligen knallgul.

0 282 visningar
1 svar

Avundsjuk

Lilla My

23 jul 2009 kl. 19:19

Oj, valde nog fel rubrik. Att det kan bli sådana funderationer om den…? Menar ju bara avis på ett bra sätt, önskar att jag också kunde vara med och hitta SÅ mycket, men unnar absolut alla andra att göra göra det… Kanske nån gång, senare, är det min tur? Men som sagt, här bevisas det hur liten människan är som “hakar upp sig” på futtiga ord. Undra på att många delar av världen är i krig,,, Ett ord kan bétyda så mycket tydligen.

0 424 visningar
23 svar

Sumpskog

Lill

22 jul 2009 kl. 14:07

Nu har jag varit iväg en sväng till en sumpskog som ligger bara en bit från vårat hus.
Hittade många av vad jag tror är giftkremla. Små riktigt knallröda kremlor.
Hittade även några grönkremlor och några gula kremlor som smakade mildt.
Hittade för första gången även vad jag tror är en ostronskivling, men det var endast en halv. Fanns älgspår där så jag misstänker att älgen hunnit före mig.
Det växer många olika tickor där. Försökte ta lite kort, men min kamera är to…mer…

0 599 visningar
2 svar

Spathulariopsis velutipes

Wietske ten Berge

23 jul 2009 kl. 09:21

Vi har just flyttat in till Sverige och min svenska är inte så bra. Men jag tror att jag har hittat en spadsvamp som heter Spathulariopsis velutipes. Jag har aldrig sett en forut? Vaxer de i Sverige? Mina grannar har aldrig sett de heller. Jag ska prova att skicka en bild senare. Vi bor i Jämtland (Krokomskommun)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone