Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 376 visningar
23 svar

Idag var det vår..

svampstaff

20 feb 2009 kl. 19:16

I Linköping.Sol,nollgradigt och svamp.
Var tvungen att titta hur bomberna mår.Och dom mådde riktigt bra.

0 217 visningar
1 svar

O rolig sak hände..

svampstaff

23 feb 2009 kl. 15:47

Igår i ett trollträsk.Fick se enorma spår, och armtjocka korvar i snön som det fortfarande rök om!!
Kontaktade en släkting jag har, som spårar lodjur.Han var dit idag på förmiddan och kollade.Korvarna som var 3dm långa och 5-6cm tjocka, kom från en enorm vildsvinsgalt som han tror väger över 250kg!!!
Ja jisses om jag sprungit på den några minuter tidigare:)

0 322 visningar
7 svar

Sol o Vår idag.

svampstaff

22 feb 2009 kl. 17:27

Var det ju inte precis, riktigt äckligt blött i skogen, men det hindrade inte att fina det jag sökte, i varv en by 1mil söder om motala mot skänninge.

0 238 visningar
3 svar

Vilken svamp?

SvenD

22 feb 2009 kl. 10:20

Ännu ett gammalt dia-foto som inte fått något namn. En marasmius-art? Förslag mottages tacksamt!

0 256 visningar
3 svar

Svampspillning

gunhild i Kåddis

22 feb 2009 kl. 13:19

Denna bild är hämtad från Älghundklubbens hemsida fotograf Carro Warg

0 327 visningar
6 svar

Bombmurklor Nada

gunhild i Kåddis

21 feb 2009 kl. 10:27

Du får vänta tills i maj då ska jag ta er med på bombmurkelutflykt till Öreälven.det är tyvärr inte varje år man kan hitta dem men vi hoppas på tur. Kolla den här insändaren från i fjol.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=187784

0 288 visningar
1 svar

Svampcentralen ??

gunhild i Kåddis

22 feb 2009 kl. 08:50

Har någon erfarenhet av Svampcentralen till vilken det finns länk på SvampGuiden ? http://www.svampcentralen.com/
Man kan ladda hem en demoversion gratis.
Vad tycker ni om den?

0 588 visningar
16 svar

Problem med Explorer 7

Helena i Lund

16 feb 2009 kl. 16:01

Det händer alltför ofta när jag ska öppna bilder, här på Forum, på Hemnet, och på andra sidor också, att Explorer “stött på ett problem och vill avsluta”. Enda “hjälpen” är en rekommendation att ha automatisk säkerhetsuppdatering, vilket jag redan har. Kan det blitt nåt vajsing när jag laddade ner Explorer kanske? Datorn är nyformaterad, innan dess funkade det utmärkt. Funderar på att ladda ner 7.0 igen och installera om, men är inte vidare säker på att det går. Någon som…mer…

0 331 visningar
2 svar

Brunt på träd

Mossning

22 feb 2009 kl. 14:33

Jag slänger in en fråga också. Vad är det för brunt som växer så här på träden?

0 351 visningar
5 svar

Fotomässan Gbg

Totte Gbg

17 feb 2009 kl. 07:29

Då är det dax till helgen den 20-22 för fotomässan i Gbg. Dit ska jag :D Någon mer som ska dit?

0 314 visningar
0 svar

Äppelträdsticka

Viktoria, Finland

22 feb 2009 kl. 08:10

Vilka andra vitaktiga tickor kan växa på gamla äppelträd än apelticka?

Vad ska man göra om man tror att man hittat en rödlistad art?

0 243 visningar
2 svar

ticka men vilken?

Nina A

21 feb 2009 kl. 23:00

tror den växer på ett gammalt ruttet körsbärsträd, inte säker dock

0 348 visningar
4 svar

Fritterad Bläcksvamp, strävsopp?

Enelie, Linköping

21 feb 2009 kl. 14:50

Vad bjuder man en vegetarian på när man ska äta kräftor?
Jag funderade på att frittera någon svamp som ersättning.
De svampar som jag har som det är störst hela bitar av är:
förvälld fot på bläcksvamp och div. soppar (eksopp, aspsopp mm)
Någon som har provat att fritera någon av dessa?
Hur i så fall?
Tacksam för tips!
(Vi ska äta vid 19 så det börjar bli lite bråttom.)

(Eller någon icke-svamp rätt, vegetarisk, som går att byta ut kräftorna mot?)

0 361 visningar
7 svar

Längtar

"JAS" Helsingborg

18 feb 2009 kl. 23:22

Det var länge sedan jag kände att vintern tog så hårt på krafterna, det var länge sedan jag upplevde så mycket snö och kyla i Skåne och på Lördag åker jag till norrland på 2 veckor. Jag längtar så———

0 290 visningar
7 svar

Lägesrapport

Hasse i hörby

20 feb 2009 kl. 10:51

Efter att ha snöat hela natten vaknade vi till 20-30cm snö.Men nu börjar det droppa från taken..Kan det vara våren som hägrar?Jag hoppas det.

0 581 visningar
4 svar

Allt är inte översnöat

gunhild i Kåddis

20 feb 2009 kl. 08:53

Dessa små växer på timmer ute i älven visst vet ni vad det är.

0 345 visningar
1 svar

Maten

Susan

20 feb 2009 kl. 20:43

Intressant debatt på svt en två timmar lång diskussion med utgångspunkt i debatten som uppstått efter Mats-Eric Nilssons böcker Den hemlige kocken och Äkta vara. I Storforumet deltar förutom Mats-Eric Nilsson även företrädare för Livsmedelsverket, livsmedelsindustrin, politiker, kockar mm. Samtalsledare är Eric Fichtelius.Kolla om ni vill….

http://svtplay.se/v/1445202/storforum/storforum__maten

0 422 visningar
26 svar

Inget munhugg, bara några blommor!

"JAS" Helsingborg

19 feb 2009 kl. 18:33

Det är och har varit rätt mycket inte svamp och mycket munhugg här ett tag nu tycker jag, så här kommer mer inte svamp, några blommor i vintermörkret. Hoppas det kan muntra upp lite.

0 299 visningar
4 svar

Riska?

SvenD

20 feb 2009 kl. 16:05

Håller på att scanna över diabilder
på svamp jag tagit under flera år till datorn. Hittade denna som jag inte antecknat något om och som jag blir lite konfunderad över. Ser ut som en musseron men tycker mig se saft som från riska både på
den vänstra och den längst upp till höger. Kan det vara en riska och, i så fall, har någon något förslag på art?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone