Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 292 visningar
7 svar

Vad nu?

Madde Småland

30 dec 2008 kl. 16:29

Lite komiskt.. Här springer jag runt i skogen och letar vinterskivling och så växer de 20m ifrån stallet.. Så första bilden av de här 3 är på vinterskivlingen. De andra 2 var på en liten svamp som växte på äppelträd. Kan det också vara vinterskivling?

0 1125 visningar
5 svar

Betning (alun-vinsten)

Siv Norberg

30 dec 2008 kl. 13:17

Vart går det att få tag på vinsten? Har frågat runt i Sundsvall utan resultat. Tacksam för tipps.
Hälaningar Siv N.

0 462 visningar
10 svar

Vem kan ha gjort det här?

Nilla59

28 dec 2008 kl. 18:16

Det är ingen svamp det förstår jag. Kanke ett litet djur av något slag. Kanske är det gjort innan all barken föll av vad vet jag. Någon som sett något liknande och vet vad som hänt.

0 694 visningar
15 svar

Till Lena M. Rapportera

Alf Pallin

29 dec 2008 kl. 17:05

Jag har ingen GPS, tar ut kordinaterna via länskartor.
Klicka på länken nedan,
http://www.gis.lst.se/start.asp
klicka på Sveriges länskartor
välj län rutan uppe till höger
välj kommun i rutan som kommer upp
öppna tittskåp
zooma i kartan till rätt plats
klicka på symbolen med 2 pilar i vinkel
klicka sedan på önskad plats på kartan och kordinaterna kommer upp nederst på sidan.
Lycka till

0 318 visningar
5 svar

Dagens frost

Tina Nordberg Kolsva

29 dec 2008 kl. 22:03

I dag har vi haft -10 grader och då ser iskristallerna annorlunda ut.Inte mindre vackra för det.
Solen har strålat hela dagen.

0 433 visningar
6 svar

Madde Småland

anithau

28 dec 2008 kl. 19:15

Hej!
Var läste du att solitärgetingen är rödlistad, jag vill också läsa det?
Tack på förhand

0 304 visningar
3 svar

Soluppgång

Alf pallin

29 dec 2008 kl. 21:05

16 aug 2008 kl 03.09 och 03.16

0 320 visningar
11 svar

Venamonstret

Tina Nordberg Kolsva

28 dec 2008 kl. 23:39

Se upp när ni vistas i skog o mark, jag har nämligen stött på
Venamonstret eller är det en nutida dinosaurie?
Hittad på en trädstam 1,5 m högt upp.

0 380 visningar
10 svar

På besök hos trollen idag

NadaL, Umeå

28 dec 2008 kl. 16:43

Fröst några bilder från platsen trollen bor:

0 275 visningar
9 svar

Lite sent kanske....

Affe Nv Skåne

27 dec 2008 kl. 21:32

Bättre sent än aldrig brukar man ju säga…

GOD JUL allihopa här på svampguiden!

Ett GOTT NYTT ÅR önskar jag er också.

Själv lär jag kanske krypa fram igen till våren.

0 413 visningar
10 svar

Solnedgång

Svampe

28 dec 2008 kl. 22:06

Vill bara dela med mig av en solnedgång som jag såg ikväll.

0 367 visningar
4 svar

Att längta till

Tina Nordberg Kolsva

29 dec 2008 kl. 12:25

Om bara 3-4 månader kommer de.
God fortsättning på er.

0 444 visningar
11 svar

Bokens dag idag:)

svampstaff

28 dec 2008 kl. 16:40

Efersom jag hittade en bokskog, med flera hundra bokar, 4km från mitt hus:) vid norra freberga.

0 368 visningar
9 svar

Rapportera mera...

gunhild i Kåddis

13 dec 2008 kl. 11:49

till artportalen menar jag. Irene skrev att hon hade ett gammalt fynd av trollhand ej rapporterat. Jag rapporterade mitt fynd av trollhand (från Trehörningsjö för 5 år sen)och det kom med på rätt plats och vi fick ytterligare en prick på utbredningskartan här uppifrån norr.http://www.artportalen.se/plants/default.asp

0 566 visningar
7 svar

Kuddticka

Tina Nordberg Kolsva

29 dec 2008 kl. 00:03

tror jag, på körsbärsträdet. Och nu har det gått av :((
Är det tickan som dödat trädet?

0 337 visningar
11 svar

Julfynd Skinkticka?

Tina Nordberg Kolsva

28 dec 2008 kl. 22:48

På håll såg det ut som om någon
fäst en skinkskiva i tallågan.Det skulle ju passa i juletider.
Kan ni hjälpa mig med att klura ut vad det är?

0 299 visningar
6 svar

På årets sista söndag

gunhild i Kåddis

28 dec 2008 kl. 14:16

Hittade till min glädje en ny lokal för trollhand.
Dagens bilder…

0 307 visningar
16 svar

Isfigurer idag

Tina Nordberg Kolsva

27 dec 2008 kl. 16:57

Strålande sol och -2 grader, lite vitt på marken o frost. Kan man önska mer?
Ser ni häxan och hennes folkilskna boxer?

0 310 visningar
3 svar

Resan till Slovakien

Alf Pallin

28 dec 2008 kl. 19:36

Har nu äntligen skrivit färdigt skildringen av resan till Slovakien med Sveriges Mykologiska Förening.
http://www.pallin.nu/svamp.php

0 372 visningar
4 svar

Till "JAS"

Alf Pallin

28 dec 2008 kl. 20:10

Prova den här länken.
http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/flora/sprangticka.htm

Jag har köpt chaga från apotek i Ryssland, men har planer stt prova från Svenska björkar.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone