Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag har skapat en site där man kan dokumentera och dela med sig av t.ex. sina svamp- och bär-ställen. Siten finns på:
Besök gärna siten och berätta om era förbättringsförslag och dylikt. Kommentarerna kan t.ex. skrivas i sitens gästbok.
Hej!
Roligt att du hakade på så snabbt och med bilder med.
Jag träffade en bekant till dig i julas Åke som har varit fotograf han bor granne med min dotter,skulle gärna ha velat prata mer med honom,men det var julafton.
Vad har han fotat?
Han sa att han hade haft mycket utställningar.
Alla som är lika galna som jag:)
Speciellt till"sur” som tydligen var ordningsman i skolan.
Vi andra struntar just nu i forumetiken, och ser fram emot ett spännande år i svampskogen:)
Svampguiden har iaf. givit mig nya dimensioner, och ett ökat intresse.
Gott nytt och fulla korgar önskar er svampstaff.
Antalet klick per dag närmar sig 8000! Fantastiskt, eller hur? Glöm inte att klicka och att sprida vidare!
Nyfiken som jag är, har jag studerat samtliga naturskyddsområden i östergötland!
Och finner till min förvåning att svamp har ingen högre prioretet?
Lavar o svampar, blommor får 99% av all uppmärksamhet?
Det bevisar ju bara mina misstankar om att egentligen ingen vet nånting? om förekomster mm ,mm
I merparten av områdena står att svamp ej är inventerad?
Men mossor och lavar har all prioritet? Är så mångga människor intresserade av mossor och lavar? kontra svamp?
Önskar er alla ett gott nytt svampår 2009. Jag hoppas att det blir än bättre än 2008, även om jag är otroligt nöjd med alla svampupplevelser i år! I kväll blir det rostade Karl Johan som tilltugg till Champagnen…Charles Heidsieck Blue Top är mycket god till krispiga Karl Johan ;=)
Kram till alla!
Är det någon som har tänkt gå kursen svamp som mat nu i vår?
http://www.emg.umu.se/kurser/svampkurser.html
...svamputflykter mellan kl 12 och 13 på årets kalla och soliga sista dag, blev korta, bara till Åkerö-trädet i trdg. Där är såväl sommargäster som åretruntare välkomna! (1)
(2) Samma eldtickor som på förra bilden och (3) en lite äldre.
Nästa serie (4) en eldig i solskenet och till sist (5) något HELT annat i samma träd. Vad har det varit? Jag har ingen aning – men borde ha sett ”det” tidigare! Måste följas upp.
Nästa år blir det varmare, så
gott nytt år, alla!
men ett litet tips så här inför det nya året. Vet att det här inte hör hemma på svampguiden men det kanske är ngn av er som är trött på att leta efter saker i sitt skafferi?
Istället för att ha det ni använder mest i skafferiet så kan ni använda kökslådorna. Då får man en bättre översikt över vad man har och vad som behöver köpas in.
Det är enklare att hitta och ta fram det som ska användas och det är lättare att var sak får sin plats.
Hoppas ingen tar illa upp av ...mer…
Vinsten används tillsammans med alun för betning av garn. Det finns inte längre på apoteket.
Det är därför jag söker på detta sätt.H/Siv N
På Ica i min stad säljs just nu svamp i lösvikt som de kallar “kastanjesvamp”.
Den ser ut som en korsning mellan portobello champinjon och pluggskivling.
Någon som stött på detta eller som har en ide´ om vad detta kan vara?
Igår hittades en död varg i en isvak utanför Surahammar, bara några mil härifrån. Då jag vet att det förekommer tjuvjakt på våra få kvarvarande rovdjur hoppas jag innerligt att den i detta fall föll offer för en skjutglad jägares kula, och slapp det lidande som det innebär att långsamt och plågsamt dö i en isvak.
En vecka efter trettonhelgen är det precis ett år sedan jag vid halvfyratiden på eftermiddagen stod på sjön Långforsens is och bara NJÖT av ljudet från en yla…mer…