Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 289 visningar
4 svar

Vinter idag

Tina Nordberg Kolsva

4 jan 2009 kl. 10:00

Nu är det vinter ordentligt hos oss. Vi har -18 grader 15 cm snö och strålande sol.Avstår från svampstudier tills det blir lite mildare.Hur är det hos er?

0 241 visningar
6 svar

Frostade av frysten

Meriona, Trollhättan

1 jan 2009 kl. 21:17

och procent….
Igår frostade jag av frysen (äntligen) och uppdagade att minst 30 % utgjordes av flyst hemmaplockad svamp. Vilka är era procent???

0 343 visningar
8 svar

Inte svamp

NadaL, Umeå

3 jan 2009 kl. 22:07

Undrar om någon vet,vad är det för blommor vi fotat i sommras?

0 364 visningar
6 svar

I höstas

NadaL, Umeå

3 jan 2009 kl. 07:52

tog jag bilden på den här svampen, som växer vid en tallåga,är osäker. Tacksam för förslag.

0 317 visningar
4 svar

Spindelskinn?

svampstaff

3 jan 2009 kl. 15:31

Kan det vara det på björken?
Sen nån gallbildning (bajs som Klas säger) :)

0 282 visningar
4 svar

Ngt förslag?

Madde Småland

3 jan 2009 kl. 17:12

Var ute en kort stund idag och reagerade på de här träden. Bilderna är inte de bästa men ni kanske har ngt förslag iaf?

0 363 visningar
1 svar

Frusna träd...

Madde Småland

3 jan 2009 kl. 17:17

kramas för att hÃ¥lla värmen..  Roligt att se att även träd kan ge varandra en ordentlig kram. :)

0 257 visningar
0 svar

Någon som har förhandsinformation?

Meriona, Trollhättan

3 jan 2009 kl. 17:17

Alltså angående bokrean som börjar 24/2. Är nyfiken på nya svampböcker (och flora för den delen). Ingen som jobbar inom branschen?

0 1163 visningar
5 svar

Svamp som medicin

Stina Nordsjälland

2 jan 2009 kl. 12:27

Hej och gott nytt år.
En god nyÃ¥rshälsning för mÃ¥nga blev udsänt frÃ¥n forskningsenheten pÃ¥ Rikshospitalet i Köpenhamn.  De har funnit fram till, att ett ekstrakt pÃ¥ 20 vanliga vilda matsvampar har en kraftigt bromsande växt pÃ¥ cancerceller. Listan över svampar är inte offentliggjord än, men det bliver väl sÃ¥, att man framöver bör insamla svamp till bruk för forskningen.

0 412 visningar
4 svar

Sparade bilder

Tina Nordberg Kolsva

3 jan 2009 kl. 11:42

från i höstas.
1. Kan det vara Linbladia turbulina, inte är det väl en vätte som haft fest och lämnat rysk kaviar på en stubbe?

2. På en rotvälta inne bland rötterna. Funderar på Arcyria nutans.
3. Någon skål eller små gullkrös på tillväxt ca 2-3 mmm.
Vilda gissningar.

0 291 visningar
3 svar

fingersvamp

Lena M

3 jan 2009 kl. 13:15

I min städiver igår så hamnade brevet ifrån Lennart Söderbe i papperskorgen och med det namnet.
Undrar om någon minns vad den hette ? Hittades på tallhed sensommaren -07 och skulle vara ovanlig .

0 315 visningar
3 svar

Fantasifullt!

Lena J

2 jan 2009 kl. 21:49

Hittade dessa bland mina tickbilder.
Vad ser ni?
Har fått förslag på både ödlor och en häst!

0 539 visningar
36 svar

Lågsäsong-hjärnträning

Elisabeth Jansson

1 jan 2009 kl. 11:30

Hej på er igen!

Ska vi köra en latinsk svamplista på A B C
Jag känner att jag börjar tappa minnet och namnen p.g.a. åldern,medicin m.m.
Om intresse finns för det här kan vi köra nästa omgång med egna bilder!

Jag börjar med
Amanita muscaria - Röd flugsvamp

0 343 visningar
0 svar

Snabbväxande svampar

"JEF"

2 jan 2009 kl. 23:20

http://se.youtube.com/watch?v=puDkLFcCZyI    Det är nog mÃ¥nga som redan har sett detta men jag tycker det är värt att visa igen.

0 1068 visningar
3 svar

Papegojan Putte önskar Gott Nytt År!

Bengt Sandh

1 jan 2009 kl. 13:42

Gott Nytt År på er alla! Låt oss inleda det nya året med papegojan Putte som snackar så att tårarna rinner av allt skrattande. Håll till godo!

http://mittklipp.aftonbladet.se/app/viewMovie.action?id=25480

Kolla också alla andra klipp med Putte genom att klicka på:

Andra klipp av saab4ever »

0 1129 visningar
24 svar

Dator, vad tro ni ?

Lena M

30 dec 2008 kl. 18:30

Ursäkta frågan som inte hör hemma här men då jag förstår att de finns många kunniga på forumet så undrar jag.
Min stationära dator lever sitt eget liv med “mÃ¥ngahanda” problem och jag funderar pÃ¥ att skaffa mig en bärbar sÃ¥dan knuten till en router som jag kan använda var helst i huset.

Kommer problemet att kvarstå iaf.?
Eller mÃ¥ste jag vara kopplad till 3G för att det skall funka ? Om, innebär det att jag fÃ¥r tvÃ¥ abbonemangsavgifter att betala tills bindningstiden upphÃ...mer…

0 274 visningar
8 svar

Fin första dag

Tina Nordberg Kolsva

1 jan 2009 kl. 20:50

på nya året.Det blev en strålande dag på sjön, med miljoner underbara kristaller. Hur ska jag kunna fånga dem alla. Har ni tröttnat?

0 328 visningar
2 svar

Bokfråga?

svampstaff

1 jan 2009 kl. 23:42

Hittade masor av bok igen i stjärnorpsravinen.
Planterad verkar den inte vara?
Sen är dom väldigt låga och vida?
Sen undrar jag över tickorna på boken, växer dom där grenar ramlat av? eller har själva tickan trängt fram?

0 907 visningar
5 svar

Vril på asp

NadaL, Umeå

1 jan 2009 kl. 21:06

Undrar om någon av er vet ,är vril vanlig förekommande på asp?

0 211 visningar
3 svar

Högt i en ek

Tina Nordberg Kolsva

31 dec 2008 kl. 14:15

finns röksvamp (gyttrad?) och något annat.Kan ni se vad de gråa är? Kunde ej nå över 3 m.
Den sista är det ekkrös?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone