Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 704 visningar
8 svar

Vad har vi hittat!

Emanuel

30 sep 2006 kl. 17:43

I en skog med mestadels tall & bok fann jag och husse idag denna enorma skapelse. Några mindre stod också bredvid, någon en bit upp på en stam. Husse tror därför det kan röra sig om någon slags ticka, men jag är tveksam. Har du någon aning om vad detta är och isåfall om vi kan sätta tänderna i den eller inte. Den doftar i vart fall friskt och är den ätlig har vi mat för en vecka!

Tack på förhand /
Charlie med husse

0 607 visningar
8 svar

Vilken svamp? Ostronmussling?

Johanna Hadin

3 feb 2021 kl. 14:41

I Göteborg i bostadsområde på en Asp eller möjligtvis poppel.
Är det ostronmussling? Funkar det bra att plocka nu med minusgrader?

0 693 visningar
1 svar

Vacker taggsvamp eller? vilken art?

Susanne Rydfeldt

25 aug 2018 kl. 10:37

Hittad i Bohuslän, randskog med löv nära Färlevsfjorden. På död stubbe, vet ej vad, men ek, sälg, asp och björk är de vanligaste här. Osäker på om det är ticka eller taggsvamp, ser ut som taggar undertill men de ser delvis sammanväxta ut. Vitt kött. Fast konsistens, ej seg, går att bryta. C:a 10x15 cm

0 756 visningar
4 svar

Vilken ticka?

Roger F

19 maj 2007 kl. 16:54

Hej!
Jag har fått en ny svamp i trädgården! I höstas täckte jag över en låg, gammal björkstubbe med jord och sådde gräs ovanpå. Förra veckan kom dessa fruktkroppar. Den på första bilden är bara ca 3-4 cm bred medan den andra är ca 9-10 cm bred.

0 710 visningar
8 svar

Oktobersvampar 2

Bissa Östergötland

30 okt 2011 kl. 09:01

I min andra tråd, Oktobersvampar, höll jag mig till svampar med skivor. Nu kommer i stället tickor och andra små krumelurer :)

Först ut en gubbformad ljus stor ticka.

0 611 visningar
1 svar

Läser och beundrar

Lena M

29 dec 2008 kl. 13:15

fina bilder men datorn är så trög så bildvisningen tar tid och ibland ger jag upp.
Det var ett tag sedan jag var ute på svamp/ ticksök men vinterskivlingar från igår iaf.  Kuddtickor på döda alstammar samt någon ej artbestämd ticka var väl i stort sett vad jag såg.

0 680 visningar
10 svar

Fjällskivling, men vilken??

Charlotte B

9 sep 2011 kl. 22:18

Hej på er
Har hittat en fjällskivling (antar jag?) idag. Men vilken är det?

har tittat på bilderna här i databasen men vet ändå inte.

0 1200 visningar
7 svar

Vedsvampar

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 13:30

Det luktade i lördags morse så illa (1) invid datorn att det trots pissmyrskadorna blev en förmiddagssvamptur som började vid en tallstubbe med vackra men oätliga svampar. (2)
En ticka på en granstubbe behöver jag däremot hjälp med. Den är 4-5 cm. (3)

0 1040 visningar
1 svar

Vilken svamp? Gul ticka?

Inger Larsson

15 sep 2018 kl. 12:45

Växte på en ek på kyrkogården i Järpås.

0 1147 visningar
19 svar

Upplagt

gunhild

22 maj 2008 kl. 15:02

Vad är serverat? Och vilken ticka har jag på nästa bild?

0 641 visningar
2 svar

Är detta en typ av trattkantarell?

Lindazim

4 feb 2021 kl. 10:02

Hittade dessa i ett område där vi har en ofantlig mängd vanliga, krus och trumpet-trattisar.

Stammen är ihålig och svampen är ganska styv, den luktar gott, som en trattkamtarell. (förstår att gott inte är ett särskilt beskrivande ord men vet inte riktigt hur jag ska beskriva det bättre)

Området är tallskog blandat med lite lövträd, gräs och ormbunkar. (I ett kustområde i mellersta Portugal om det har någon betydelse.)

Väldigt ivrig för råd då säsongen för de mer klassi…mer…

0 424 visningar
0 svar

Är detta en typ av trattkantarell?

Lindazim

3 feb 2021 kl. 23:46

Hittade dessa i ett område där vi har en ofantlig mängd vanliga, krus och trumpet-trattisar.

Stammen är ihålig och svampen är ganska styv, den luktar gott, som en trattkamtarell. (förstår att gott inte är ett särskilt beskrivande ord men vet inte riktigt hur jag ska beskriva det bättre)

Området är tallskog blandat med lite lövträd, gräs och ormbunkar. (I ett kustområde i mellersta Portugal om det har någon betydelse.)

Väldigt ivrig för råd då säsongen för de mer klass…mer…

0 855 visningar
4 svar

Ätlig ??

Mats Friberg

2 nov 2018 kl. 09:34

Den här fina svampen hittade jag i gammal granskog i Siljanstrakten. Sökt överallt men inte hittat någon som liknar den . Det var gott om dem och alla såg ut som denna. Någon som vet vad den heter??

0 863 visningar
1 svar

Är det ostronskivling som jag hittat?

FredrikB

5 sep 2017 kl. 16:34

Hej! Jag var ute i skogen idag i en gammal blandskog med mycket döda träd. Jag var ute efter ostronskivlingen och jag är i princip säker att det är den men eftersom det är första gången jag plockar den så skulle det va skönt och få det bekräftat.

Mvh Fredrik

0 492 visningar
3 svar

Vad har jag hittat?

Viola

29 aug 2006 kl. 21:55

Hittade de här svamparna idag under en stor björk, och undra vad det är för sorts svamp?
De är 12cm höga och hatten är 8cm bred.
Själva foten är mycket tjock.
Tacksam för svar.:)

0 527 visningar
2 svar

Vilken sorts svam?

Håkan

29 okt 2012 kl. 22:45

Jag har hittat en svampsort, behöver lite tips för att reda ut vilken sort det är.

0 7149 visningar
2 svar

Gullhorn

Maria

15 aug 2011 kl. 10:52

Hej!
Kan man äta gullhorn?
Vi har hittat en del i skogen men jag hittar inget på internet om man kan äta den eller inte.

0 5054 visningar
21 svar

Vem gör så här?

gunhild i Kåddis

13 okt 2008 kl. 15:49

Har i dag hittat två utgrävda jordgetingbon och undrar vem som gör detta? Förutom fina trattkantareller växte fingersvamp och björkmussling i området.

0 707 visningar
5 svar

Vad i allsin dar är detta?

Mona Kungsör

28 sep 2008 kl. 08:56

Hittade en blålila svamp i skogen i går som jag aldrig sett och inte svampboken heller.
De växte i blandskogens mossa flera på samma plats men inte i grupp. De små såg ut som violer och de stora som utochinvända murklor, dvs hatten vänder sig uppåt. Ingen tratt. Det vore roligt om någon vet vad detta är.

0 804 visningar
4 svar

Vilka svampar är det jag har hittat

Anngelica

29 aug 2018 kl. 15:54

Enköping
Blandskog

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone