Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 438 visningar
7 svar

Skål på dig ticka

Robban O-hamn

11 okt 2008 kl. 23:48

Dessa två bilder oxå från idag.
Bild ett ej från bokskogen utan från mitt kantarell/tumet ställe.
Hittade tydligen Riddarmusseron där med. Bild två från en stock i Alsteråns starndkant. Nattis på er.

0 331 visningar
4 svar

murkla?

Nina A

12 okt 2008 kl. 18:57

ingen aning om vad jag hittat?! hjääääälp
ätlig??

0 531 visningar
23 svar

Tack alla ni...

Josefina

11 okt 2008 kl. 21:25

...som skriver här för att ni har hjälpt till att utöka mitt svampplockande!
Var iväg med en kompis idag och skulle plocka lite kantareller och sopp, men efter att ha surfat runt här och kollat in massor av bilder som ni alla har lagt upp, så kom jag hem med annat än bara kantareller.
Jag råkade “springa på” några svampar som jag tyckte kändes väldigt välbekanta härifrån forumet. Tänkte att ni kanske kan hjälpa till att bekräfta att det är rätt svampar.
Sedan hittade jag ock…mer…

0 268 visningar
0 svar

En ’svampvän’ ringde

Jan A, Uppsala

12 okt 2008 kl. 19:58

…och sa att hon hade konstiga svampar på balkongen. Jag åkte dit och fick se dessa, hittade för några dagar sen.
De har sett bättre dagar hoppas jag, men kan någon tipsa om vad det är/har varit?

0 312 visningar
7 svar

Har jag lärt mig en ny?

Salasias

12 okt 2008 kl. 13:06

Hur stor är sannolikheten att jag släpat hem en liter olivvaxing?

0 268 visningar
3 svar

Tickfråga

gunhild i Kåddis

11 okt 2008 kl. 16:36

Har jag äntligen hittat min första luktticka? Den växer på en granstubbe och jag trodde först att det var en klibbticka men den luktar annorlunda (godare)och ser inte riktigt likadan ut. På stubben bredvid växte sotticka.

0 341 visningar
5 svar

trattkantarell

fyffes växjö

12 okt 2008 kl. 19:17

blir fortfarande lite osäker, men det är väl så att trattisarna kan se lite olika ut….

Säg att dessa också är trattisar, och inte navling etc…

Foten är tunn och inte ihålig, men det där kan väl vara olika (beroende på växtplats, ålder etc. etc.), eller?

0 291 visningar
4 svar

okänd

fyffes växjö

12 okt 2008 kl. 19:29

vad kan det vara?

0 436 visningar
10 svar

Gott, oätligt, giftigt och okänt?

Jan A, Uppsala

10 okt 2008 kl. 23:24

Ensamtur på ett par timmar gav lite blandat, först (1) mjöltrattskivling, eller hur?
I planterad 50-60-årig granskog på gl åker fanns massor av pudrad tratt i jätteformat, stora slutna ringar, -12 m diam.
I något mindre ringar fanns blåmusseroner (2) tillsammans (3)  med gifthätting som växte i mängder på murkna grandelar och stubbar.

0 268 visningar
2 svar

klas jaederfeldt*

gunhild i Kåddis

12 okt 2008 kl. 08:42

Snälla Klas ta dig en titt på mitt inlägghttp://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=122639&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&1.
Jag är själv tveksam eftersom jag inte känner nån vidare doft, men min kompis tyckte att den luktade jättegott.

0 358 visningar
5 svar

Hemma igen.

Robban O-hamn

12 okt 2008 kl. 16:04

Idag gällde det Trattisar. Nu är förråden fyllda igen så vad ska man nu plocka. Bilder från idag.

0 291 visningar
3 svar

är det här rökslöjskivling på bild 1?

Bo Johnsson

12 okt 2008 kl. 17:42

svårt med att artbestämma stubbsvamp tycker jag!

0 402 visningar
2 svar

Annorlunda fjällskivling

Jan A, Uppsala

12 okt 2008 kl. 19:11

Hittade idag några medelsora fjällskivlingar, den största och avbildade med hattdiam 93 mm.
De växte tillsammans med massor av brun trattskivling (s.lat.!) i en betesmark/ängsskog med tall, gran och allt för trakten tänkbart löv. Bild 1 med brun trattskivling. Bild 2 hatten med märklig silvergrå ton. Bild 3 undersidan. Foten blev brun efter våld. Har kollat den litteratur jag har, inkl. Vellingas Clorophyllum. Inget bar napp. Någon som kan hjälpa till?

0 515 visningar
7 svar

God eller inte?

marie

26 sep 2008 kl. 19:47

Är svart hattmurkla god eller inte? Har googlat och fått klart för mig att det råder mycket olika uppfattningar om detta. Vad tycker ni?

0 280 visningar
3 svar

Ostronskivling?

ES

12 okt 2008 kl. 18:25

Är det här ostronskivling? växte på en död björk. Om det nu är det, kommer det troligtvis att komma fler svampar på samma trädsenare i år? Växte ett par meter från vattnet i Sthlmsskärgård.

0 336 visningar
3 svar

Glad tös!

Helena i Lund

12 okt 2008 kl. 18:20

Gud vilken skörd idag!! Var inställd på trattjakt, men blev eld och lågor över annat!Efter alla trådar om rökslöjan här är jag nu helt säker för första gången! Det blev nog 7-8 kg rökslingar, Jippie!!! Och så himla bekvämt, dom syns ju på sina stubbar!! Inget grävande med ögonen, plockar man tratt o trumpet ska man liksom hålla blicken nån cm UNDER löven, här ser man stubbsvamp 20 meter bort! Sen har jag som vanligt hittat sorter som jag inte vet vad det är, kan ni hjäl…mer…

0 407 visningar
14 svar

Ingen skog idag

Tina Nordberg Kolsva

11 okt 2008 kl. 23:03

Dottern och jag har haft full upp med att sy 20-talsklänning till henne. Det tog 8 timmar att linda 7 m frans av tråd,tejpa o sy ihop dem.Sedan var det bara att sy ihop allt. Fixa huvuddekoration o strumpeband. Ilfart till festen som säkert är tråkig, stökig…...eller alldeles uuuuuuuuuunderbar.

Morsan Askungen

0 462 visningar
4 svar

höst

stisse/mjölby

12 okt 2008 kl. 15:34

svampabstinensen och vädret gjorde att jag tog ut 4 tim komp.åkte ut i skogen sista dagen innan älgjakten drar igång här.vilka färger,vilken hög klar luft!.hösten är ändå helt fantastisk!.trattiskorgen fylldes snabbt.fick även med mig några bleka taggsvampar och en blomkålssvamp som bonus.skänkte även en tacksamhetens tanke åt den som fick igenom allemansrätten.det som vi ser som självklart är en omöjlighet i andra länder (vissa).passade på att ta ett par djupa skogsandeta…mer…

0 382 visningar
1 svar

Svampar i en oxelallé

Johannes Jeppsson

12 okt 2008 kl. 16:29

Hej svampkunniga!
Jag har hittat dessa svampar som växer vid foten av träden i en oxelallé, oftast norr om träden.
De är ganska fasta i köttet och lite åt det torra hållet.
De luktar nästan champinjon fast inte riktigt.
Diameter: mellan 5 och 13 cm.
Fyndplats: Vittskövle allé, mellan Everöd och Vittskövle i östra Skåne.
Tid: 2008-10-12.
Är det någon som vet vad det är?

0 410 visningar
11 svar

Vad har jag plockat nu då?

Helena i Lund

11 okt 2008 kl. 18:33

Hittade lite okänt igår, bokskog med enstaka inslag av björk och gran. Någon som vet?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone