Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Har nu ätit “fuskskaldjur”...
Hittade en massa fina fårtickor, kokade kräftspad. Mörk öl, vatten, socker, salt & krondill. (Mer krondill äv vanligt)Kokade med tickorna (grova skivor) i ett par minuter, lyfte dem och reducerade kraftigt, la i dem igen lät det dra i tre timmar, lyfte igen och reducerade ner än mer, smörade upp “sirapen” och ringlade den sedan över de fasta tickorna. Det blev riktigt bra!!!
...kan uppifrån vara förvillande lik skäggriska. Jag har varit med om att de som är ovana vid arten går förbi och överlämnar skörden åt mig! Här ett stort exemplar, nästan 16 cm. Tyvärr tänkte jag inte på att ta bilden först utan “plocksde” den. Utan skadan hade den varit svårare att direktidentifiera. Kolla noga foten!
Såg nyss en sugga med 4 större kultingar OCH 4 små. Den har alltså fått en ny kull, kanske för 3-5 veckor sedan av storleken på ungarna att döma.
All anledning att se upp i vildsvinsskogen alltså.
Har plockat trattkantarell och rödgul trumpetsvamp tidigare denna månad då de var rödbruna och brunsvarta. Har lite svårt att skilja på dem. Var ute idag och färgen på svampen var väldigt gråbrun och svampen ganska torr (bifogar bild). Blir nu osäker på om dessa går att använda, brukar torka dem, eller ska de kastas.
Tacksam för svar-
Hej allihiopa! Ligger svampen o gosar i magen på er?? min garanterat,...Pustar o frustar…
Men det sslurkar nog ner en liten skvätt med en nice chardoy(näee))..
En kall hederlig öl,e fint också
Gav sig trollet tillkänna igen!trist!!under länken finsmakaren!tråkigt att bli nersvärtad mer än jag redan är!försöker delge er mina upplevelser, men nån idiot tål mig inte? (eller fler) men jag står åtmonnstonne för vad jag skriver!gömmer ig inte bakom nya nicknamn hela tiden…skittråkigt det här…sen var jag visst automatiskt alkis bara för jag jobbar natt? herrejisses..förutfattade meningar haglar likt kremlor i skogen…
Var söder om Landskrona på svamputflykt häromdagen, fick ihop så jag var nöjd. Men på hemvägen tog jag en kringelikrok och körde förbi Saxtorp Svamp AB, f-n vilka trevliga prickar, visserligen 08or men ändå (:). Köpte 1 kg, nej inte dina kantareller utan Portobello. De var mycket nöjda med den kvalité som du leverera så du får nog höja priset:)) Jag tog kontakt med en snubbe i Holland men allt rann ut i sanden tyvärr. Vi skulle ha kommit och hälsat på dig i höst men det har ...mer…
Har aldrig sett en svamp med vriden fot förrän min pappa hittade en nyligen. Vad kan den heta? Jag orkar inte gå igenom alla svambilder i databasen för att se om jag känner igen den, men jag är ruskigt nyfiken.
Återigen en dag i solens tecken. Vädret har verkligen visat sig från sin bästa sida den här veckan. Dagens utflykter blev följande:
Allekvia, ett bra ställe för ängssvampar, hittade bl.a. fagervaxing.
Ekeby, gammal tallskog med t.ex. slät taggsvamp, Cortinarius violaceomaculatus, blomkålssvamp.
Tjaukle, en mycket vacker betesskog där timmarna lätt flyger iväg, kungsspindling, grönfläckig vinriska, kungschampinjoner.
Fonnsänget, sockelspindling, rodnande klubbsvamp (Clavariad…mer…
Så här på en fredagkväll kan man väl få “busa till” det lite? Om inte ber jag om ursäkt för mitt tilltag.
I länken hittas ett underhållande musikstycke som nog kan roa fler än dalmasar.
http://www.youtube.com/watch?v=Y0POL7KaqsA
Trevlig helg till er allihopa.
Idag har jag hittat mycket riddarmusseron och undrar nu: ni som äter den, (trots Livsmedelsverkets rekommendationer), hur tillagar ni den? I Nya Svampboken (av tidigare upplaga) står att den är bra som blandsvamp. Ge mig tips!
Mängder finns av den , likaså mycket frostvaxningar och fläckkantarell. Och fortfarande Kallar!
Igår hittade jag en lustig svamp.Den såg ut som en röksvamp, lite oval, ungefär lika stor som ett ägg. Innanför det tunna skalet fanns ett genomskinligt slemlager ca. 0.5 cm brett.Nästa lager var gråbeige ungefär lika brett.Därefter var det ett hårt vitt lager och längst in lite slem igen. Svampen växte på gammal betesmark med mycket hassel, gamla ekar,askar och lindar. Är det någon som kanske vet var det är för sort eller kanske har hittat något liknande.
Hur är det runt Sverige, här i Skåne är det tort trots regn i går