Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 314 visningar
5 svar

Samma art ?

swe_palle

27 sep 2008 kl. 14:48

Är dessa båda av samma art?
Vilken art är det i så fall?

0 210 visningar
2 svar

Någon som vet vilken svamp

Nilla59

27 sep 2008 kl. 19:28

Ljusbrun hatt trådig se pudrad ut men det är som tunn päls. Blålila kött den ena toppig den andra platt, skivor likande färg som hatten urnypna. Luktar mycket svagt lite äckligt.

0 471 visningar
3 svar

Är detta fjällskivling?

Jennie!

27 sep 2008 kl. 19:02

Hej.

Är detta stolt fjällskivling, eller kanske rodnande fjällskivling? Foten verkar rodna när jag skrapar den.

Vågar man äta den?

Mvh
/Jennie

0 297 visningar
6 svar

Ngt värt att komma ihåg?

Madde Småland

27 sep 2008 kl. 18:27

Var ute en stund i skog jag tidigare inte kollat efter svamp. Just nu är det väldigt torrt så jag hittade bara svamp av sämre kvalitet. Kan ngn ändå ge förslag på vad det kan vara och om det är värt att komma ihåg dom. I så fall vet jag ifall jag hittar fler men av bättre kvalitet. Antar iaf att den gula inte är ngn matsvamp. Och den blånar vid snitt.

0 200 visningar
1 svar

Plättar

Sylve

27 sep 2008 kl. 18:26

Jag kallar dessa för plättar. Vad är det?

0 274 visningar
5 svar

har inte tid att vänta....

Birgitta F

27 sep 2008 kl. 18:10

...på att torka svart trumpet , vill gärna smaka dom omg
Hur gör jag lämpligast ?
Tacksam för svar

0 262 visningar
3 svar

Aspsopp

Syllve

27 sep 2008 kl. 18:38

Kolla in foten. Den står i ett dike. Därav den stora foten?

0 316 visningar
7 svar

Lördag

Maric/ Arlanda

27 sep 2008 kl. 07:20

Gud så härligt :-)
Kan tänka mig att många kommer att tillbringa denna dag i svampskogen.
Fortsatt trevlig helg på Er.

0 3814 visningar
7 svar

Torka björksopp?

björksoppen

27 sep 2008 kl. 16:03

Jag har i höst torkat lite björksopp och tegelrödbjörksopp, men vart i efterhand lite fundersam.. Det är så att jag läste nu i min svampbok att björksoppar inte bör torkas, stod dock ingen förklaringen till det.

Så jag tänkte kolla med er experter om det är ok att torka björksopp och vad ni isf brukar göra med den. Varför ska man förvälla förresten ? Måste man göra det även om man bara ska använda lite svamppulver som krydda i något ?

Skulle vara väldigt kul om jag ku…mer…

0 265 visningar
7 svar

Vilka fingersvampar är detta?

Bella

28 aug 2008 kl. 19:11

Tror den större kan va druvfingersvamp
fast den liknar lite blev fingersvamp med som även den va lite lila i topparna. Snälla hjälp mig!

0 266 visningar
2 svar

Taggsvamp

Mats

27 sep 2008 kl. 17:36

Taggsvamp blek men med gråa taggar.
Vet någon om en liknande svamp ?

0 291 visningar
3 svar

Vad är detta?

Nettan

27 sep 2008 kl. 15:50

Hittade denna svamp, vad är det för sort? Ätbar?

0 344 visningar
3 svar

trattkantareller

brittlindblom@gmail,com

27 sep 2008 kl. 16:04

skall man skölja svampen före torkningen

0 309 visningar
0 svar

Riktning

Dorota ( mitt eget äkta namn)

27 sep 2008 kl. 17:28

160 besökare just nu och jag hoppas på någon från Skåne. Jag var ute idag vid Vomb och Sövde och har fått fler fästingar än svamp. 2 kalle, några brunsopp, stolt fjälskivling. mer stolt än mitt svampheder just nu. Torrt,torrt. Skall imorgon försöka igen men vilket håll, Söderåsen, Romeleåsen eller Linderödsåsen ?? eller skall jag istället ägna mig åt andra tråkiga aktiviteter som städning? Vad tycker Ni?

0 317 visningar
1 svar

Planterad granskog

Sylve

27 sep 2008 kl. 15:52

Jag tog en del bilder när jag gick i planterad granskog. Granblodriskor fanns det miljoner av. Det var väldigt kul att se all svamp som växte där. Vad det är för svamp brydde jag mig inte så mycket om.  Om någon kan se vad det är kan det vara kul att veta. Kanske svårt att se på avstånd.

0 356 visningar
0 svar

Planterad granskog igen

Sylve

27 sep 2008 kl. 15:55

Här är ett par bilder till.

0 285 visningar
6 svar

Hjälp med artbestämning

Ragnhild, Vällingby

24 sep 2008 kl. 19:07

Kan någon tala om för mig vad detta är för svamp? Blekgul torr svamp med tydlig puckel och nedlöpande skivor. Växte i lövskog.

0 433 visningar
4 svar

Krag/kråsmusseron

Skogsfrun i Obbola

26 sep 2008 kl. 14:17

Jag ställde tidigare en fråga om skillnaden mellan krag- och kråsmusseron men fick då inget svar. Om ni får en bild då? Vad är det här? Växtplatsen en fin tallhed med många intressanta svamparter vid Vindelälven.

0 258 visningar
2 svar

Flammulina

NadaL, Umeå

27 sep 2008 kl. 09:49

velutipes,vinterskivling, eller har jag fel?

0 587 visningar
24 svar

Svampvandalism!!!

Salatrumpeten

21 sep 2008 kl. 17:42

Idag på eftermiddagen gjorde jag ett återbesök på en för mig känd svamplokal i Salatrakten sedan decennier. Det var länge sedan jag blev så ledsen och förbannad över den syn som mötte mig, bortsett från kalhyggen. Förra helgen fanns det tusentals trattisar på tillväxt, men idag var allt uppryckt med rötterna. Det fanns även gott om rimskivling av god kvalitet, men varenda en var bortsparkad och trampad på. Den enda art som var helt oantastad var den röda flugsvampen. Vilken ty…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone