Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Var ute en stund i skog jag tidigare inte kollat efter svamp. Just nu är det väldigt torrt så jag hittade bara svamp av sämre kvalitet. Kan ngn ändå ge förslag på vad det kan vara och om det är värt att komma ihåg dom. I så fall vet jag ifall jag hittar fler men av bättre kvalitet. Antar iaf att den gula inte är ngn matsvamp. Och den blånar vid snitt.
...på att torka svart trumpet , vill gärna smaka dom omg
Hur gör jag lämpligast ?
Tacksam för svar
Jag har i höst torkat lite björksopp och tegelrödbjörksopp, men vart i efterhand lite fundersam.. Det är så att jag läste nu i min svampbok att björksoppar inte bör torkas, stod dock ingen förklaringen till det.
Så jag tänkte kolla med er experter om det är ok att torka björksopp och vad ni isf brukar göra med den. Varför ska man förvälla förresten ? Måste man göra det även om man bara ska använda lite svamppulver som krydda i något ?
Skulle vara väldigt kul om jag ku…mer…
skall man skölja svampen före torkningen
160 besökare just nu och jag hoppas på någon från Skåne. Jag var ute idag vid Vomb och Sövde och har fått fler fästingar än svamp. 2 kalle, några brunsopp, stolt fjälskivling. mer stolt än mitt svampheder just nu. Torrt,torrt. Skall imorgon försöka igen men vilket håll, Söderåsen, Romeleåsen eller Linderödsåsen ?? eller skall jag istället ägna mig åt andra tråkiga aktiviteter som städning? Vad tycker Ni?
Idag på eftermiddagen gjorde jag ett återbesök på en för mig känd svamplokal i Salatrakten sedan decennier. Det var länge sedan jag blev så ledsen och förbannad över den syn som mötte mig, bortsett från kalhyggen. Förra helgen fanns det tusentals trattisar på tillväxt, men idag var allt uppryckt med rötterna. Det fanns även gott om rimskivling av god kvalitet, men varenda en var bortsparkad och trampad på. Den enda art som var helt oantastad var den röda flugsvampen. Vilken ty…mer…