Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 594 visningar
5 svar

Två små riskor, en brun och en grå

HjalpMedSvampar

6 nov 2020 kl. 17:13

Dessa hittade jag nära varandra i blandskog. Det var mycket tallar i närheten, men också mycket löv på marken.

Båda blöder vitt vid brytning, vilket kan ses i bilderna. Den bruna luktar lite plast, på ett gott sätt. Den grå luktar neutralt svampigt.

Jag bifogar en extra bild på svamp som växer ur kotte. Man får gärna försöka identifiera den också, ifall man har lust.

0 500 visningar
1 svar

Menade dessa

Niclasr

6 nov 2020 kl. 15:58

Svara hjärna på den förra om det går

0 825 visningar
3 svar

Blomkålssvamp

Leaner71

2 nov 2020 kl. 20:53

Har plockat Blomkålssvamp förut men då har de vart jättestora och en och en. Såg en slänt med vad jag tyckte såg ut som sådana. Kan de verkligen växa på detta sätt?  Ser ut som mossa men kollar man närmre är det massor med små svampar…

0 432 visningar
0 svar

Vad är detta

Niclasr

6 nov 2020 kl. 15:55

Gammal granskog,plockade föränderlig tofsskivling och såg dessa ljusgråa i barrmattan
Någon ide?

0 958 visningar
4 svar

Jordstjärna

Ursula

4 nov 2020 kl. 17:38

Hej! Hittade dessa vackra svampar på tomten (Torna Hällestad i södra Skåne). Tomten är på detta ställe lite mer ”vild” dvs ingen gräsmatta men väl syrenhäck och en ståtlig ca 70-årig tall,  mycket mossa samt en del död ved och diverse växter.
Det var i te helt lätt att fånga färgen, stjärnan är något mer svagt rosa-beige än på bilden.
Kan ni hjälpa mig med artbestämning samt kanske något om huruvida tallen har betydelse för att svampen vill växa just här? Tänker…mer…

0 1146 visningar
2 svar

Kan det vara stolt fjällskivling?

Ingemar Lindahl

5 nov 2020 kl. 12:10

I kanten av Lidköping fanns det förr gott om rodnande fjällskivling. Nu finns det tydligen tre olika sorter, varav Brunneum tycks vara den som är lätt giftig. I beskrivningar står det att den t ex växer parker och gräsmattor. Mitt i min gräsmatta står det något som egentligen borde vara en stolt fjällskivling, men miljön? Aldrig tidigare har det funnits någon sådan där. Den rodnar inte när man skrapar på den, allting annat stämmer. Kan jag steka och njuta av denna bautasvamp?

0 571 visningar
2 svar

Blomkålssvamp

Mikaeln

4 nov 2020 kl. 19:13

Hittar för 3 året i rad en blomkålssvamp.
Inte på samma ställe men inom samma skog
Runt borrsjön/knobesholm.
Denna vid syd västra delen
Förra året nord östra delen

0 762 visningar
4 svar

Lila tratt, pälsig stam

Svampo Svampquist

4 nov 2020 kl. 23:37

Från en bokskog i mellanskåne, i mitten av september.
Jag hittade flera stycken likadana över kanske 100 kvadratmeter. De växte alltid enskilt och ur marken.

0 705 visningar
3 svar

svampar visade i Landet runt SVT

RolandSvensson

2 nov 2020 kl. 16:36

Igår 1 nov. visade man i Landet runt svampar som såg ut som stekta ägg. Alldeles ljusa med en gul mitt. Då sades det att det var föränderlig tofsskivling som är en god matsvamp (hattarna), Har aldrig sett så ljusa föränderliga tofsskivlingar eller att de sett ut som de visade. Är det verkligen rätt som sades - annars kan det ju vara farligt. Förekom 34 minuter in i programmet.

0 728 visningar
2 svar

Svårt svamp

Christina Hagberg

4 nov 2020 kl. 09:10

Hittade denna stora svarta svamp i naturreservatet i Jordbro Haninge och undrar om någon vet vad det är.

0 541 visningar
1 svar

Ostronmussling?

Gerda

3 nov 2020 kl. 21:41

Växer på aspstubbe på sydöstra Gotland.

0 1245 visningar
6 svar

Lömsk svamp i min guldpalm

Svampikrukan

3 nov 2020 kl. 17:30

Hej, idag upptäckte jag att det växt en svamp i min guldpalm som inte va där för två dagar sen då jag vattnade den. Vad är detta för nåt?? (Den ser en aning gulare ut på bilden än irl)

0 482 visningar
0 svar

Vilken svamp är detta?

BoelJ

3 nov 2020 kl. 17:31

Hittad i gräsmark i sydöstra Småland 3 november. Exemplaret på bilden var de minsta. De andra två var över en decimeter i hattdiameter. Bullig hatt och nedlöpande skivor. Doften mild.

0 740 visningar
5 svar

Vad är detta?

nisse

2 nov 2020 kl. 15:19

Hittad på granstubbe i Södermanland, nyfiken på vad det är för art. Är den ofarlig?

0 569 visningar
3 svar

Höstmusseron?

Anna Bring, Malmö, annaelebring@gmail.com

2 nov 2020 kl. 14:23

Hittade häxringar av fina svampar i gräsmattan i det kalkrika Ribersborgs fritidsområde nere vid havet i Malmö. tycker de ser ut som Höstmusseron, när vi letade i våra svampböcker? Det är väl en ätbar svamp? Doftar gott under pågående förvällning. Grålila tonade fötter, blekt ljusbruna hattar.

0 574 visningar
3 svar

Vilka Små Tickor kan dessa vara?

BRAN

1 nov 2020 kl. 13:34

De växte på samma stubbar som Turkeytail jag plockade..
Betydligt större och köttigare och segare än Turkeytail, och många av de - trodde först de här två var samma, men när jag var hemma insåg jag att endast deras storlek och blekhet var gemensam.

Som man kan se så skiljer de sig på under och ovansidorna.

Vet någon vilka exakt dessa är?

Mvh

BRAN RIVERS

0 799 visningar
2 svar

Är det här kantareller?

Cecilias

2 nov 2020 kl. 17:02

Hittar aldrig kantareller, men tror ändå att detta kan vara trattkantareller?
Plockades utanför Norrtälje i barrskog på en mjuk mossbädd. Växte lite i klungor över ca 3 kvm.
Jag vet inte om det är narrkantarell eller riktig och blir inte klok på att jämföra bilder så nu frågar jag er som vet istället!
Tack på förhand!

0 15928 visningar
9 svar

Är detta kantareller?

Josefin

23 sep 2018 kl. 19:23

Jag skulle behöva hjälp för att veta om det är kantareller eller inte jag plockat idag.

Det borde ju inte vara så svårt att avgöra, men desto mer jag rensar desto mer osäker blir jag.

Jag har plockat dem idag i skärgården i Luleå. Det har varit någon frostnatt, och p g a det har jag antagit att foten och hatten har mörknat.

Jag plockade dem på ett kalhygge,ndär de växte där det fanns lite gräs och gärna vid högar med ris och andra förhöjningar.

Hoppas att någon snabbt…mer…

0 476 visningar
1 svar

En sorts Carbolchaminjon?

Najry

2 nov 2020 kl. 11:20

Uppsala i gräs 2.a november.
Ingen eller svag doft. Tydliga gula spår efter skapning på hatten. Kan inte känna igen den upptill bruna foten.

0 415 visningar
1 svar

Ticka,men vad heter den

RolleK

2 nov 2020 kl. 16:05

Hittade denna jätte ca 40-50 cm i diameter på en gammal ekstock i skogen utanför Flen Sörmland och undrar vad det är ,ovanlig??Var vit på undersidan. Bolagspåse med trattisar som jämförelse av storlek

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone