Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 546 visningar
2 svar

Vad för svamp?

Markuss

31 okt 2020 kl. 22:40

Hej.
Bökade lite i trädgårn idag och fick syn på några svarta trumpetsvampar. Trodde jag men när jag närmade mig såg jag att det inte var det. Nyfiken på vad dessa kan heta?
Hittar inget i mina böcker.

0 581 visningar
3 svar

Musseron troligen, men vilken?

Leif Bildström

1 nov 2020 kl. 20:24

En handfull svampar likt den på bilden, hittades i en lätt fuktig gran-lövblandskog något hundratal meter från en havsvik vid Västerbottenskusten. Borde väl vara någon typ av musseron, men jag hittar ingen som stämmer exakt.

0 639 visningar
5 svar

Cortinarius erubescens eller inconspicuus?

Tobias

1 nov 2020 kl. 21:22

Blandskog, Stockholms skärgård, luktar jord, fria skivor.

Tror mest på Kastanjespindling, erubescens, vad tror ni?

0 455 visningar
1 svar

Sopig sopp!

Titte

1 nov 2020 kl. 18:41

Gles tallskog i gräs. Östra Skåne. Växer tillsammans med karl-johan.
Hatthuden drar jag av. Gul fot gula rör gulvitt kött. Ingen blånad. Väldigt fast och stabil i köttet. När jag steker den blir rörlaget rosa, ser ut som smörsopp i stekt tillstånd. Vågar inte äta den, doftar så gott.

0 495 visningar
1 svar

Vit hattmurkla?

Emily

1 nov 2020 kl. 19:03

Påfunden i skånsk lövskog. Växte där det var öppet och mer gräsigt.

Exemplaren är maximalt cirka sju cm höga. Djupt fårad fot som är bred och ihålig. Krullig hatt som är gulbrun undertill. Stämmer i övrigt rätt bra in på dylika beskrivningar. Men man kan aldrig vara säker nog!

0 549 visningar
2 svar

Trattkantarell eller trumpetsvamp?

Cecce

1 nov 2020 kl. 17:24

Fåror på undersidan. Flikar likt en blomma på ovansidan

0 512 visningar
2 svar

Macrolepiota procera?

TheHec

1 nov 2020 kl. 14:17

Har jag äntligen hittat min första stolta fjällskivling? Växte på gräsmatta i skogsbryn i Västra Götaland. Det fanns fler, men ingen hade “slagit ut”. Tycker att den har lite mörk botten jämfört med vad jag ser i svampböcker och andra foton, men fjällen är mörkare än botten och faller dessutom av mycket lätt. Foten är vattrad och lite ihålig. Ringen gick att flytta. Mild smak. Det som främst får mig att tveka är att botten är ganska mörk, men kanske är det för att exemp…mer…

0 516 visningar
5 svar

Lömsk flugsvamp

Tobias

1 nov 2020 kl. 13:39

Antar att denna svamp är en lömsk flugsvamp men blir lite konfunderad över att den har hyllerester på hatten, det ser jag inte på några bilder på nät/bok. Har någon annan sett det?

0 819 visningar
4 svar

Vilken slemsvam

HansN

31 okt 2020 kl. 11:16

Jag antar att den oranga slemsvampen är Vedplätt, men vad är den andra “svampen” för något”? Den ser ut att ge sig på vedplätten.

Bild tagen 2020-10-29 i Färmansbo urskog 3 mil NV om Västerås.
Sitter på ett avsågat träd (troligtvis tall) som dött i den stora skogsbranden 2014.
Växte mest tall där, men fanns även gran och björk.

Bilden väckte NOLL intresse i facebook-gruppen “Vilken Svamp”, så jag försöker här i stället :-)

0 527 visningar
5 svar

Agaricus

SvenD

31 okt 2020 kl. 16:21

Får ingen riktig klarhet i denna champinjon som växer i kustnära gräsmark utanför Varberg; hatt 3 - 7 cm,  relativt kort fot, ingen färgförändring vid delning, luktlös. Funderar på kopparchampinjon men den lär ju vara ovanlig - denna är vanligt förekommande! Någon som har ett förslag?

0 533 visningar
1 svar

Vilken svamp?

AndersS

31 okt 2020 kl. 09:50

Mellersta Halland. Vet inte vilket trädslag stubben är. Står i park med massa olika träd. Äppelträd, bok, kastanj, valnöt. Ganska säker på att det växte Ostronmussling på stubben för något år sedan.

0 797 visningar
5 svar

Skålformad svamp, vad?

Tobias

31 okt 2020 kl. 18:29

Den här svampen finner jag inte i mina böcker eller på nätet, vad kan det vara?

Växte på skogs/gräsmark i Stockholms skärgård. Många olika trädslag finns nära. Luktar ganska milt. Snitt blir lite brukar efter ett tag. Har bruna sporer.

0 3089 visningar
9 svar

Är det en musseron? Är den ätlig?

hundstina

2 okt 2015 kl. 20:29

Denna plockade jag idag, strax sydöst om Visby. Växtplatsen kan nog bara beskrivas som risig blandskog. Ser dessa ofta, stora, rikligt förekommande och ofta utan angrepp. Men har ännu inte börjat lära mig skivlingar och inte vågat plocka dem. Men den luktar väldigt aromatiskt så jag hoppas förstås att det är en matsvamp :-)

PS.
Har ett par bilder till men fattar inte hur man bifogar mer än en i inlägget.
Undrar också (är nykomling här) om det finns någon FAQ över hur man anv…mer…

0 392 visningar
0 svar

Dagens tema

JanAUppsala

31 okt 2020 kl. 12:54

För ganska länge sen avhandlade vi spöken o.d. här - bl.a. i denna tråd:
http://svampguiden.com/forum/visa/85383
och då dagens väder inbjuder till spökerier och sånt - så varsågoda!

1 407 visningar
0 svar

Om jag säger Brunsopp - är jag rätt på det då?

Honken

30 okt 2020 kl. 19:27

Plockades idag i Skåne. Växte i gles blandskog härlig mjuk mossa. De lite större exemplar vi hittade hade blånader på undersidan av hatten, men de små såg fina ut.

0 551 visningar
1 svar

Vad är det här för svamp?

Mats Gu

30 okt 2020 kl. 17:04

Den här svampen växer i grupper i vår trädgård i Småland. Vad tror ni att det kan vara för svamp?

0 917 visningar
6 svar

Stor skivling på död tall

Thomas Tomtlund

27 okt 2020 kl. 12:17

Hittade dessa svampar idag på hundpromenaden i närheten av Mälaren.  Vad kan det vara för sort?

0 605 visningar
4 svar

Frostvaxskivling?

Dani222

28 okt 2020 kl. 17:40

Hej!
Jag försöker lära mig lite nya matsvampar som kommer på senhösten och hittade en samling av dessa idag. Min gissning är frostvaxskivling men är väldigt osäker då jag aldrig plockat sådana förut. Kan det stämma?

Östergötland i blandskog med närmast gran, tall och björk.

Hatten var klibbig efter regn men ej foten. Som kanske syns på bild så var foten lite lätt brunprickig.

Tacksam för hjälp.

0 1644 visningar
4 svar

Vad är detta för svamp?

Kimmy

5 sep 2020 kl. 08:09

Hej. Jag hittade dessa svampar i Småland och undrar vad det kan vara för svamp? Kan det vara någon slags ostronskivling? Om de är ätbara någon som är expert på dessa? Tack

0 935 visningar
0 svar

Svampskogar på Hallandsåsen

Josefine

29 okt 2020 kl. 19:02

Jag ska ut med familjen och leta svamp på Hallandsåsen för första gången och undrar om någon har tips på vilka skogar vi bör leta i. Detta är inte min hemmaplan så därför vet jag inte riktigt vart vi ska ta oss. Tack!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone