Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 654 visningar
17 svar

Frysa sotvaxing?

Peter, Linköping

15 sep 2008 kl. 20:53

Efter ett hellyckat smakexperiment vill jag nu spara de sotvaxingar jag har så att jag kan ta fram dem när det skall vankas gourmetförsök (läs mer lite senare i svamp/smak-tråden).

Frågan är vilket sätt som är bäst att spara dem på.

- Frysa in “råa”?
- Torka?
- Förvälla i sitt spad?

Det jag vill är att bevara svampens konsistens så långt som möjligt. Hur blir blötlagd torkad sotvaxing? Upptinad?

0 3376 visningar
1 svar

Hur snabbt växer Trattkantarellerna?

Lisa

16 sep 2008 kl. 15:33

Har ju kommit en hel massa små trattisar. Hur länge dröjer det innan dom är plockfärdiga??

0 685 visningar
2 svar

Karl-Johan i Norrbotten

Mattias

16 sep 2008 kl. 15:47

Hejsan!

Jag är en nybörjare i svampvärlden och undrar om det är för sent för att plocka Karl-Johan i trakterna runt Luleå, med tanke på att det börjar bli ganska kyligt på nätterna?
Tacksam för svar
Mvh
Mattias

0 351 visningar
6 svar

Fjällskivling

Robban Blidö

15 sep 2008 kl. 00:33

Har lånat en mobil med kamera.Sänder några bilder som kan förklara vad jag menar.Är detta Stolt fjällskivling?

0 566 visningar
10 svar

Min första svamp

Thomas

15 sep 2008 kl. 20:42

Hej,
Idag har jag plockat mina första svampar. De växte i en ekdunge och såg för goda ut för att bara gå förbi. Tänkte be om hjälp med att höra om någon vet vad detta är.
Har bläddrat i en svampbok men alla bilderna är ju tecknade så jag finner ingen rätsida. Blir förstås tacksam för förslag innan de blir förstörda. De ligger på en tallrik så ser ni ungeför hur stora de är. Foten var ganska hård att bryta av sonen 8 år fick ta i. Tack på förhand. /Thomas

0 563 visningar
69 svar

officiellt upprop

sara

10 sep 2008 kl. 17:10

är i behov av någon som kan hjälpa oss med att plocka vit flugsvamp och lömsk flugsvamp åt oss, vi finns i luleå och här finns inte dessa svampar.
vi ska göra en studie av dessa två svampar därför vi söker någon av dessa men gärna båda två.

snälla hjälpa oss.

0 373 visningar
10 svar

Dagens och artbekräftelse

Brenko

16 sep 2008 kl. 14:29

Här är en bild på dagens skörd, samt en bild på några rimskivlingar, antar jag. Har aldrig plockat den innan, och vill gärna en bekräftelse, fast jag är så gott som säker. Är rimskivling god att stuva? Svara fort, jag är hungrig efter svampturen. :)

0 271 visningar
0 svar

Liknade Kungschampinjon

Michael

16 sep 2008 kl. 17:23

Hittade ganska många av denna sort, tog tyvärr inget kort på den. Liknade i mycket kungschampinjon men jag tycker att hatten på den jag hittade var betydligt mörkare samt att fjällen var svarta. Storleksmässigt så hittade jag exemplar med hattar på allt från 8-25cm i diameter. Någon som har en ide?

0 335 visningar
5 svar

Gul under lärk

Erik

15 sep 2008 kl. 15:31

Vad kan detta vara? luktar inget vidare gott. Foten är spröd och ihålig, ljusgult kött. Växte i mossa under lärk/tall.

0 249 visningar
4 svar

Tre vedlevande

gunhild

15 sep 2008 kl. 17:29

Här kommer tre till från denna vecka.

0 249 visningar
3 svar

Torkade soppar

Helena i Lund

16 sep 2008 kl. 15:58

Jag har nu lägenheten full med torkad kj, blodsopp, brunsopp, tegelsopp, och undrar om det är smakmässigt ok att blanda dom i burkareller om dom ska förpackas var för sej? När jag tillagar den direkt steker jag all svamp för sej, ska jag göra samma med den torkade? Jag förstår att det är en smaksak, men jag vill ju få bästa möjliga resultat och godast möjliga smak på min risotto nån gång i februari… :)

0 341 visningar
1 svar

Okänd svamp????

Cathrine

16 sep 2008 kl. 15:39

Hej
Jag har vid ett flertal tillfällenstött på en svam psom till en första anblick ser ut som en fingersvamp men när jag drar iden är det mer som “blad” som sitter tätt samlade. Färgen är mellanbrun och svmp"tussarna” är ca 11-15 cm höga och till storleken som en liten hand. Har letat efter bilder men inte sett någon som är det minsta lik. Ska vid senare tillfälle försöka fotografera den. Vore roligt att veta vad det är av någon kunnig.

0 952 visningar
7 svar

Frysa trattkantareller

Brenko

15 sep 2008 kl. 23:25

Går det bra att koka in och frysa trattar? Så skrymmande att torka..

0 460 visningar
1 svar

kantarell

Inger

16 sep 2008 kl. 13:30

Var och plockade kantareller igår och hittade då en lite annorlunda svamp bland kantarellerna. Den var mer tjock i stammen med en liten gul hatt och gul inunder. Den var lite blek på skaften. Likna nästan karl johan fot men var mer blekgul. Undrar om den går att äta?

0 280 visningar
10 svar

Champinjon eller skit

Glenn

15 sep 2008 kl. 20:10

Hittade dessa bredvid ett par fina snöbollschampinjoner under en gran. Någon som vet vad det kan vara?

0 785 visningar
5 svar

Svamptokig!

Ellla

16 sep 2008 kl. 12:09

Hej!

Jag har precis utökat mitt svampplockande till att innefatta även trattkantareller och rödgul trumpetsvamp utöver den vanliga gula kantarellen! (Nästa år tänker jag öka med Karl Johan också!)
Nu till min fråga:
Finns det andra liknande svampar som har ihålig fot, eller kan jag vara säker på att det är rätt när foten är ihålig?

0 1155 visningar
27 svar

sotvaxing eller streckvaxing?

Janne

14 sep 2008 kl. 19:26

Hej!

Hittade dessa svampar i barrskog idag. Ca 8 cm hattdiameter på de största, luktar honung. Jag tycker allt stämmer med sotvaxing bortsett från att det vita partiet under skivorna saknas. Kan det vara streckvaxing istället? Jag har aldrig plockat dom tidigare…

MVH,

0 364 visningar
1 svar

Ingen som vet vart kan plocka?????

Sussie

16 sep 2008 kl. 12:06

Heheheh nu kommer den frågan som INGEN ställer eftersom INGEN lämnar ut den infon.Men kanske finns det nån som plockat sig mätt det här året o vill dela med sig.Jag är personen som går i skogen o ser knappt svampen om jag så står på den…..suck igår fick jag kanske en dl….........har hellre aldrig fått mer var jag än har vart.Från munkedal o ner till alingsås…....seså maila nu till mej ditt hemlis ställe i alingsås,vara eller trollhättan så fler får äta kantarellmack…mer…

0 327 visningar
7 svar

Tillbaka från fjället

Johannes Glännman

15 sep 2008 kl. 11:27

Hejsan..

Har varit på en underbar semestervecka i Fulufjällets nationalpark och fotograferat. Nu är jag tillbaka på detta härliga forum och skriver nu medans jag förkokar mina kantareller från igår…

Vill ni se bilder från nationalparken kan ni gå in på min hemsida http://www.jg-natur.se och sedan klicka er in på Fototavlan för att sedan klicka på just Fulufjället…

mvh // Johannes

0 305 visningar
4 svar

Viken sopp?

Stefan HBG

15 sep 2008 kl. 21:09

Får inte till den här riktigt!
Kan det vara en Rutsopp med den här mysko färgen?
Delade aldrig den men man kan se den är svagt blånande.
Under Ek,Bok och Björk.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone