Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 293 visningar
0 svar

Herregud folk!!

svamstaff

16 sep 2008 kl. 23:24

Lita ALDRIG på en “blåstjärna” dom plockar sin svamp framför datorn….Alla kan lära sig med lite sunt förnuft!lukt, känsla, internet mm mm…

0 239 visningar
0 svar

Host!svamstaff har..

svampstaff

16 sep 2008 kl. 23:07

fått ordning på kameran nu oxå:) så nu jälar i min låda..

0 523 visningar
22 svar

behöver hjälp

Birgitta F

16 sep 2008 kl. 19:19

Först största fårtickan jag någonsin plockat
Bild 2 Blek skäggriska ? och en knubbfot
Bild 3 en markant vit rand på det jag tror är blek skäggriska (eller vad den nu hette)

0 435 visningar
3 svar

Albinosopp som blir svart..

fyffes

16 sep 2008 kl. 20:30

Vad kan den här vara för något? En sopp är det ju, ser albino ut. När jag bröt av den ena blev brottytorna alldeles kolsvarta.

0 569 visningar
1 svar

Brun av svamp

Pelle/värmdö

16 sep 2008 kl. 22:30

Plockade en korg med taggsvamp idag vid Tullinge. Jag blev brun om fingrarna när jag rensade dem. Har inte märkt det i samma utsträckning förut. Någon annan som märkt det.

0 421 visningar
7 svar

Geleig ticka

Boman

16 sep 2008 kl. 09:17

Hittade något som såg bekant ut igår. Sett det här infälld i bild på annat, men hittar inte inlägget nu. Ingen info på googling heller, inget i mina böcker. Vad är detta?
Växtplats gammal blandskog på berg, mossigt, blåbärs- och lingonris omväxlande. Växte på en murken träbit på marken. Tyvärr är den enda bilden på ovansidan oskarp.  Som gelegodis i känsla när jag tg upp den. Färgen brun med dragning åt violett, vit under. Struktur och känsla av kattunga på undersidan…mer…

0 342 visningar
0 svar

Vad hände med * hjälpen

"JAS" Helsingborg

16 sep 2008 kl. 22:11

Ropade efter hjälp på tråden “Nu är det svårt Hjälp!” men det försvann ???

0 513 visningar
45 svar

Svampguiden behöver ett riktigt forum

Brenko

10 sep 2008 kl. 01:31

Ok, det är ju dött större delen av året, men den här tiden är det ju en väldig fart.

Kan ni inte försöka installera en riktig forummjukvara? Har tanken funnits?

0 504 visningar
6 svar

Riddarmusseron

Meta, Björnlunda

15 sep 2008 kl. 17:12

Såg en massa riddarmusseroner i skogen idag, men jag plockade dem inte för man har ju läst att de kan vara giftiga. Men hur är det egentligen med detta? Vilka är de senaste rönen? Någon som vet? Har ju plockat och ätit dom flera gånger tidigare men nu törs jag inte längre.

0 484 visningar
2 svar

Aldrig sett liknande

zingo123

16 sep 2008 kl. 01:26

Många här verkar kunna identifiera det mesta. Jag är förbryllad och behöver er assistans.
Denna/dessa fann jag och förundrades över både växtsätt och framför allt doften. En starkt aromatisk god lukt som satt kvar i fingrarna länge efteråt. De växte i blandskog med mest barrträd, i det som jag kallar finskog. Dvs gammal skog som inte blivit kvistad och röjd och det inte växer massa sly i.
På undersidan gick den delvis i lila -det framgår inte lika tydligt på mina bilder - och…mer…

0 187 visningar
2 svar

Fattas en bild

zingo123

16 sep 2008 kl. 01:35

Denna kom inte med i förra inlägget för identifiering.

0 281 visningar
8 svar

Sotvaxing

Helena i Lund

16 sep 2008 kl. 16:34

Hej ni andra från Skåne! Har ni hittat sotvaxing i vårt underbara landskap? Jag kan inte komma på att jag någonsin har sett en, och jag vill plocka för att lära mej den! Jag vill inte veta exakt var, det räcker med väderstreck typ… eller vill och vill, det är klart jag vill! ;)

0 241 visningar
2 svar

HBG:are & Skåningar!

"JAS" Helsingborg

16 sep 2008 kl. 20:46

I morgon kväll 18:00 så är det en special visning av svamputställningen på Fredriksdals Friluftsmuseum i HBG. Vi ses väl där hoppas jag.

0 304 visningar
1 svar

Siamesisk svamp

Mats

16 sep 2008 kl. 20:26

Som nybliven “svampexpert” vet jag inte hur vanligt detta är men lite underhållande är väl dessa cirkuskonstnärer.

0 273 visningar
6 svar

Rimskivling? och något annat?

Alder

16 sep 2008 kl. 16:04

Den vänstra tror jag är rimskivling, men vill kolla med expertisen här. Den högra finns i ganska stora mängder, men jag har inte hittat den i någon svampbok. Hatten är rosa-vit, lukten är angenäm (även om jag är förkyld)

0 904 visningar
5 svar

Torka fårticka?

Susanne Roberton, Stockholm

16 sep 2008 kl. 18:27

Funkar det bra att torka fårticka? En del svampar smakar ju inte bra efter torkning,andra smakar bättre. Och en del brukar ju vara svåra att torka, t ex smörsopp möglar lätt om man bara lägger ut den på tidning.

0 332 visningar
0 svar

Hans v E!

Jan A, Uppsala

16 sep 2008 kl. 21:00

Nya, enklare bilder finns från dikesbotten!

0 555 visningar
3 svar

Musseron eller??

Mikael

16 sep 2008 kl. 18:48

Hej!
Kan någon kunnig person identifiera dessa svampar. Är själv en riktig nybörjare.
Hittade dessa på en tallhed i Luleå trakten. Kan det vara goliatmusseron?

0 766 visningar
6 svar

Mjölkticka

Geraldine Vällingby

15 sep 2008 kl. 23:17

Vad säger ni tickintresserade människor, jag hittar den inte i ngn svampbok, men fick reda på att det är en sådan.

0 327 visningar
9 svar

Nog är den lömsk!

gunhild i Kåddis

15 sep 2008 kl. 22:14

Visst känner ni igen den?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone