Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 357 visningar
5 svar

Identifieringshjälp

Helena i Skåneland

12 sep 2008 kl. 17:15

Hej på er alla svampglada människor!
Gick en runda på tomten här hemma och hittade lite olika svampar. Är “bara” kantarellplockare så jag önskar få lite hjälp med att artbestämma dessa små liv. Tusen tack på förhand! Ska förresten tala om att jag har hittat dem alla i växande i gräsmatta vid björker.

0 419 visningar
1 svar

Vilken vaxing?

Micke M

12 sep 2008 kl. 18:20

Visst är det här någon form av vaxing?

0 779 visningar
3 svar

blålila svamp?

Ankan

12 sep 2008 kl. 16:24

Hej, jag undrar om det är någon som vet vad denna svamp heter, hittade den när jag plockade trattisar igår.
Svampen var ca 15cm hög, hade ganska stor hatt, hade skivor och hade en väldigt intensiv blålila färg.
Är väldigt tacksam för svar:)

0 316 visningar
1 svar

Till Klas J.

Salatrumpeten

12 sep 2008 kl. 17:48

Oss tjuvfiskare emellan, Visst ser det gott ut! Och visst är det lite kul med en f.d intendent på riksmuseet som är lite folklig. Ha en trevlig helg!

0 397 visningar
1 svar

bbb

bbbbbbb

12 sep 2008 kl. 16:08

bbbbbbbbbbbbbb

0 529 visningar
12 svar

Röksignaler från skålar

Tina Nordberg Kolsva

10 sep 2008 kl. 11:46

Har ni blåst hårt på en skål?
Det gjorde jag, skulle blåsa bort skräp vid fotografering. Svampen svarade med att efter ett par sekunder skicka ut ett rökmoln med vad jag förmodar sporer.Det såg ut som den skulle börja brinna. Provade med flera arter tom 1 cm små gula skålar “ryker”
Jättehäftigt.

0 331 visningar
11 svar

Avd. Udda Växtplatser

Haxson

11 sep 2008 kl. 20:12

Eftersom jag inte hade kameran med ut i skogen tog jag med mig växtplatsen hem…

Den blev liggande i bilen ett par dagar, så svamparna har blivit lite torra, och kanske svårbestämda, men det var ju den fina “krukan” som var det viktiga. :o)

0 411 visningar
14 svar

Nu på söndag den 14 september

Annette L, norr om Sthlm

10 sep 2008 kl. 17:39

ska jag åka på en utflykt i Ytter Enenby Natur reservat som Klas J skall leda ;=) (hoppas detta gäller fortfarande…Klas?)

Jag åker från Åkersberga, är det någon mer som har lust att åka dit

0 392 visningar
1 svar

Champinjon?

Britt

12 sep 2008 kl. 16:46

Detta är också en liten vit svamp på min tomt men den är liksom knottrig på utsidan. Vet någon vad detta är? Känner ingen särskilld doft.

0 299 visningar
2 svar

Dagens överraskning

Dieter Endom

12 sep 2008 kl. 16:37

massor med guldtofsskivling och små små scharlakansvaxingar

0 271 visningar
0 svar

Larvig fråga?

Salatrumpeten

12 sep 2008 kl. 17:06

Under eftermiddagens rensning av flera kg rimskivling och k.j upptäckte jag “gångar” i fotpartiet som jag tidigare betraktat som larvangrepp. Trots nogrann undersökning med lupp kunde jag inte finna en enda larv.
Nu till min fråga: Kan dessa gångar ha betydelse för syreupptagning eller något annat? Någon med*** får gärna svara.

0 546 visningar
13 svar

Artbestämning, rökslöjskivling?

Sofia, Skåne

11 sep 2008 kl. 14:26

Växte på en stubbe i granskog. Det regnade igår och den är fortfarande lite fuktig. Smakar milt, men jag tycker inte att det smakar gröna ärtor precis. Doftar svamp. Fast, seg fot.

Rökslöjskivling?

0 305 visningar
3 svar

Kantarell 11 x 9 cm!!

Ann-Britt

12 sep 2008 kl. 14:04

Hur stora kan kantareller bli??

0 347 visningar
6 svar

Fjollfotografering

svamstaff

12 sep 2008 kl. 01:01

Menar bara att en plockare som jag är avundssjuk på er!! som kan ligga o kräla på rygg för arr ta ett kort på en konstig svamp typ
!Jag är tyvärr en tävloinsmänniska som måste jaga MEST!!Men skam den som ger sig:) även jag kan ändra mig, och delge er mina erfarenheter kanske:)

0 321 visningar
2 svar

Tjusigt va?

Elsy ske-å

12 sep 2008 kl. 13:19

Jag vet inte vad det är men en snygg inramning i naturen!

0 314 visningar
8 svar

För första gången...

Jan A, Uppsala

11 sep 2008 kl. 23:36

…såg vi idag bittermusseron i barrmattan under några gammelgranar. Den var svår att få rätt färg på, i verkligheten mycket vackert mellankanelbrun. Ska tillbaka dit och ta bättre bilder i morgon, men kan inte låta bli att visa nu…

På växtplatsen (1) och intagen med solbelyst, strimmig hattkant (2).

0 351 visningar
2 svar

Honungsskivling = stekt fläsk

Nilla59

12 sep 2008 kl. 14:57

Jag läste att stekt honungsskivling smakade som stekt fläsk. Det låter spännande men så har jag läst att många får magont av ovan nämnda. Så jag vet inte om jag vågar prova. Är det någon som vet om det är så?

0 594 visningar
14 svar

Vyer från Hemavan -Umfors

anithau

11 sep 2008 kl. 21:50

Visar några bilder från en underbar vistelse i fjällen.
Kantarellerna fanns, men inte i den omfattning som det normalt brukar vara.

0 221 visningar
3 svar

Inte en larv!

Salasias

12 sep 2008 kl. 14:19

Idag hittade jag hundratals sotvaxingar och inte en enda av dem var larvangripen! Jag har i många år gått förbi bl a sotvaxingar för det är ingen idé att ens kolla dem, för de är alltid larvangripna. Alla rimskivlingar och de flesta kremlor är ockås intakta. Lite snigelangrepp med det är ju peanuts.
Nu är det riktigt, riktigt roligt att vara i svampskpogen!!
Har flugorna och svampen kommit i otakt?

0 550 visningar
5 svar

Vit flugsvamp?

Nilla59

11 sep 2008 kl. 22:48

Jag läste i en av mina svampböcker (tidens svampbok?) att vit flugsvamp inte förekommer i Sverige bara vitgul. Jag har tom för mig att jag sett vit men det kan jag ju inte ha gjort då, eller?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone