Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Ska upp tidigt i morgon och hämta några nät. I kalmarsund. får se vad det blir till middag, I värsta fall
fiskpinnar från Lidl.
Hej alla kunniga!
Fann denna märkliga röksvamp på dagens vandring, överensstämmer ju helt med den av mig ofta plockade vårtiga röksvampen, utom gällande storleken. (Normalt max 7-8 cm hög, oftast 3-4 cm. Se till vänster i bild, där jag lagt 4 på rad för jämförelses skull och på höger sida en linjal.) Kollande med beskrivning för långfotad röksvamp,(som kan bli upp till 15 cm hög) men den skall ha tydligt tjock, klubbformad fot.
“Min” svamp är mellan 13-14 cm hög och med no…mer…
På mitt sen 15 år säkra trattisställe hade ju skogsmaskinerna farit fram i somras. På en area av c:a 50 kvadratmeter, där jag alltid plockat litervis med trattisar,
flera gånger varje höst,
fanns inte en enda!
Men jag hittade dessa.
Växte på exakt samma plats, runt en stubbe där jag alltid fått trattisbehovet fyllt.
På avstånd såg det ut som kantarellknoppar, men alla exemplar (ca 100 st. i varierande storlek) såg likadana ut, dvs ingen utslagen hatt eller så.
Tyvärr glömde ja…mer…
Hade ett mkt bra trattställe förra året, plockade kass-vis med dom. Har nu varit 2 ggr på samma ställe, en mkt stor skog, men utan att hitta mer än 4! Är det för tisigt än, har ngn hittat den i Skåne?
varför är det då lite rapporter från skåne? dåligt svamp år eller?
Är inte hemma och plockat lite karljohan nyss. Går det bra om man delar den i mindre bitar fast den inte ska användas nu? Ska hem med bussen om några timmar och svampen tar för stor plats för ta hem hel. Ska ev tillaga den imorgon. Kan jag förvara den delad i kylskåp eller ska den kokas av och frysas in? Tacksam för snabbt svar.
Hej!
Finns det någon på bloggen som kan säga om man kan äta jätteröksvampen?
Skulle gärna testa att tillreda den som en “aubergin”, svampen är ca 25 cm i diameter med vitt fast kött
som amatör undrar jag om detta är stort eller jättestort
Hejhej! Jag undrar om gullnavlingen är nån bra svamp att äta? Upptäckte just att jag plockat sådana tillsamans med ett gäng trattisar.
Hej!
Jag har torkat en hel del pepparriskor och undrar hur jag ska göra när jag ska använda dem? Räcker torkningen för att få bort de skarpa ämnen o jag kan blötlägga dem som annan torkad svamp? Eller ska de kokas av precis som färska riskor? Hoppas någon risktagare (fniss..) kan hjälpa mig!