Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 160 visningar
5 svar

Värmlänningar se hit!

Viveka och Corina

2 sep 2008 kl. 11:42

Är det någon som vill med ut i skogen å plocka svamp?
Vore kul att träffa andra och vara flera som plockar tillsammans!
Skriv då till: 
viv571@hotmail.com

Hälsningar, Viveka och Corina :)

0 352 visningar
6 svar

Vilka är detta?

Bella

1 sep 2008 kl. 20:16

Försökt lite med min svampbok men många ser ju likadana ut eller har samma beskrivning så svårt för en amatör att avgöra.

0 336 visningar
2 svar

artbestämning

hugo

3 sep 2008 kl. 11:17

hej, plockade dessa soppar, någon som vet vilka det är? matvärde?

0 176 visningar
0 svar

vad för svamp?

svampstaff

3 sep 2008 kl. 11:11

hittade lite fina igår…

0 2966 visningar
14 svar

svampförgiftning hos däggdjur?

hanna

2 sep 2008 kl. 00:24

Har någon hört om det förekommer att däggdjur äter giftsvampar? Eller är dom smartare än vi och vet vad som är farligt, trots att dom inte har tillgång till svamguiden?

0 229 visningar
7 svar

Skogschampinjon?

Kurt

2 sep 2008 kl. 16:57

Är detta Skogschampinjon?

0 321 visningar
8 svar

Nyanser

Göran H

10 aug 2008 kl. 15:58

När jag plockade lite Nejlikbroskingar idag tyckte jag att det var stora nyansskillnader på dem. Växte trots allt i samma häxring. Kanske bara en åldersfråga?

0 822 visningar
7 svar

Tjernobyl och svamp i Norrland

Staffan

1 sep 2008 kl. 11:59

Jag kommer att flytta till Umeå inom en snar framtid och undrar om det går att äta svamparna som växter där. Har fått ganska tvetydiga uppgift hittills.
Tack på förhand

0 407 visningar
12 svar

Hjälp med identifiering av eventuell amanita-art

Ludvig

24 aug 2008 kl. 23:00

Fann dem på Kungsmarken utanför Lund. Känner inte till någon amanita-art med detta utseende och med brun och fjällig fot. Kanske inte ens är en amanita.
Tack på förhand

0 651 visningar
13 svar

Vad sägs om den här?

Hans v E

27 aug 2008 kl. 21:04

Funnen i förrgår i kanten av gräsmatta tillsammans med en stor ring ängschampinjoner.

0 435 visningar
5 svar

Härliga Gästrikland

Evus på besök hos Lena M

2 sep 2008 kl. 20:17

Äntligen har jag fått se jordstjärnor, vill gärna veta art,
dessutom många vita hattmurklor i varierande storlek.
Se.bif. bilder.

Olika vaxingar, rosenfingersvamp hos Lena M:s granne, brödkorgssvamp i mängder, jätte söta.

PS. Lite matsvamp plockade vi ju också förstås.

0 343 visningar
6 svar

En härlig dag i skogen

NadaL, Umeå

2 sep 2008 kl. 21:56

1.och 2. föränderlig tofsskivling,

3.ny för oss,tror att det är tidig larvklubba

0 1558 visningar
10 svar

Karl Johan

Björn Lindgren

25 aug 2008 kl. 23:23

Ibland blir min Karl Johan lite ” slemmig” när jag steker den.
Har hört någon rekomendera att snabbt koka upp den innan den steks.
Har någon erfarenhet av detta?

0 347 visningar
3 svar

Kremla?

Michael / Nynäs

3 sep 2008 kl. 05:48

Hittade se vid ytterkanten av en golvbana på gräsmatta under några lövträd. Enligt alla beskrivningar så borde det vara kremlor, dock vilka? Köttet grånar inte, är torrt och fast. Foten kort men kraftig

0 204 visningar
1 svar

Panterflugsvamp

Sara P

3 sep 2008 kl. 06:23

Hej, jag har hittat panterflugsvamp och röd flugsvamp i vår trädgård. Vi som tyckte vi hade en så barnsäker trädgård… Vad ska jag göra för att få bort dem, så de inte kommer nästa år?

Mycket tacksam för hjälp. - Sara

0 381 visningar
1 svar

Klas J ang champinjoner

Monica A

3 sep 2008 kl. 00:21

Missade att du hade en fråga på min champinjontråd av den 21 aug.
Jag prövade ett antal av champinjonerna under varje träd och de uppvisade samma “symtom”: rätt kantiga hattar, ingen vidare doft, knallgula i fotbasen när jag skar upp dem, och de blev gulfläckade direkt när jag skrapade på hatten och det gula försvann sedan. Så jag kunde inte få det till annat än giftchampinjoner hur gärna jag än skulle ha velat att det varit något läckert.

0 385 visningar
3 svar

Blodsopp, eldsopp

Monica A

2 sep 2008 kl. 23:22

Blodsoppen hittade jag i en ekbacke söder om Linköping och eldsoppen växte på en gräsmatta vid en björk vid Kaga kyrka.

0 363 visningar
0 svar

Svampkoloni

Viveka

2 sep 2008 kl. 23:30

Vad är detta för svampar?
Tog kortet idag i Malsjö, 4,5mil norr om Karlstad.

0 357 visningar
2 svar

Behöver hjälp

Sara

2 sep 2008 kl. 23:05

Nån sopp.
Hittades i blandad tall/lövskog

10-12 cm i diameter på hatten.
Ljusbrun hatt med nån slags när över hela hatten.
Gult kött
Bruna rör

0 278 visningar
1 svar

Lömsk flugsvamp, Linköping

Monica A

2 sep 2008 kl. 23:10

Igår fick vi in ett ex av lömsk flugsvamp till Linköping svampklubb. Den växte mitt i stan, i Trädgårdsföreningen. För två år sedan hittades också några stora, vackra ex i parken.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone