Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 135 visningar
2 svar

Men nu då!

Jea

1 sep 2008 kl. 14:18

Nu har jag letat ostronmussling igen. Har jag hittat den nu? Färgen är inte riktigt som beskriven, men den ser ut att vara lite gammal.

0 186 visningar
4 svar

BÃ¥de Karl och Johan?

Ulf Schönberg

1 sep 2008 kl. 10:40

Fann denna tvefotade Karl Johan (?) nära Björkhagen (Nackareservatet) i Stockholm 28 aug.

Själv har jag inte sett något sådant tidigare. Är det vanligt? Har någon andra kommentarer?

0 157 visningar
0 svar

Svampböcker

Petter

1 sep 2008 kl. 14:36

Jag undrar över hur ofta man bör uppdatera sig med svampböcker?
Svampböcker har alltid varit min “källa” för kunskap, men vissa uppgifter ändras med Ã¥ren har jag upptäckt & det skulle kunna vara ödesdigert om nya rön dyker upp utan att man själv har kunskapen! Tacksam för svar!!

0 202 visningar
1 svar

What mushrooms do I have?

Jaquien

1 sep 2008 kl. 13:24

Could you help me please identify these mushrooms.

I think the small round white ones are röksvamp…but im unsure..

thanks for your help

0 2240 visningar
2 svar

svamp i bokskog?

ulrik

1 sep 2008 kl. 13:36

En liten fundering, har ju hört att boken avger gifter för att hämma annan växtlighet i omgivningen, lite ego sådär. Men, hur är det med svamp, kan man hitta ngn ätbar svamp i en bokskog?

0 217 visningar
6 svar

FINA men vad är det?

Charlotte Borneklint

28 aug 2008 kl. 23:36

Hittade två jättefina svampar idag som jag inte vet vad det är.

Den bruna är ca 10 cm hög och hatten ca 5 cm bred. Fina räfflor runt hela hatten på ovansidan.

Den pyttelilla söta saken är bara ett par cm hög, jättetunn och skör.

0 281 visningar
6 svar

Luriga soppar

Charlotte Borneklint

1 sep 2008 kl. 13:07

Säkert inte för er, men jag blir snart knasig. Jag letar, läser, söker, kollar, luktar. Men kan inte bestämma vad de är för några.

Jo, den första som kommer här den är jag rätt säker på. Har inte hittat den förut bara så jag blev lite konfunderad först. Men jag tror jag har rätt, visst är det en björksopp.

0 299 visningar
10 svar

Så vacker men vad är det??

Jeanette Edlund

1 sep 2008 kl. 10:08

Hej!
Jag är en nybörjare vad gäller svamp och hittade denna vackra svamp i lördags. Vill gärna veta vad det är samt om den är ätlig.

Tackar på förhand!

0 1117 visningar
1 svar

Stubb-bläcksvamp?

Göran

1 sep 2008 kl. 13:00

Under en skogsprommenad i Lerum tog jag några bilder på bla svampar. Jag är bara intresserad av svampen som bild objekt. Inte att äta.
Mha boken Svampar i Skog & Mark, tycks bilden föreställa Stubb-Bläcksvamp. Kan det stämma?

0 258 visningar
6 svar

Ser ju så god ut - men går den att mumsa i sig?

Charlotte Borneklint

1 sep 2008 kl. 11:54

Hittade idag en liten klunga med guuuula svampar med små fjäll på ovansidan. Först trodde jag det var honungsskivling som jag läst om i en del inlägg, men nu när jag kom hem och kollade så stämde det inte rikgigt på beskrivningen.

Det finns ingen ring och skivorna är lika gula som svampen i sig.

Jag har letat efter bilder som liknar denna på flera svampsidor och även biopix, men hittar inget riktigt, eller så har jag missat den bara.

Vet ni vad det är? Den ser ju sÃ¥ god ut sÃ...mer…

0 546 visningar
5 svar

Vad är det här för en svamp?

Lina Birgitta

1 sep 2008 kl. 11:19

Vad är det här för en svamp som bildar ett så tjusigt och mystiskt månlandskap? Den verkar gilla att växa under yviga granar i stort antal. Jag tycker den ser rolig ut på nåt sätt.

0 343 visningar
9 svar

Vit skivling av okänt slag

Peter, Linköping

1 sep 2008 kl. 00:06

Vit, fast, svamp, ca. 10 cm hög, ingen strumpa eller ring. Skivorna är inte “kraftigt urnupna” som de bör vara pÃ¥ bolmörtsskivlingen, eller är det mÃ¥nne ett ungt exemplar?

Doften…för mig doftar den Schweppes ginger ale tror jag…obestämd men bekant doft, möjligen med lite jordkällare.

0 3887 visningar
6 svar

"Blodig" svamp?

Hubert

30 aug 2008 kl. 20:16

Jag hittade en märklig svamp i skogen idag,. Den var som en vit klumpformad taggsvamp( grÃ¥ taggar under) och den hade klarröda “bloddroppar” pÃ¥ ovansidan. NÃ¥gon som vet vilken svamp det är?

0 245 visningar
6 svar

Trädlevande skönhet

Lilla My

31 aug 2008 kl. 22:06

Hittade nÃ¥got sÃ¥ underbart vackert pÃ¥ gÃ¥rdagens tur, och plÃ¥tade den med min mobiltelfon. Hoppas kunna fÃ¥ med bilderna här… Ã…r det nÃ¥gon som vet vad detta är? Satt ca 50 cm över mark uppe i en trädslana, minst sagt en trollsk skönhet.

0 232 visningar
6 svar

Vaxingar i gräsmattan

Skogsfrun i Obbola

1 sep 2008 kl. 07:53

Alltmedan sambon körde sista varvet med gräsmattan gjorde jag en runda och kollade vilka svampar vi har. Hittade några fina vaxingar (Hygrocybe) som jag artbestämt med Ryman. Alternativ?

1. blodvaxskivling
2. gul vaxskivling
3. toppvaxskivling

0 165 visningar
4 svar

Två obekanta?

Elsy ske-Ã¥

1 sep 2008 kl. 10:07

Svampen på bild 1 har taggar?
Kanske är det svårt att se vad det är på grund av fotografen(jag) men
jag tror säkert att någon kan hjälpa mig!
Tack
//E

0 234 visningar
7 svar

Namnförslag tack

EG

31 aug 2008 kl. 15:19

1 växte med asp i blandskog

2-3 växte i dikeskant med sälg och balsaminer

0 641 visningar
9 svar

Visst är de lite lika?

Ragnhild, Vällingby

29 aug 2008 kl. 19:48

Visst är svamparna på första bilden lite lika? Men svampforums kunniga deltagare ser naturligtvis direkt vad som är vad. Och vad tror ni om den andra bilden? Rimskivling? Det ljusa som syns på hatten är inte ljusreflex.

0 336 visningar
6 svar

Pholiota vilken?

gunhild i KÃ¥ddis

30 aug 2008 kl. 17:15

Dessa vackra skivlingar som växte på stubbar såg jag i dag Tyvärr smakade jag inte hade brått tillbaka undan regnet.
Kan det vara svaveltofsskivling? dom växte på olika ställen.

0 220 visningar
1 svar

Svampreportage på TV4

Hanna i Umeå

1 sep 2008 kl. 08:55

TV4 Västerbotten körde ett inslag om goliatmusseron, inslaget hittas via länken.

http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=656860&treeId=100714&renderingdepartment=2.757

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone