Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 3756 visningar
9 svar

Förväxlingssvamp till Sotvaxskivling?

Lilla My

29 aug 2008 kl. 12:02

Hittade sotvaxskivling förra helgen, eller rättare sagt: jag har i flera år vetat var de står, men aldrig vågat plocka och laga till, för jag är så osäker på om jag vågar smaka. Nu undrar jag: finns det någon förväxlingssvamp som jag behöver veta om, och hur skiljer jag i så fall ut Sotvaxingen så jag inte stoppar i mig nåt helt galet?

Feg men kär om livet är jag ju :P

0 414 visningar
3 svar

svaveltofsskivling

Lena M

12 aug 2008 kl. 20:55

eller hur ?
Det är första gången jag ser denna art, lyste så vackert i gammal granskog.
En annan svamp med gula skivor / fot som jag tror är riddar musseron fanns också liksom en tryffel, men orkar inte försöka artbestämma dem idag.

0 266 visningar
5 svar

Vad är det för svamp?

Mattias

31 aug 2008 kl. 21:21

Jag har hittat fullt med svampar på min tomt. Jag skulle behöva få hjälp med att få veta vad är för svamp och om de är ätbara.
Svampen har en ring under hatten och det är en skivling.

0 189 visningar
3 svar

Ännu mer artbestämning

Robban_Borlänge

31 aug 2008 kl. 23:51

Hejsan, här kommer några till bildfrågor från en novis.

Bild1: Ingen aning
Bild2: Är väl tegelsopp?
Bild3: Är det såhär gallsoppen ser ut, eller vad är detta?
Bild4: ?

0 184 visningar
0 svar

Citronslemskivling och fästingstudie

Jan A, Uppsala

1 sep 2008 kl. 07:21

Det är vad Linköpings svampklubbs månadsnotis för september handlar om:
http://www.svampklubben.org/manadsnotisen.html
Men kolla också startsidan och alla tidigare månadsnotiser!

Inbjudan att delta i en fästingstudie:
http://www.fastingstudie.se/

0 201 visningar
15 svar

Testa -för vanliga svampplockare

Annette L, norr om Sthlm

31 aug 2008 kl. 16:21

Om du klickar på denna länk,  kommer du till SVD. Till höger om artikeln finns en test för oss noviser!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1642249.svd

Gör den!

0 408 visningar
4 svar

Vad är detta för svamp?

Ulla Skeå

31 aug 2008 kl. 20:25

Hittade jag idag när jag letade efter trattisar.
Är det någon som vet vad det är för svamp?

0 246 visningar
3 svar

Tack Agneta.

Robban O-hamn

31 aug 2008 kl. 18:47

Ett stort tack Agneta, Även om ni var lite stressade så han jag lära mig en hel del. Tegelkremla,Smörsopp,Sandsopp Sammetsopp.
Detta på lingon mark, Och torkad
goliatmusseron ska bara komma på något bra med den. Är öppen för förslag.

0 233 visningar
11 svar

Dagens skörd

nikke småland

31 aug 2008 kl. 21:42

Ut och kollade trattisstället men fick detta istället!

0 2700 visningar
4 svar

SVAM I BOKSKOG

SVEN

31 aug 2008 kl. 20:21

VAD SKALL MAN PLOCKA FÖR SVAMP I BOKSKOGAR SOM ÄR ÄTLIGA ?

0 440 visningar
4 svar

Elisabeth jansson

NadaL, Umeå

31 aug 2008 kl. 21:58

Kan du vara snäll och skicka din e-mail adress också.Jag har bara din postadress.

0 319 visningar
12 svar

Hjälp med ett par...

Johan NVS

31 aug 2008 kl. 20:17

kluriga för en nybörjare.
Vad är detta?

0 163 visningar
0 svar

Vad som oroar

BirgittaD

31 aug 2008 kl. 22:25

mig mest just nu är att det inte finns några rapporter från Skövdetrakten. Vill inte åka därifrån om 1 vecka utan nya kunskaper.

0 182 visningar
8 svar

vilken sopp?

nikke småland

31 aug 2008 kl. 21:45

Såg den här ute i skogen men lät den stå. Fanns i bokskog. Ngn som vet vilken sort?

0 209 visningar
2 svar

Konstig svamp ???

Svamp-Ulf

31 aug 2008 kl. 21:38

Under min vedhög hittade jag idag ett tiotal svampar jag aldrig skådat tidigare.
5 cm hög, beige och fårig fot.
“hatten” bestod av tre gråbruna spetsar, diameter på hatten ca:2,5 cm.
VAD HAR JAG HITTAT ?????

0 216 visningar
0 svar

Kremlafot med lilaton?

Tessa

31 aug 2008 kl. 21:54

Mellanstor kremla med mörk hatt. Vissa hattar var åt det mörkgröna hållet andra var “bara” mörka. Köttet närmast hatthuden grålila. Foten vit med lilaton. Smaken aningen skarp. Kremlor är spännande svampar dock för många och lika varandra. Kan en del dock inte denna. Tacksam för svar.

0 195 visningar
1 svar

Öronmussling?

Nilla59

31 aug 2008 kl. 21:33

Jag har varit i Örebro över helgen och hittade något som jag tror är ostronmussling på döda stammar av lövträd. Jag kan inte skicka bilder. Sitter i bilen m mobilen. Vad skall jag titta på för att se om jag har rätt? Har tyvärr ingen kamera.

0 1215 visningar
2 svar

Hur snabbt växer svamp upp igen?

Göran

31 aug 2008 kl. 20:25

Hur lång tid tar det för trattkantareller att skjuta upp?

Hur snabbt tar det för en sopp att växa upp?

Är det värt att gå på samma ställe som man gjorde förra helgen om det var ett bra ställe men som man “rensat”?

frågar en nybörjare

0 460 visningar
1 svar

Udda svamp

Daniel Sjöstrand

31 aug 2008 kl. 21:21

Hittade den här i en mörk och tät granplantering. Nära intill växte det gott om blodriskor.

Detta är ett ungt exemplar. Mycket fast i köttet.

0 214 visningar
1 svar

Vad är det här för svamp?

Cecilia/Umeå

31 aug 2008 kl. 20:19

Är väldigt nyfiken på vad detta kan vara för svamp. Kan det vara någon slags flugsvamp, eller…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone