Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 286 visningar
9 svar

Kritiskt för svampplockare

Göran H

29 aug 2008 kl. 12:23

Enligt TT ligger 3 personer på Sahlgrenska i Göteborg. En är det riktigt kritiskt för. Man tror de har ätit Lömsk Flugsvamp.
Kan det vara möjligt? Vad har man förväxlat med?

0 255 visningar
3 svar

Vilken svamp?

Björne

27 aug 2008 kl. 14:22

Stor,vit trattformad skivling. Är dålig på dessa svampar men kan det vara Jättetrattskivling? Den luktade gott och växte på Kastellholmen vid ett träd som jag tyvärr inte kunde identifiera.
Någon?

0 202 visningar
2 svar

vad är detta?

fyffes

29 aug 2008 kl. 16:03

Vill lära mig att känna igen mer än kantareller, tog en tur i skogen men behöver hjälp med artbestämning och om det är ätbart.

0 264 visningar
4 svar

Lilla lila

Geraldine Vällingby

29 aug 2008 kl. 01:19

Denna lilla lila svamp känner jag inte igen. Hittades i blandskog förra helgen i Täby kommun. Är det någon som har koll på den?

0 168 visningar
1 svar

VILKEN FINGERSVAMP???!!

Bella

29 aug 2008 kl. 16:45

Gör ett nytt försök. Är detta druvfingersvamp eller giftig fingersvamp? Vill ha fler svar från svampkunniga för va på den säkra sidan. Tacksam för snabba svar då den ligger kvar på vasken sen igår och snart tappar färskheten..

0 317 visningar
6 svar

tofsskivling

cärit

26 aug 2008 kl. 12:07

Är det ngn som plockar föränderlig tofsskivling?

0 260 visningar
5 svar

Goliat

babsan

29 aug 2008 kl. 01:01

Har hittat rätt bra med goliat,men vad i fridens namn ska jag göra med den.Tips tack.

0 299 visningar
3 svar

Liten haröra?

NadaL, Umeå

28 aug 2008 kl. 22:08

Växer i granskog i mossan.
Den största är ca 2,5 cm lång.
Kan det vara liten haröra?
Tacksam för hjälpen.

0 134 visningar
0 svar

Vad för murkla?

Hanna

29 aug 2008 kl. 15:45

Hittade en massa svamp idag, huvudsakligen brunsopp men också dessa murklor och en annan sorts sopp som jag gissar är smörsopp. Hur giftiga är murklor? jag var noga med att tvätta kniven och händerna och förvarar dom på egen plats, är det onödigt försiktigt?

0 314 visningar
4 svar

Boksopp, Falsk rutsopp, Gyllensopp, Pepparsopp?

Maggan

28 aug 2008 kl. 22:52

Plockade soppar ikväll med några som jag är osäker på. Har jag gissat rätt (enligt numrering på bilderna):

1. Boksopp
2. Falsk rutsopp
3. Gyllensopp
4. Pepparsopp

0 327 visningar
11 svar

Några soppar

Charlotte Borneklint

28 aug 2008 kl. 22:20

Jag trodde sopparna skulle vara lätta men de är ju så lika. Här kommer några som jag tror jag vet och några inte.

Den första (denna) tror jag är brunsopp. Den blånar i snitt och under. Luktar “bara svamp” och är inte kladdig på hatten.

0 159 visningar
2 svar

vilken sopp?

Hasse

29 aug 2008 kl. 14:19

Jag plockade denna idag i granskog. Vet inte vilken sort. Jag är tacksam för svar.

0 237 visningar
3 svar

Ätbar

Peter Nordlund

29 aug 2008 kl. 14:01

Undrar vad det är för svamp,vaxer på gräsmattan vid en rot

0 3848 visningar
3 svar

Värma steks svamp från igår?

Charlotte Borneklint

29 aug 2008 kl. 14:23

Jag kan inte äta så mycket svamp åt gången tyvärr då min mage inte verkar gilla svamp :-(

Så om jag steker upp svampen när jag kommer hem, men inte äter upp allt, kan jag värma dem i micron dagen efter eller lägga den i grytor osv dagen efter när den är stekt?
(Använder mest bara soppar, kantareller, fårticka och taggisar)

Eller är det bättre att rensa och hacka och lägga den rå i kylen till dagen efter? Om man lägger den rå i kyl ska den ligga öppet eller i ett kärl me…mer…

0 8867 visningar
11 svar

Torka Karl-Johan i ugn?

Gisela

23 aug 2008 kl. 10:09

Är det någon som torkat Karl-Johan i ugnen? Om Ja, är det då 50 grader och hur länge tar det ungefär. Nu finns det ju så himla mycket att jag inte har mer plats för att lägga ut det på tidningar :) sen efter ett par dagar blir det ju en ganska otrevlig lukt av just Karl-Johan. Någon som provat?

/Gisela

0 194 visningar
1 svar

Nu är det massor i skogarna

Sussie

29 aug 2008 kl. 09:17

Det verkar som all svamp bara poppar upp ur jorden nu. Hittar en hel del svamp här nere i Skåne. Min far har hittat massor av svamp i Värmland där han bor, bl.a granblodriskor så man kan gödsla med dem nästan. Själv ska jag hem till min fasters hus i helgen och kolla om det har kommit någon Stolt Fjällskivling. Har vare sig plockat eller ätit den innan, men de säger att den finns strax bortanför komposthögen i skogen. Hoppas ni också hittar mycket svamp i skogarna. Trevlig helg.

0 287 visningar
0 svar

Rödgul -info

A-M

29 aug 2008 kl. 14:00

Hej!
Goda vänner i Gällivare plockade dessa igår.

0 300 visningar
0 svar

går den att äta

Peter Nordlund

29 aug 2008 kl. 13:51

Undrar vad det är för svamp,växer på grärmattan vid en körsbärsträdsrot.

0 2575 visningar
7 svar

Magsjuk av Karl Johan

hanna

29 aug 2008 kl. 10:32

Någon mer än jag som blivit magsjuk av Karl Johan? Jag smakade på mina torkade för några dagar sedan - otillagade, jättegott, men med katastrofalt magresultat. I går samma sak igen, men mindre katastrofalt, efter förtäring av stekta Karl Johan (som plockats på helt annan plats)

0 379 visningar
4 svar

Är detta Karl Johan?

Peter

29 aug 2008 kl. 12:47

Nybörjare på svamp.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone