Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 342 visningar
0 svar

Min svampsommar såhär långt

Eva K

29 aug 2008 kl. 12:48

Hej alla gamla kära bekanta signaturer! Och nya!

Jag ville bara rapportera lite från min (proppmätta) svampsommar.

Min pappa har visat mig underbara kantarellställen. Jag har kanske 2 l kantareller i frysen. I magen minst lika stor mängd.
Jag har hittat överflödigt med superfin Karljohan. Mängd i frys o mage, enligt ovan. Har aldrig hittat Karljohan i något större antal här uppe tidigare. Jag är lycklig och känner mig lyckat frikostig också - jag har inte roffat åt mig alla jag ...mer…

0 369 visningar
6 svar

ser svampar ut olika....

Birgitta F

28 aug 2008 kl. 23:09

.....i olika delar av landet.
Är uppväxt i Norrbotten plockat mycket svamp i Lule-trakten och även norr om Luleå.
Upplever att skäggriskan är “skäggigare” , pepparriskan klenare (sällan upprullad mer platt) , Sandsoppen väldigt stor , smörsoppen väldigt liten.
Bor numera i Bohuslän och känner knappt igen svamparna i dess form här nere… jo en fjällig bläcksvamp den är sig lik….

0 237 visningar
4 svar

Trevlig svamphelg

Maric, Arlanda

29 aug 2008 kl. 06:46

Önskar jag Eder allihopa!

0 379 visningar
6 svar

Topptrådskivling+Tårfränskivling?

Enelie, Linköping

28 aug 2008 kl. 21:51

Två gissningar idag.

1. Bild 1-2.
Toppstrådskivling?
Växte i lövträdsdunge. Hatt 2½ cm, fot 5 cm. Foten var trådig och inte ihålig.

2. Bild 3.
Tårfränskivling?
Växte i gräsmatta intill björk. Hatt 3 cm, fot 5 cm. Fot ihålig.

0 296 visningar
10 svar

Dagens stolta skörd

Kristina i Lund

28 aug 2008 kl. 21:53

Det finns några kvar till er, JAS och Affe! ;)

0 489 visningar
20 svar

Skålar

NadaL, Umeå

9 aug 2008 kl. 08:12

Äntligen, fick vi se dom småa grönskålarna!:)
1. grönskålar tillsammans med   citronskålar,
2.grönskålar,
3.ögonskålar,

0 457 visningar
7 svar

Liten vinröd skålsvamp

Alf Pallin

23 aug 2008 kl. 16:06

Den här lilla vinröda skålen växer på löv, kvarglömd ved utan bark. Storlek ca 1,5 x 1,5 mm. Någon som har förslag vad det är?

0 276 visningar
0 svar

Då har jag hittat...

Annette L, norr om Sthlm

29 aug 2008 kl. 10:17

gallsopp…första gången sedan jag började plocka svamp för 37 år sedan…tvivale. Slutade med att jag stod i skogen och mådde riktigt illa ;=)Hur i hela friden kan man gå så mycket i skogen utan att någonsin ha förväxlat den och åtminstone plockat upp den tidigare? hujedamej så “galligt” den smakade. Dock var det en snygg svamp!

0 1683 visningar
3 svar

Svamp kring Skurup i Skåne

Malin

29 aug 2008 kl. 08:29

Hej alla glada svampplockare!

Jag och min väninna tänkte ge oss ut med våra små barn och leta svamp idag - mest för att barnen ska få upp intresse för naturen.
Finns det någon som har tips på vart det skulle kunna finnas svamp runt Malmö/Skurup/Ystad-trakten?

Tack på förhand och ha en fin dag!

M v h Malin

0 404 visningar
3 svar

Ticka

thomas

27 aug 2008 kl. 10:07

Hittade denna ticka på levande ek i söderläge. Då den hade konjaksröda tårar på ovansidan for tanken till tårticka som jag läst om. När jag återkom nån vecka senare med kamera var “tårarna” borta. Ock verkar på väg att skrumpna. Köttet är brunt. och storlken är 1 dm hög.Det som talar emot är att den växte 2 m upp på trädet och att fyndplatsen är södra götalands skogsbygder.

0 173 visningar
3 svar

Vaxingar

Lena M

29 aug 2008 kl. 06:32

som jag inte klarar av att artbestämma, båda växte i hästhagen.
Mina förslag är honungs- och mörkfjällig vaxskivling, men som sagt vet inte. Någon som kan ?

0 711 visningar
9 svar

Brun kamflugsvamp?

Sofia, Skåne

28 aug 2008 kl. 14:57

Kan det vara det? Hittad i granskog. Ihålig fot. Tydligt strimmig hattkant. Luktar inget speciellt. Vågar inte smaka.

Det står att den är ätlig och god. Kan det verkligen stämma? Har någon provat att äta den?

0 381 visningar
5 svar

Namnförslag tack

EG

28 aug 2008 kl. 20:06

1 gråbrun hatt vit fot luktade äpple växte i granplantering
2-3 växte i mossig granskog

0 419 visningar
4 svar

Blek skäggriska?!

Helena Sthlm

28 aug 2008 kl. 22:59

Kan man äta den efter 10 minuters avkokning, precis som “vanlig” skäggriska? Hittade ett gäng idag, och även den vanliga varianten, tänkta laga till dom tillsammans isåfall.

0 530 visningar
17 svar

Snyggaste svampen?!

Jenny, V-ås

24 aug 2008 kl. 11:05

Eller vad säger ni?

0 185 visningar
4 svar

Stolt Fjällskivling i massor!

Tomas

27 aug 2008 kl. 23:59

Hittade ca 15 stycken fina Stolta Fjällskivlingar. Alla inom en radie på ca 2 kvm radie runt ett träd.

0 219 visningar
4 svar

stolt fjällskivling

Diane

28 aug 2008 kl. 15:52

Hej, jag har hittat massor med stolta fjällskivlingar. Och nu undrar jag hur jag bäst tar hand om dem, ska de torkas, eller vad?

0 274 visningar
4 svar

Vilken svamp

Kaj Jörgensen

28 aug 2008 kl. 19:55

vad är det för svamp som växer i trädgården.Den största är nästan 25-30 cm i diameter.

0 265 visningar
5 svar

Rodnande fjällskivling

POP

26 aug 2008 kl. 21:17

Jag har ju fått en hel hoper med svampar.Jättefina och ser hur goda som helst ut.Jag har provsmakat en liten bit och smakar bra t.o.m gott.Så nu undrar jag är dom ok att äta???

0 390 visningar
6 svar

Brödkorgar

Lena M

28 aug 2008 kl. 20:22

Av en slump upptäckte jag dessa brödkorgssvampar i spånhögen hemma på gården, säkert ett hundratal.
Minns att när jag såg dem för första ggr. för 2 - 3 år blev jag så glad och det var ett par stycken, hur det kan bli.
Dessutom ett par vaxingar som jag inte hunnit med att artbestämma men det kommer väl en ny dag förhoppningsvis.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone