Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 435 visningar
5 svar

Torka sotvaxing?

AnnaMaria Dalarna

24 aug 2008 kl. 23:10

Fungerar det? Blir dom mindre “slemmiga” då?

0 285 visningar
3 svar

Nejlikebrosking?

Tobias

24 aug 2008 kl. 22:56

Har dom här i trädgården, är dom ätliga??

0 489 visningar
12 svar

Tofsskivling eller ...

Börje H.

24 aug 2008 kl. 19:44

Hej!

Jag hittar inte den här i någon svampbok, så jag vänder mig till er. Växte ensam under gran i mitten av juli, södra Finland (Loppi). Tyvärr litade jag på att jag hittar den i mina svampböcker och undersökte inte svampen närmare.

0 563 visningar
4 svar

Hörneforsrundan idag

Irene A

24 aug 2008 kl. 17:52

Ett axplock av fynden längs ån

0 3154 visningar
1 svar

Svamp som blir blå när man steker den?

Ulrica

24 aug 2008 kl. 19:58

Har plockat soppar idag som är som smörsopp men ringen runt foten saknas, jag tror det är hålsopp. Varför blir den blå när jag steker den????

0 549 visningar
7 svar

Frågor på taggsvamp?

Alf Pallin

24 aug 2008 kl. 20:01

Efter en gammal skogsstig i tallskog med någon gran hittade jag efter en sträcka på ca. 50 m div taggsvampar. Har frågor om arter, först bilder på en liten taggsvamp, hatten 3 cm, smal tunn fot ca 2 cm hög, hatten svartbrun med vita kanter ganska slät. Kan det möjligen vara svartvit taggsvamp?

0 433 visningar
8 svar

Krigsdans

Lena M

24 aug 2008 kl. 21:41

i skogen !
Jag och mina kantarellplockande vänner ( 7 pers. ) trodde nog att jag fått hjärnsläpp när jag såg en äng med ” purpurfingersvampar, säkert ett hundratal i dag.
Förutom de , svart hattmurkla, någon vaxing och en vit fingersvamp ( tror jag ) har inte haft tid och ork att följa upp det ikväll och inte titta på gårdagens fynd av ev, rotmurkla,kantarellvaxing och smal svampkluba,
Nu känns det som om jag skulle behöva sova ett dygn minst och hämta nya krafter för att ufors…mer…

0 440 visningar
5 svar

Nån s vet vad detta är?

Susanne Roberton

24 aug 2008 kl. 21:37

Ursäkta de suddiga bilderna, ska testa att ta dem lite längre ifrån nästa gång s nån tipsade.
Den här svampen (d fanns förresten flera i närheten) har inga lameller på undersidan. skulle inte kalla det för taggar heller, mkt slätare än taggar men ändå åt det hållet. Förstår ni vad jag menar? :-/

0 377 visningar
2 svar

Vilka sorter?

Robban

24 aug 2008 kl. 21:59

Hej, är nybörjare när det gäller svampplockning och fotograferar allt jag stöter på för att försöka identifiera. Vad säger ni om dessa? Den ena liknar en karljohan, men är det verkligen det. Kanske en gallsopp? Och den andra är den nån sorts champinjon?

0 339 visningar
3 svar

VEM gnager på min svamp?

Nina A

24 aug 2008 kl. 20:30

jag gissar på ekorre, vad gissar ni på?

0 259 visningar
2 svar

Ulrica

Ulrica

24 aug 2008 kl. 20:32

Hej igen!
Hur gör man när man torkar andra svampar än trattisar????

0 235 visningar
2 svar

Någon som vet?

Lotta

24 aug 2008 kl. 20:26

Trodde dom vita var silkesmusseron, men ångrade mig sen.. Någon som kan se vad det kan vara, trots suddiga bilder.
Dom andra bar jag hem för att dom såg goda ut. Äter dom förstås inte då jag inte har en susning om vad det kan vara..

0 495 visningar
3 svar

Roliga svampar

Janett

24 aug 2008 kl. 21:10

tyvärr blev mina bilder lite suddiga också men det här är vad mina svampkompisar hittade idag. Narrkantarell som växte på en kotte och en Svart hattmurkla.

0 937 visningar
5 svar

Röd sopp

Jan NVS

24 aug 2008 kl. 18:55

Hej
Vilken sopp, liknar gall/brunsopp eller KJ har starkt rödaktig fot? Fick för mig att det till och med fanns de med röd under i rören.

0 508 visningar
5 svar

behöver hjälp med div svampar

Bruse

24 aug 2008 kl. 16:08

Plockade lite svamp idag.
Är dessa giftiga?
Vill inte chans-äta giftsvampar.

0 365 visningar
1 svar

wow!

Johan

24 aug 2008 kl. 20:47

Jag har precis fryst in 1 liter förvälld smörsopp… Brukar bara hitta ebstaka exemplar i vanliga fall, i dag växte de i klungor…

0 270 visningar
4 svar

Är det Karl-Johan?

Åsa

24 aug 2008 kl. 20:36

Kan det här vara Karl-Johan? Har inte tidigare vågat mig på att plocka.

0 353 visningar
3 svar

Är svampen dålig?

Jenny

24 aug 2008 kl. 20:23

Snurrig och virrig som man är så rensa jag kantarelle, Karl Johan och Taggsvamp igår och lade på tallrikar.

Givetvis så glömde jag svampen framme i rumstempratur..

Är dom dåliga nu?
Tänkte torka svampen.

0 314 visningar
0 svar

Ticka ?

Janett

24 aug 2008 kl. 20:33

Vad ärdet här för ticka om det nu är det? hattbred ca 30-40 cm

0 319 visningar
1 svar

Här letar man i skogen!!??!!

Ann-Britt

24 aug 2008 kl. 19:34

Lustigt hur det kan bli…hittar stolt fjällskivling i skogen på kantarelljakt och sen visar det sig några dagar senare att jag har fjällskivlingar växande i trädgården!!! Vilken tur för mig!!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone