Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 203 visningar
5 svar

vad syns inte till i år

Birgitta F

21 aug 2008 kl. 22:38

Blek taggsvamp (har bara hittat 2 ex)
Sotvaxingen (syns inte heller)
Röd flugsvamp (har jag inte heller sett)
Bohuslän kustnära

0 1109 visningar
10 svar

Syltade Gröna Tomater

Hanzzon

21 aug 2008 kl. 21:12

Tänkte att jag skulle prova detta för första gången. Alla säger att det skall vara så gott.

Jag vet att jag kan googla till dödagar efter recept på detta, men ni kommer alltid med så goda idéer och förslag så jag tänkte höra med er om ni har nåt recept som verkligen sticker ut.

Eller har ni kanske andra recept där man kan använda den omogna gröna tomaten?
Mvh

0 203 visningar
0 svar

Vad är det för svamp?

Jenny S

22 aug 2008 kl. 14:53

Varit ute och plockat med hunden idag och hittade massor av denna svamp. Trots svampbok och internet är jag osäker på vad det är för svamp samt om den är ätlig. Är totalt nybörjare på svamp.
Den växte i lövskog där även stora grupper svamp som enligt min bedömning var pluggskivling växte.

Det kommer vit saft från svamparna jag hittade, de doftar milt och är trattformade när de blir större

IMGhttp://i19.photobucket.com/albums/b193/shindlah/152.jpg/IMG
IMGhttp://i19.photobuck…mer…

0 181 visningar
2 svar

en omgång till?

Peggy

21 aug 2008 kl. 20:16

Jag har lassat korgarna fulla med Karl-Johan den senaste veckan, i Uppland, men fick idag uppleva att det trettiotal som jag såg säckade ihop när jag försökte plocka dem. Angripna, urvattnade, ihåliga, vitdraperade, slut. “Neeej, nu är det för seeent”, tänkte jag med en suck. Men hallå, hur är det; kan det komma en ny omgång? Eller ska man resa norrut? Eller söderut? Eller vänta och hoppas på nästa höst?

0 173 visningar
0 svar

Trivs tillsammans!

gunhild i Kåddis

22 aug 2008 kl. 13:48

Örsopp och rosenslemskivling trivs tätt tillsammans. ser ni den lilla örsoppen vid foten av rosenslemskivlingen?
Sen verkar trattkantarellerna vara på gång, hoppas det blir en lång och givande svampsäsong.

0 210 visningar
0 svar

Johnny; kortvingar

Jan A, Uppsala

22 aug 2008 kl. 13:02

på ostronmussling, myriader, små. Något av intresse?

0 419 visningar
0 svar

Är Det Här KalJohan ?

maria

22 aug 2008 kl. 12:59

Jag Glömde bilden Men är lite osäker med Maen är inte det här KJ?

0 227 visningar
0 svar

Svamptork

Anna

22 aug 2008 kl. 12:43

Jag undrar hur mycket svamp åt gången man kan torka i Nordicas svamptork, hur lång tid tar det innan svampen är torr? Det är Karl-Johan och trattisar som jag har tänkt torka. Drar den mycket el?

0 779 visningar
9 svar

Hjälp mig definiera svampen

Lena i Luleå

21 aug 2008 kl. 18:22

Det vore underbart om ni kunde hjälpa mig definiera dessa svampar. Jag är en nybörjare, men desto mer entusiastisk svampplockare. Tycker däremot att det vore skönt att få råd av några som är mer erfarna och säkra på svampar, så det inte går som förra sommaren när jag blev dålig. Jag har många bilder så jag får lägga in i omgångar.

0 1074 visningar
3 svar

Karl Johan

Erik/ Sörmland

22 aug 2008 kl. 11:04

Hej. Jag är ren nybörjare på svampplockning och undrar hur jag säkert kan identifiera att den svampen jag står i begrepp att plocka är en Karl Johan? Plockade i går och några hade ljusgul/gröngul undersida, andra i princip vit. I övrigt så pass lika att de kunde vara olika exemplar av samma svamp. Någon som har tips på ett säkert sätt att identifiera Karl Johan

0 226 visningar
2 svar

Svamputflykt i Sörmland

Erik/ Sörmland

22 aug 2008 kl. 11:09

Hej igen. Någon som vet om det finns några möjligheter att följa med på svamptur i sörmland? Som nybörjare är jag framförallt ute efter tips kring hur olika svampar identifieras och rent topografiskt, var förutsättningar för svampplockning är bra. Mvh/ Erik

0 1252 visningar
8 svar

"Rosensopp"?

Torsten J

20 aug 2008 kl. 13:04

En örsoppsliknande sopp med mattluden äpplefärgad hatt och med gula rör, som blånar vid tumning. Spenslig fot utan ring. Gräsmark på Köpstadsö i Göteborgs södra skärgård. Någon som vet dess namn?

0 669 visningar
4 svar

Påverkar grytmaterialet svampens färg?

Daniel

21 aug 2008 kl. 22:50

Idag plockade vi ganska rejält med karljohan och örsopp. Eftersom det blev en del fick vi förvälla i två stora grytor, svampsorterna blandade.
Vad som hände var att i aluminiumgrytan blev karljohan-bitarna gula medan örsoppen blev lila, och i gjutjärnsgrytan blev karljohan gråvit medan örsoppen blev nästan svart.
Vadan detta? Fanns det någon tredje svampsort inblandad eller var det materialet i grytorna som färgade så radikalt?

0 225 visningar
1 svar

Fråga till Booze om svamputflykt

Ingrid

22 aug 2008 kl. 08:04

Tack för tipset! Har kollat hemsidan. Några undringar: hur går det till, åker man sen i samlad tropp till nån skog? Kommunalt el bör man ha bil? Finns nån ledare med som kan hjälpa till med artbestämning el är det mer bara att man plockar tillsammans? Jag har hund, brukar fler ha hundar med sig?
Hälsningar,

0 278 visningar
18 svar

Karljohansår i år?

Salatrumpeten

21 aug 2008 kl. 19:04

Jag har hittat ganska många små fasta, fina ex. i Salatrakten den senaste veckan. Är det likadant i resten av vårt avlånga land?

0 397 visningar
17 svar

Farlig skönhet!

Totte Gbg

20 aug 2008 kl. 22:06

Årets första vita flugsvamp…vacker men så farlig!
Hittad i Lindome.

0 198 visningar
1 svar

Ett Klick För Skogen

Hanzzon

22 aug 2008 kl. 07:58

En liten påminnelse.
*klick*

0 228 visningar
12 svar

Vad är detta?

Therese, Uppsala

21 aug 2008 kl. 12:38

En händelserik dag i skogen blev det. Stötte på en älg, till saken hör den att jag inte gillar att gå själv i skogen för där bor det ju djur. Idag trotsade jag min rädsla och gav mig ut på egen hand. Och naturligtvis stötte jag på skogens största invånare. Jag sprang för livet! Lite lycka blev det iallafall i form av en svampkorg med lite gott och blandat. Bla hittade jag den här som jag tyckte såg spännande ut. Men Vad är det? Det rinner ut vit mjölk när man skär i den.

0 208 visningar
2 svar

Klibb & Klabb

"JAS" Helsingborg

21 aug 2008 kl. 22:19

Jag brukar inte plocka Grynsopp inte nu heller trodde jag men det var Grynsopp. Så kommer man hem och ska rensa, dra av hud och ta bort rör, klibb & klabb, det är inge kul men nu ligger de på tork.
Jag var ute efter Stoltfjällskivling på Järavallen hittade 3st !!! men å andra sidan en del nejlikebroskskivling och lite andra som jag inte vet och lite som jag vet. Efter svampresan blev det lite annat gott dricka, så jag återkommer i morgon med bilder mm. Tjohoo, ha detbra där ute, scchk…mer…

0 578 visningar
11 svar

Tre frågor

Nina H, Sthlm norr

21 aug 2008 kl. 12:21

Bild 1: Kan Karljohan vara såhär ljusbrun? Hittar inte någon annan svamp det kan vara.
Bild 2: Säg, säg, kan det vara skogschampinjon? Växte i blåsippsblad under gran. Granne med några läskiga vitfläckiga flugsvampar.
Bild 3: Sorry, dålig bild, men lägs granrötter växte detta. Kan det bli bolmkålssvamp av dem eller är det någon otäck fingersvamp?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone