Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Förra hösten fick jag en stor kartong med Trattkantareller av en van svampplockare. Jag rensade dem själv och upptäckte en Toppig giftspindling bland godsakerna. Jag slängde bort den och frös in Trattisarna. Tänk om jag missat någon… Vågar man äta dem? Hur farlig är giftspindlingen? Känns inte så kul att slänga bort allt men samtidigt vill jag inte riskera något. Tacksam för svar
NU är det dags att ta tillvara på den fjälliga bläcksvampen.Den växer nu upp på våra gräsmattor och är riktigt god att smörsteka.Ta den som ung, innan den har börjat att bli blå, för då är den oätlig.*Lasse ohlsson
Hittade en bra artikel om kremlor i dn.
://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=568420
Här är bilder av årets första “kull” av eldsopp. Jag skördade en av de halvsmå; gallrade alltså lite! Den ska ätas och jag undrar om det finns nåt specialrecept att använda, utöver vad Klas säger, bl.a. i boken.
Det är en så vacker svamp som vi har på tre helt skilda platser på tomten och en 15 m utanför.
Samtidigt vill jag be om kommentar till min tråd “Tickor på död tall”, enligt Michael violtagging eller -mussling.
Grannar till mig plockade av misstag rodnande fjällskivling istället för stolt fjällskivling .. trädgårds varianten med bredare fot. De blev jätte dåliga , ordentligt magsjuka. i min svampbok från 95 står den beskriven som ätlig .. där ser man vikten av att ha en uppdaterad svampbok
Hej! Jag var tidigare idag ute och plockade svamp och stötte på en vacker lila ungsvamp. Efter ett tips från den svampkunniga Michael på sidan så fick jag ett tips om att det kunde vara violskivling. Mycket riktigt! efter att ha kollat på ett stort antal bilder är det just detta det är..
Min nästa fråga är om den är ätlig..?
Hej
Har varit fullt upp den senaste tiden men ser fram emot hela helgen i de skånska skogarna. Ska bli skönt att få komma ut i den friska luften och varva ner.
Lutar åt Hässleholms-skogarna på lördag och skogarna runt Hishult, Munka, Hallandsåsen på söndag.
Är det någon som varit ute i dessa trakter och vet om det kommit upp något?
Alla tips på bra jaktmarker tages emot med varm hand.
Vi ses därute!
Hittade denna svamp när jag var ute i morse. De växte i häxring runt ett träd (Ask tror jag) i parkens gräsmatta. Bilderna jag skickar med är tyvärr inte så bra eftersom kameran är urdålig och gammal som gatan…. Svamparna är mellan 1-4 cm breda, gulbruna till beige, glesa skivor och en liten puckel på hatten. Det sägs att Nejlikbrosking ska lukta lite kryddnejlika och bittermandelolja, men själv tycker jag att de inte har någon speciell lukt (kanske har jag fel på min näsa, he…mer…