Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 187 visningar
2 svar

Årets första .............!

Affe Nv Skåne

18 aug 2008 kl. 21:56

Årets första men förhoppningsvis inte den sista!

Kvalitén på den var tyvärr inte den bästa, men dottern var överlycklig i alla fall.

0 188 visningar
0 svar

vill tacka

patrik

18 aug 2008 kl. 21:48

vill tacka för ett trevligt forum och hjälpen jag fått som nybörjare. det blir en fortsättning i mitt svampletande tack alla

0 175 visningar
2 svar

..och några kändisar

Geraldine Vällingby

18 aug 2008 kl. 20:25

Bilder från Grimstaskogen igår. Allt uppätet i god sås,av blandsvamp, grädde och 1/4 gul lök, till köttfärsbiffar med basilika och kokt ris.

0 540 visningar
19 svar

någon som vet?

patrik

18 aug 2008 kl. 15:05

hej har plockat för första gången i dag någon som vet om de är ätliga kantareller eller någon man kan förväxla dem med?

0 175 visningar
2 svar

En annan viting?

Geraldine Vällingby

18 aug 2008 kl. 20:18

Också från gårdagens svamptur, är det ngn trattskivling?

0 1804 visningar
14 svar

karbolchampinjon?

Leena

18 aug 2008 kl. 19:57

Antingen har vi trädgården full med snöbollschampinjoner fast det verkar för bra för att vara sant.
Hur skiljer man den helt säkert från karbolchampinjon och är sådana vanliga?

0 198 visningar
2 svar

Vill vet mer om svamp

Ove Lorentzon

18 aug 2008 kl. 14:01

Hej!

Jag undrar lite om någon känner till om det går någon bra svampkurs i Boråstrakten nu i höst.
Hittar inga i studieförbundes kataloger…

/Ove

0 183 visningar
2 svar

Vilken vit ticka?

Geraldine Vällingby

18 aug 2008 kl. 20:11

Hittade denna igår, är det någon som känner till den. Tänkte inte på vad den växte på.

0 202 visningar
0 svar

Champinjonfynd!

Tobias

18 aug 2008 kl. 20:20

Hittade en liten ansamling med champinjoner idag, tog med några hem för att verkligen verifiera, för att komma tillbaka senare på dagen. När jag väl återkommer har champinjonerna räfsats ihop till en hög tillsammans med äpplena på marken. Som tur var kunde jag rädda några…

0 376 visningar
2 svar

Champagnekork

Geraldine Vällingby

18 aug 2008 kl. 14:15

Gårdagens isärklass minsta kalle, visst är den söt:)

0 363 visningar
15 svar

Några små från idag, vikla?

"JAS" Helsingborg

17 aug 2008 kl. 21:57

Ja jag fick låna pappas bil ett par timmar idag oxå, gud hur skall det gå nu, minst en vecka utan bil:( men jag hittade en del idag i alla fall men inget ätbart, det gör inget för det ät lugnet i skogen som är mumma för själen. Det kommer några serier och den första 2 bilder är en liten svamp ca:3 cm hör och hatten max, 1 cm i diameter, den växer i mossa lite överallt.

0 405 visningar
13 svar

Vitspröding och en annan?

"JAS" Helsingborg

14 aug 2008 kl. 21:38

Ja nu så har jag plockat en del Vitsprödingar och skulle tillaga dem tänkte jag men blev lite krasslig så jag har legat nerbäddad hela dagen så jag torkade dem, är det någon som har ett bra recept för dem och det är väl ok. att torka dem? Jan har säkert något bra för det verkar som om han är en äter den. Så den andra som växer i rätt stora mängder i gräsmattan och jag höll på att förväxla den med nejlikebroskskivlingen då de växer vid sidan av dessa, vet ni vad det är…mer…

0 2665 visningar
14 svar

Fästingar på kantareller

Kristian

16 aug 2008 kl. 02:37

Har under kvällen suttit och rensat en ca fyra liter kantareller och på köpet med dessa fanns det cirka 25-30 fästingar som jag rensade bort.

Från svamparna alltså, inte från mig själv.

Har aldrig varit med om att de har huserat på själva svampen innan. Visst att man har fått några på sig under promenaderna i skogen men som sagt, har aldrig sett att de slagit läger på svampar i väntan på något blodfyllt.

Någon annan som varit med om detta?

0 315 visningar
12 svar

Dofttaggsvamp och

NadaL, Umeå

18 aug 2008 kl. 08:44

mycket annat fick min man och jag se igår.

0 174 visningar
0 svar

från helgen

Bo N

18 aug 2008 kl. 18:03

bild 1 Phallus impudicus (stinksvamp)

bild 2 saamma

bild 3 Fistulina hepatica (Oxtungsvamp)

0 1394 visningar
3 svar

Tickor på död tall

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 13:43

En klen (c.20 cm) tall kvarglömd vid avverkning bebos av dessa. Vad är det? Tacksam för svar!

0 172 visningar
0 svar

Fisk inte svamp

Totte Gbg

18 aug 2008 kl. 17:04

Jahaaa vilka härliga korgar med svamp ni skördat idag ser jag….KJ hade ju varit kul att hitta…...en annan drog ut på havet o kom hem med 8 stora fina makrillar….det var min skörd idag :D o så hade vi sällskap ;))))

0 181 visningar
2 svar

Hur konservara svamp?

Peter

18 aug 2008 kl. 13:17

Hur gör man enklast för att konservera svamp?
Kan man konservera all svamp på samma sätt?

0 171 visningar
3 svar

Små och större svampar

Jan A, Uppsala

18 aug 2008 kl. 12:37

Den olycksaliga fredagsturen till de ‘elaka små djuren’ gav några bilder på små svampar med 0-skärpa, delvis orsakad av piss/ettermyreanfall.
Vad är det på bilderna?

0 284 visningar
38 svar

ELÄNDESLISTAN

Nina A

17 aug 2008 kl. 09:14

jag är inte en otacksam gnällig människa men livet är ibland lite hårt som svampplockare
dessa saker hör till plockets sämre sidor…

1.Spindelnät-finns alltid där man vill gå(och smäller gärna fast i ansiktet som en ansiktsmask)
2.fästingar-vidriga kryp som lurar i gräset
3.att gå i skogen timtal och komma hem med en kantarell helt miserabel
4.svamp som liknar karl johan men som är något helt annat,helst oätligt :)

fyll gärna på min gnäll-lista :)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone