Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 439 visningar
1 svar

klibbig kantarell

Eva Parker

9 okt 2020 kl. 07:50

fick ett helt ämbare med stora och små kantareller, dom låg dår i tre dagar då jag inte var hemma. efter rensning och förvällning blev de klibbiga. Varför, och hur ska jag behandla dom nu?

0 510 visningar
1 svar

Förändling tofsskivling?

Nath

9 okt 2020 kl. 07:07

Svampen, i klasar och blött tillstånd, hittade i Täby på en död björkstam i en gammal blandskog. Tror att det Förändlig tofsskivling.

0 556 visningar
2 svar

Kandelabersvamp?

Dani222

8 okt 2020 kl. 22:08

Är detta kandelabersvamp?
Östergötland. Framförallt bokskog, med inslag av björk och någon enstaka tall. Kunde inte lista ut vilken art av dött träd den växer på.
Tack!

0 458 visningar
1 svar

Är detta tree fungus ?

Jeannie

8 okt 2020 kl. 16:46

Jag hittade den hära fungus i en blandskog runt Nacka.  Är den ätbar den hära fungus ?

Hälsningar
Jeannie

0 573 visningar
1 svar

Är detta Sidenticka elle zonticka ?

Jeannie

8 okt 2020 kl. 16:57

Hittade den på ett dött träd i en blandskog här i Nacka.

Hälsningar
Jeannie

0 463 visningar
6 svar

Snöbollschampinjon igen?

Tobias

8 okt 2020 kl. 18:58

Växte nära en grusväg i kratt under en rönn. Ringen på den stora hade halvt fallit av. Ingen volva på någon av dem.

Har den stora blivit för gammal eller ok att äta?

0 528 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Catarina

8 okt 2020 kl. 16:39

Funnen på marken i bokskog i Skåne.

0 523 visningar
2 svar

Vad är det för svamp jag hittat?

Anna74E

8 okt 2020 kl. 12:21

Bor i Östergötland och hittade denna svamp idag bland granar och björkar i skogen . Svampen doftar skog.

0 406 visningar
0 svar

Svamp i gräsmatta.

Bagarmannen

8 okt 2020 kl. 18:02

Var tog all text vägen…?

0 752 visningar
1 svar

Svampar i gräsmattan

Christina Svärd

8 okt 2020 kl. 14:57

Sörmland Eskilstuna 8 oktober 2020
Det har kommit upp massor av dessa svampar på bara en vecka. Vad är de för sort? Här bara haft enstaka rösvampar i gräsmattan förr.

0 2923 visningar
2 svar

Svampar på stubbe

L-O.J

9 jul 2017 kl. 22:22

Kan detta vara en Fjällticka växer på en stubbe av lövträd

0 1767 visningar
4 svar

Nejlikbroskskivling och förväxlingar

Yvsan

20 aug 2006 kl. 13:43

Hittade (vad jag tror är) Nejlikbroskskivlingar på en gräsmatta i en häxring. Enligt min svampbok så finns det en del farliga förväxlingssvampar som är lika. Hur kan man vara säker på vilken som är vilken. Såg att gifttrattskivling också växer i häxringar, finns det fler bruna giftiga småsvampar som växer så?

0 555 visningar
0 svar

Vad är det för svamp?

Lina

8 okt 2020 kl. 15:27

Hittat i Västragötaland vid kusten, gran, Björk och ekskog.
Foten går rätt av när man bryter den, vit saft, skivorna blir inte bruna när jag tummar på dom

0 1049 visningar
3 svar

Blå/lila svampar i skogen

Grollbach

8 okt 2020 kl. 13:44

Hej! Jag hittar sådana här svampar ibland i skogen. Den skogen jag hittar dem i bestar av gran och björk. De står oftast ensamma men kan hitta några i samma område. Jag hittar dem aldrig helt utfällda, endast så här ”nya”. Är det unga blåmusseroner tro? Jag vill ana bockspindling men bockspindlingen har väl bruna skivor? Dessa jag hittar är verkligen helt blå/lila fast med lätt och ljusbrun hatt. De doftar märkligt, men inte gummiaktigt, vad jag anser, som blåmusseroner tydl…mer…

0 969 visningar
5 svar

Vad är det

Merja Stenlund

6 okt 2020 kl. 22:54

Växer i vår gräsmatta i Örebro

0 560 visningar
3 svar

Champinjon,vilken sort?

Mis

8 okt 2020 kl. 11:48

Sundsvall,gräsmatta i bostadsområde, bredvid rönnträd. Att det är em champinjon som är ätbar är jag redan tämligen säker på men brukar inte plocka dem annars. Lutar åt ängschampinjon men vill rådfråga. Rodnar kraftigt och doftar defenitivt mandel,även det äldsta exemplaret doftar mkt behagligt. Väldigt obetydlig ring,och jag menar att samtliga exemplaren ser fjälliga ut. Men visst är ett ätbart tecken,rodnad samt mandeldoft över lag?

0 653 visningar
8 svar

Skogschampinjon

Jeannie

6 okt 2020 kl. 17:04

Skogschampinjon sorry for the wrong spelling

0 1204 visningar
2 svar

Är detta mögel på trattkantarellen?

Lisette W

7 okt 2020 kl. 16:45

På några av trattisarna fann jag en kritvit beläggning på stammen upp mot tratten. Det gick att dra bort lätt med fingret eller borsten. Kan det vara mögel? Är det bäst att kassera svampen månntro? De var dock fina i övrigt.

0 883 visningar
5 svar

Svamp i trädgården

Olle Kalin

7 okt 2020 kl. 15:41

Hej, Är det någon som vet vad detta är för svamp? Växer mkt i vår trädgård undet en bok och under en en. Luktar gott. Har tittat i svampböcker men inte lyckart hitta någon säker träff. Växtplats 2 mil utanför Göteborg.

0 646 visningar
2 svar

bilder

RolandSvensson

6 okt 2020 kl. 21:17

bilderna kom tydligen inte med nyss

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone