Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 445 visningar
2 svar

Beckriska- rökriska, skillnader?

HLilja

9 okt 2020 kl. 19:58

Bara en av mina svampböcker har med beckriskan. (Bo Nylén, svampar i Norden)
Uppenbarligen är de två väldigt lika och jag funderar på vilka skillnader som finns.
Den främsta skillnaden verkar vara växtplatsen, eftersom rökriska växer med björk och beckriska med gran. Bo beskriver också rökriskans smak som något skarp och beckriskans smak som skarp. Det låter i mina öron som att beckriskan skulle smaka skarpare…
Vad säger ni, finns det fler skillnader och hur upplever ni smake…mer…

0 414 visningar
1 svar

Snöbollschampinjon?

Alma

10 okt 2020 kl. 12:23

Hittade detta exemplar, med flera andra i en allé av lönnar och undrar om det möjligtvis kan vara en snöbollschampinjon. Den doftar gott (likt de champinjoner man köper i affären) :)

0 732 visningar
1 svar

Svamp i hela gräsmattan

Ida

10 okt 2020 kl. 14:32

Dessa växer i hela gräsmatten, strax utanför Göteborg. Någon som vet vad det är?

0 366 visningar
1 svar

Vad är detta?

Anderseh

10 okt 2020 kl. 14:10

Dessa svampar växer i klungor och mångfald i min gräsmatta i skåne. Vad kan det vara tro?

0 499 visningar
1 svar

Vad är detta? :)

Tildan

10 okt 2020 kl. 10:47

Kan man äta dem? :P

0 602 visningar
2 svar

Narrkantarell

Lalalalala

10 okt 2020 kl. 09:27

Hej! Stockholmsområdet, Roslagen på gränsen mellan Norrtälje och Vallentuna har vi ett sommarställe med skogstomt där vi fann dessa svampar. Det har varit stora granar på tomten som vi tagit ned efter att vi köpte stället i våras. Marken nu är hyfsat solig men antagligen lite sur pga gamla barr etc.

Jag tyckte först dessa svampar var kantareller men tvivlar nu;

Ser mycket ut som kantareller från ovan men kanske mer orange
Lite sladdrigare men inga fjäll på
Även lite sladdrigare…mer…

0 419 visningar
1 svar

Är detta föränderlig tofsskivling?

Emily

9 okt 2020 kl. 21:34

Exemplaren är påfunna växande i täta grupper på en gammal lövträds-stubbe, troligen ek, i Häckeberga, Skåne. Skogen runtomkring var både barr och löv. Svamparnas storlek översteg inte storleken på bilden.

Tacksam för svar!

0 479 visningar
2 svar

Gulkremla? Kremla överhuvudtaget?

Emily

9 okt 2020 kl. 21:46

Hej,
Missade tyvärr att fota i skogen och har gjort mitt bästa med bilder här hemma.

Svamparna växte lite här och var i blandskog, oftast nära lövträd upplevde jag (Häckeberga, Skåne). Strålande gula tittade de upp här och var!
Är ganska säker på samtliga är kremlor i alla fall men vill gärna dubbelkolla med expertisen här eftersom jag är nybörjare. Kan det vara Gulkremlor, Senapskremlor?

Bilderna är missvisande när det gäller hattens färg som är mer solgul än brun…mer…

0 436 visningar
0 svar

Narrkantarell?

Lalalalala

10 okt 2020 kl. 09:23

Hej! Stockholmsområdet, Roslagen på gränsen mellan Norrtälje och Vallentuna har vi ett sommarställe med skogstomt där vi fann dessa svampar. Det har varit stora granar på tomten som vi tagit ned efter att vi köpte stället i våras. Marken nu är hyfsat solig men antagligen lite sur pga gamla barr etc.

Jag tyckte först dessa svampar var kantareller men tvivlar nu;

Ser mycket ut som kantareller från ovan men kanske mer orange
Lite sladdrigare men inga fjäll på
Även lite sladdrigare…mer…

0 376 visningar
0 svar

Vad är det här för svampar

big fungus

9 okt 2020 kl. 23:20

Hittades utanför grannens fönster i borlänge

Kunde inte ta bättre bild för att jag ville inte gå närmare äckel svampen

0 737 visningar
1 svar

Lila svamp

Christel

9 okt 2020 kl. 20:18

Hittade denna idag i blandskog i Halland mellan Falkenberg och Ullared. Undrar vad det är för svamp. Glömde lukta på den.  Väldigt vacker.

0 467 visningar
1 svar

Övermogen rutsopp?

Leif Bildström

9 okt 2020 kl. 20:42

En enda svamp av denna sort fanns i tomtens utkant vid vägdiket. Lätt fuktig ängsmark på tomten, men den växte i mer jordigt område. Ser inte ut som sammetssopparna på andra sidan tomten, men som synes väldigt gruvpipig. Gumbodahamn Västerbottenskusten. Bilderna togs i förrgår.

0 2425 visningar
1 svar

Gul svamp på gräsmatta i Karlskoga

Anmanda

9 okt 2020 kl. 15:24

Hej, vilken sorts svamp är detta? Ätbar?

0 385 visningar
1 svar

Vilken kremla?

L8

9 okt 2020 kl. 14:32

Hittade dessa kremlor (tror jag) i Fulltofta nära Höör i Skåne. Kan det vara tegelkremla? Fot och kött är grånat.
Tacksam för svar!
Och vågar jag äta dom?

0 429 visningar
1 svar

Vilken kremla?

L8

9 okt 2020 kl. 14:33

Hittade dessa kremlor (tror jag) i Fulltofta nära Höör i Skåne. Kan det vara tegelkremla? Fot och kött är grånat.
Tacksam för svar!
Och vågar jag äta dom?

0 453 visningar
3 svar

Vilken svamp?

Gerda

9 okt 2020 kl. 09:50

Växte på relativt öppen, mossig mark med ekar och tallar. Lidingö.

0 401 visningar
0 svar

Vad är det här för svamp?

ErikTheVirus

9 okt 2020 kl. 13:31

Dessa svampar växte på en björkstubbe i Västergötland. Svampen doftar väl och är fast. Foten är ihålig.

0 539 visningar
4 svar

Vet någon om denna sorten är ätbar?

BRAN

9 okt 2020 kl. 11:34

Hittade de här rackarna i Nordvästra Skåne, mitt i stan och trodde det var Turkeytail, men det var det inte… de här växte nere på gräset utan några träd runtom men jag spekulerar att det är döda gamla stammar under, för när jag rev av en från roten såg jag att en bit gammalt trä kom med, resten skar jag av för att inte skada myceliumet.

De var tjocka och saftiga, väldigt tåliga med doft vilken påminner om Chicken of the Woods(svavelstickan) - och de här var krämigt blek…mer…

0 369 visningar
0 svar

Vad är detta för svamp?!

Anton Eliasson

9 okt 2020 kl. 12:37

Hej!

Hittade dessa svampar i gräsmattan runt grönsakslandet i vårt nya hus.
Är rätt ny på svampar och har börjar intressera mig mer och mer då vi har MASSOR av svamp i skogarna.
Tacksam för svar.

1 521 visningar
1 svar

Svamp i gräsmatta.

Bagarmannen

8 okt 2020 kl. 18:00

Hello!

Första inlägget på forumet.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone